Waar doe je goed aan? Ik weet het soms niet meer met mijn ruin.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Masaya
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-12-19

Waar doe je goed aan? Ik weet het soms niet meer met mijn ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 19:04

Hoi allemaal,

Sinds ongeveer een half jaar ben ik trotse eigenaresse van mijn eerste pony: een 9-jarige e-pony ruin. Zijn ouders zijn onbekend, maar hij vertoont veel uiterlijke kenmerken van een Welsh Cob.

Al vanaf het begin zijn er problemen met onze samenwerking. Ik kwam erachter dat hij een sterk karakter heeft en wist in het begin niet altijd goed hoe ik daarmee om moest gaan.
Zo kon hij bijvoorbeeld eerst niet vaststaan op de poetsplaats. Hij probeerde er echt vanaf te komen en wanneer ik hem probeerde tegen te houden/terug te zetten, liep hij gewoon door/over me heen.
Ook vond hij in het begin veel dingen op het terrein eng. Dan maakte hij zich groot en komt hij in m’n persoonlijke ruimte.
Ook bij de hoefsmid ging het niet goed. Hij sloeg met z’n achterbenen bij de hoefsmid en trapte de instrumenten van de hoefsmid weg. Hij heeft echter geen trauma en dit gedrag niet eerder vertoond.

Hij vertoonde weinig respect en ik nam niet genoeg de leiding. Daar hebben we aan gewerkt middels grondwerklessen.

Het gaat inmiddels beter, maar ik merk dat er continu wel dingen blijven waar ik tegen aanloop. Ik voel me nog steeds niet altijd op m’n gemak bij hem en vertrouw hem ook niet volledig. Dit komt doordat hij als reactie altijd tegendruk geeft. Wanneer hij iets eng vindt/iets niet leuk vindt/gefrustreerd is, etc. Dit uit zich in slaan met z’n benen, trappen, in je persoonlijke ruimte komen, over/door je heen walsen.
Voorbeelden hiervan zijn onder andere: slaan met de achterbenen tijdens het sprayen van vliegenspray/manenspray, mij bijna raken bij het wegtrappen van vliegen (dus dit doen zonder uit te kijken voor mij), gericht bokken/uitslaan tijdens het longeren of losgooien. Doordat hij deze reactie heeft durf ik wanneer ik naast hem sta hem geen goede mep te verkopen om hem aan te pakken, omdat ik bang ben dat hij mij dan trapt/raakt. Tijdens het longeren durf/doe ik dit wel, omdat ik dan op een veilige afstand sta.

Rijden gaat over het algemeen wel goed. Hij vertoont vaak wel verzet: zwiepen met staart als reactie op been, maar bokt/steigert eigenlijk nooit. Soms trapt hij naar m’n been bij het aanspringen in galop. En soms staat hij niet stil tijdens het opstappen.

Soms denk ik dat het beter gaat en soms weet ik het even niet meer. Ik heb het idee dat we meer naar elkaar toegroeien en een betere ban krijgen. Op het terrein verloopt onze samenwerking beter: hij heeft meer respect voor mij en er is minder vaak een strijd.
Echter kan dit nog wel zo ineens omslaan wanneer hij bv. iets ziet wat hij spannend vindt. Het lijkt dan alsof hij een waas over zich heen krijgt. Hij staat dan naast je te springen/bokken/steigeren, wil loskomen en wegrennen en kijkt niet meer uit voor je persoonlijke ruimte. Dit is ook de reden dat ik in principe niet meer met hem van het terrein af ga. Ik ben veelste bang dat er dan wat gebeurt (of ik een trap, of hij breekt los de weg over met alle gevolgen van dien). Dit vind ik erg jammer, want ik wilde graag met hem naar buiten. Maar ik weet dat er maar iets hoeft te zijn en zijn gedrag kan helemaal omslaan. Zo heeft hij o.a. laatst ook de staleigenaar getrapt en een stalgenootje probeert te trappen bij het naar de wei brengen/uit de wei halen (verschillende momenten). Dit vind ik erg vervelend en gevaarlijk! Dan twijfel ik of ik wel het juiste baasje ben voor hem/hij wel de juiste pony is voor mij en of ik hem niet beter kan verkopen.


Weten jullie wat ik nog kan doen? Hebben jullie tips?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:15

Waar ben je mee bezig met je grondwerklessen? Is dat alleen in de bak oefeningen doen, of zijn jullie ook praktisch bezig op het terrein met de dingen waar je tegenaan loopt? Dat zou ik in elk geval meepakken.

Verder zou ik overwegen hem in training te zetten, of veel meer begeleiding te zoeken op de stal waar je staat.
Zeker omdat het ook voor de hoefsmid/staleigenaar gevaarlijk is, dat zie ik als signaal dat het niet alleen aan jouw onervarenheid ligt maar in het algemeen een gebrek aan respect naar mensen. Daar moet je iets mee voordat er iemand echt gewond raakt.

Is alles verder wel in orde met je pony? Is hij gekeurd bij aankoop? Is zulk gedrag bekend bij de vorige eigenaar? Komt hij genoeg buiten met andere paarden en gedraagt hij zich in de groep wel goed? Zou hij klophengst kunnen zijn?

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Waar doe je goed aan? Ik weet het soms niet meer met mijn ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:20

Kortom: hij is gewoon een paard, en gedraagt zich ook zo.

Ik raad aan iemand te zoeken die jou met paardengedrag om leert gaan, en jou helpt je paard te leren wat de bedoeling is.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:32

Avalanche schreef:
Kortom: hij is gewoon een paard, en gedraagt zich ook zo.

Ik raad aan iemand te zoeken die jou met paardengedrag om leert gaan, en jou helpt je paard te leren wat de bedoeling is.


Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. Het is geen driejarige die nooit in de hand is geweest maar een negenjarige rijpony. Je mag toch verwachten dat die enige basisopvoeding heeft gehad.
Dat kan in onervaren handen natuurlijk snel verslechteren, maar de gemiddelde hoefsmid of staleigenaar zou er toch mee om moeten kunnen gaan.
Ik denk dus wel dat er iets meer misgaat dan “paard doet paardengedrag” of “paard moet nog leren wat de bedoeling is”

Masaya
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 19:35

Met grondwerklessen ben ik o.a. bezig met netjes aan het halstertouw meelopen en volgen, cirkels, achterwaarts gaan, stilstaan. Deze oefeningen doen we voornamelijk in de bak, maar ook wel eens daarbuiten op het terrein.

Hem in training zetten heb ik ook over na zitten denken. Kan ik dan het beste op zoek naar iemand die dat vanaf de grond doet of ook onder het zadel?
Ja, dat er ongelukken gaan gebeuren is het laatste wat ik wil! Gelukkig gaat het nu bij de hoefsmid beter. Maar in andere situaties durft hij wel gewoon uit te slaan naar anderen/te trappen.

Ik heb mijn pony klinisch en röntgenologisch (benen) laten keuren bij aankoop. Klinisch is hij goedgekeurd en röntgenologisch had hij een bemerking. Fragment in één been, maar hierbij geen schade aan het gewricht te zien en ook geen kreupelheid.
De osteopaat komt binnenkort langs en ik wil eventueel nog andere onderzoeken doen om rugproblemen uit te sluiten.

De vorige eigenaar kent dit gedrag in deze mate niet. Hij komt als het weer het toelaat overdag (een dagdeel) buiten met anderen paarden in de wei. Soms niet zo vaak/lang als ik zou willen, maar stalling die meer biedt is moeilijk te vinden in de regio. In het begin was hij erg dominant naar de andere paarden en zocht hij vaak de confrontatie op. Nu is dit gelukkig wel minder geworden en gaat het over het algemeen goed in de kudde.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:36

Mee eens met Lijsken, vind het ook wat te kort door de bocht.
Was de pony ook zo bij de vorige eigenaren?

ikkedus
Berichten: 3276
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:41

Het zijn waarschijnlijk toch nog afstemmingsproblemen. Ik heb voor mezelf vroeger altijd een jaar gerekend om echt goed op elkaar ingespeeld te raken. Daar moet je echt de tijd voor nemen in mijn ogen.
Het slaan naar je benen zou daar een mooi voorbeeld van kunnen zijn. Wellicht kom je te groot in met je hulpen? Ik zou de grondwerklessen dus volhouden en ik neem aan dat je ook instructie hebt bij het rijden? Rustig doorwerken aan de afstemming dus. Misschien ook een meer ervaren ( eigenlijk ‘ minder onder de indruk vd pony’) ruiter een tijdje laten rijden. Daar wordt vaak ook al een boel duidelijk.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:42

De vorige eigenaar kent het gedrag “in deze mate” niet. Daar gaat voor mij wel een alarmbel af.
Moeilijke vraag wellicht maar is er met de aankoopkeuring bloed afgenomen? Kan je dat nog laten onderzoeken? (Vaak wordt het een jaar bewaard). Ik zou in dit geval wel eens willen weten of hij niet iets toegestopt heeft gekregen om wat braver over te komen dan hij is.

Is de hoeveelheid die hij nu buiten komt minder dan bij de vorige eigenaar? Ik vind een dagdeel en alleen bij goed weer wel erg weinig…Ook dat kan leiden tot frustratie.

Qua training zou ik iemand zoeken die je zowel op de grond als met rijden helpt. Nu gaat rijden goed maar dit gedrag kan makkelijk escaleren als het geen halt wordt toegeroepen.

Masaya
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-12-19

Re: Waar doe je goed aan? Ik weet het soms niet meer met mijn ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 19:50

Ik heb zelf het idee dat het slaan naar mijn benen tijdens het rijden komt doordat ik dan iets vraag wat hij moeilijk vindt.

Met de grondwerklessen wil ik inderdaad door blijven gaan. Verder heb ik ook iedere twee weken privéles met rijden.

Tijdens de keuring is helaas geen bloed afgenomen. Wel heb ik nog goed contact met de oude eigenaar en denk ik niet dat dit het geval was. Zij baalt er ook heel erg van dat hij dit gedrag nu laat zien.

De hoeveelheid die hij nu buitenkomst staan ongeveer gelijk aan bij zijn vorige eigenaar. Dat snap ik, ik had het ook graag anders gezien! Helaas is dat nu even niet anders, maar we houden onze ogen geopend.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:54

Avalanche schreef:
Kortom: hij is gewoon een paard, en gedraagt zich ook zo.

Ik raad aan iemand te zoeken die jou met paardengedrag om leert gaan, en jou helpt je paard te leren wat de bedoeling is.


Een niet volledig opgevoed paard zo te horen. Betekent dat jij moet gaan opvoeden.
Dat is heel leuk om te doen, maar het is verstandig er wel begeleiding bij te zoeken.

Masaya
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-12-19

Re: Waar doe je goed aan? Ik weet het soms niet meer met mijn ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 20:10

Vandaar dat ik ook grondwerklessen volg. Helaas vertoond hij niet altijd dat extreme gedrag, waardoor ik nog geen handvaten heb gekregen om daarmee om te gaan.
Vandaag was het ook weer raak. Tijdens de grondwerklessen heb ik geleerd hoe ik hem ontspannen naar de wei kan brengen, waarbij hij netjes schuinachter mij/naast mij loopt zonder in mijn persoonlijke ruimte te komen of grasjes probeert te snoepen. Maar vandaag was er iets engs op het terrein en hij leek het zo allemaal weer vergeten. Gelijk weer in m'n ruimte, bokken/steigeren me omver lopen. Op een gegeven moment hield ik hem niet meer. Ik probeer hem dan nog wel te corrigeren, maar ik krijg gewoon letterlijk geen contact met hem. Het lijkt alsof ik hem niet kan bereiken.

Hij is soms zo koppig en volhardend. Ik heb bijvoorbeeld wel eens vaker dat als hij iets spannend vindt, dat ik aan de hand/onder het zadel er naar toe ga om te kijken en er een paar keer langs loop. Mijn ervaring met andere paarden is dat het na een peer keer kijken langslopen wel klaar is en niet meer eng, maar bij hem niet. Hij blijft er in hangen of gaat er echt niet naartoe/langsheen. Waarbij ik me dan soms ook echt afvraag of hij het daadwerkelijk spannend vindt of gewoon aan het klieren is.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Waar doe je goed aan? Ik weet het soms niet meer met mijn ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:13

Heb je dit soort situaties ook wel eens tijdens de les?

En een belangrijke vraag: heb jij nog plezier in dit paard? Buiten of je dit gaat kunnen met hulp... wil je dit nog wel?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:20

Sommige paarden met een sterk karakter die kun je beter niet straffen maar de nadruk leggen op belonen vooral ook omdat hij echt angstig lijkt te zijn.Hij kan best trappen uit angst.Ik ben niet tegen lijfstraffen maar belonen werkt soms gewoon veel beter en is ook leuker voor jullie samenwerking.Je moet tegen hem praten en vertellen wat je wil en voelt ze begrijpen meer als je denkt.Het is voor zo n dier ook moeilijk z’n hele leven is veranderd van de ene op de andere dag.Ik wandel graag naast nieuwe paarden dat is veilig geeft het paard vertrouwen in jou en dan kun je goed z’n reacties leren herkennen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:21

Weet je ts, ook al zou het een keurig opgevoed paard zijn, op het moment dat hij wat probeerde lukte het. Geen schande want je schrikt en bent op dat moment niet in staat om hem direct op zijn plek te zetten.
Bij paarden geldt voor mij nog altijd , zo zacht als het kan, maar heel soms zo hard als het moet.
Het is hem gelukt en dat gaat vaak van kwaad tot erger en dit moet je inderdaad op de paarden manier oplossen vandaar dat het advies van Avalanche prima is.
Wanneer wij een nieuwe pony op stal hadden kregen ze een poos de tijd om te laten zien hoe ze in elkaar staken, wat ze wel/niet konden maar ook wat ze deden.
Gericht trappen of alleen al dreigen om te trappen of om te bijten, over je heen proberen te lopen? We straften het af, eerst met een boze harde stem en tweede keer de zweep . En meestal was het duidelijk, wij leidden , jullie volgen en dan heb je een fijn leven.

En in training zetten helpt niet wanneer jij je skills niet ontwikkeld, ben je zo terug bij af.

Masaya
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 20:25

Nee, nog niet echt gehad tijdens de les. Eén keertje, maar toen werd mijn lesgever daar ook een beetje door overvallen.

Ik heb een poosje gehad dat ik er geen plezier meer in had. Wel weer wat plezier teruggekregen, omdat sommige dingen juist weer beter gingen en rijtechnisch we ook vooruitgang boeken. Maar ik twijfel wel of ik dit allemaal nog wel wil, omdat vaak het gevoel heb dat ik op m'n hoede moet zijn (ik vertrouw hem niet altijd) en ik me wel afvraag of ik dit kan (ook met begeleiding). Verder vind ik het wel heel erg jammer dat we niet samen naar buiten kunnen. Dat mis ik wel echt, want dat doe ik het liefst!

Ik heb er wel eens over na zitten te denken om hem te verkopen, maar ik twijfel of ik een goed tehuis voor hem kan vinden, met iemand die er wel mee kan en wil omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:25

Er wordt heel snel gezegd dat zo'n pony dominant is maar vaak is dat het niet maar onzekerheid van de pony zelf. De pony heeft nog niet geleerd zijn spanning af te vloeien. Daar heeft hij hulp bij nodig.

Waarschijnlijk is hij best wel braaf omdat je er ook mee weg kunt rijden.

Paarden hebben een andere taal dan wij.

Ik snap dat je er niet blij van wordt maar bedenk wel dat alles wat je met hem op de juiste manier leert zowel voor jezelf als de pony vruchten afwerpt.

Probeer iemand te vinden die je daarin mee kunt nemen. Dus een ervaren persoon met kennis van grondwerk en het opleren van paarden.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:27

Avalanche schreef:
Kortom: hij is gewoon een paard, en gedraagt zich ook zo.

Ik raad aan iemand te zoeken die jou met paardengedrag om leert gaan, en jou helpt je paard te leren wat de bedoeling is.


Ik ga hier in mee. De leeftijd hoeft niks te zeggen over de mate van opvoeding en hoe het paard dingen verwerkt

Ik denk dat dit paard ook baat zou hebben bij hele dagen of 24/7 buiten in een kudde. Ideaal langs een weg bijvoorbeeld zodat hij went aan dingen.

Ik heb zelf ook een pony die gewoon een pony is, eigen mening en alles erop en eraan. Bij een verkeerde stalling die niet bij haar past valt er niks mee te beginnen, bij een goede stalling is ze helemaal omgedraaid.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:34

Wat is het verschil in management vergeleken met de vorige eigenaar? Komt ie meer of minder buiten? Wat krijgt hij te eten aan hooi en brok? In hoeverre past dit bij wat je met hem doet? Enerzijds komt hij op basis van wat je vertelt heel gefrustreerd over. Onrustig. Waardoor kan dit komen denk je? Kan hij zijn basisbehoefte kwijt: friends, forage en freedom?

Ten tweede ben ik benieuwd naar het voerbeleid. Zit er meer dan 6-8 uur tussen de hooibeurten? Staat hij op stro? Het trappen naar de buik bij been kan duiden op maagzweren.

Ik herken een aantal dingen die ik ook heb meegemaakt met mijn Haf. Vooral buiten wandelen en het groot en blind worden als er iets engs te zien is. Ik vond dit ook heel indrukwekkend en was angstig. Veeeeeeeel grondwerk heeft geholpen. Maar vooral werken aan mijn zelfvertrouwen. Het bedenken van alle doemscenario’s en alle risico’s willen voorkomen zal direct weerspiegelen op je paard. Zoek daar goede instructie bij. En maak de stapjes heel erg klein. Start elke dag met 1 klein stapje verder het terrein af. Blijf onder zijn maar vooral jouw!! threshold (even het NL woord kwijt). Als voorbeeld: loop een stukje het erf af. Zodra je merkt dat jouw hartslag versnelt, stop je. Haal diep adem. Wacht daar een tijdje/doe ademhalingsoefeningen totdat jij ontspant en jouw paard ook even zucht en/of begint te kauwen. En loop dan terug. Dan is het ook klaar voor die dag. De dag erna kun je het weer proberen. En geloof me als je dit lang genoeg elke dag even doet wordt het steeds makkelijker. Want zolang jij vertrouwen hebt, zal hij jou volgen.

Lang verhaal kort komt het over dat dit probleem uit meerdere lagen bestaat: enerzijds probeert jouw paard jou echt heel duidelijk te maken dat iets niet helemaal goed zit. Kan fysiek of mentaal zijn. Neem je management onder de loep.
Anderzijds escaleert zijn verzet omdat hij daar de ruimte voor krijgt/neemt.
Lastig probleem, geef niet op. Met de juiste hulp kan het echt goedkomen. Succes!

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:37

Ts, je werkt met een dier en dit dier probeert jou iets duidelijk te maken.
Als je iets vraagt wat hij moeilijk vind, drijf je dan je zin door of ga je 5 stappen terug en begin je weer bij de basis en verklein je de stappen die volgen?
Ik heb een haflinger die (in het begin voor mij) ging rennen uit het niets, door hekken sprong etc. ik heb geleerd tevreden te zijn met een stapje ipv. een rondje(draf, galop, stelling, etc.)
Mij heeft het 2 jaar geduurd voordat ik mijn paard leerde kennen, de grenzen, waarmee te motiveren, wanneer ik een stapje meer kan zetten en wanneer niet en dit allemaal toen ik al jaren grondwerk deed. Ik raad je dan ook aan verder te verdiepen in een paard zijn brein dan slechts met het touw wapperen om hem uit je ruimte te krijgen, ook erg interessant trouwens. Daarbij ook het lichamelijke om te zien wanneer jouw paard spanning opbouwt of jou (subtiel!) duidelijk maakt dat het gewoon even genoeg is.
Ook doet stalling inderdaad veel. Een rustige stal zonder mensen\teveel paarden op een postzegel weitje doet echt wonderen voor veel paarden, net als wat meer hooi.

Masaya
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 21:06

Marigo schreef:
Wat is het verschil in management vergeleken met de vorige eigenaar? Komt ie meer of minder buiten? Wat krijgt hij te eten aan hooi en brok? In hoeverre past dit bij wat je met hem doet? Enerzijds komt hij op basis van wat je vertelt heel gefrustreerd over. Onrustig. Waardoor kan dit komen denk je? Kan hij zijn basisbehoefte kwijt: friends, forage en freedom?

Ten tweede ben ik benieuwd naar het voerbeleid. Zit er meer dan 6-8 uur tussen de hooibeurten? Staat hij op stro? Het trappen naar de buik bij been kan duiden op maagzweren.

Ik herken een aantal dingen die ik ook heb meegemaakt met mijn Haf. Vooral buiten wandelen en het groot en blind worden als er iets engs te zien is. Ik vond dit ook heel indrukwekkend en was angstig. Veeeeeeeel grondwerk heeft geholpen. Maar vooral werken aan mijn zelfvertrouwen. Het bedenken van alle doemscenario’s en alle risico’s willen voorkomen zal direct weerspiegelen op je paard. Zoek daar goede instructie bij. En maak de stapjes heel erg klein. Start elke dag met 1 klein stapje verder het terrein af. Blijf onder zijn maar vooral jouw!! threshold (even het NL woord kwijt). Als voorbeeld: loop een stukje het erf af. Zodra je merkt dat jouw hartslag versnelt, stop je. Haal diep adem. Wacht daar een tijdje/doe ademhalingsoefeningen totdat jij ontspant en jouw paard ook even zucht en/of begint te kauwen. En loop dan terug. Dan is het ook klaar voor die dag. De dag erna kun je het weer proberen. En geloof me als je dit lang genoeg elke dag even doet wordt het steeds makkelijker. Want zolang jij vertrouwen hebt, zal hij jou volgen.

Lang verhaal kort komt het over dat dit probleem uit meerdere lagen bestaat: enerzijds probeert jouw paard jou echt heel duidelijk te maken dat iets niet helemaal goed zit. Kan fysiek of mentaal zijn. Neem je management onder de loep.
Anderzijds escaleert zijn verzet omdat hij daar de ruimte voor krijgt/neemt.
Lastig probleem, geef niet op. Met de juiste hulp kan het echt goedkomen. Succes!


Hij staat ongeveer even veel buiten als bij zijn vorige eigenaar. Hij krijgt 3 tot 4 keer per dag hooi (afhankelijk of hij op de wei staat). Qua krachtvoer krijgt hij bodempje basisbrok voor het idee en vitaminebrok gemengd met een handje muesli. Hij staat op vlas en en alleen 's nachts zit er meer dan 6-8 uur tussen een voerbeurt. De laatste voerbeurt is laat in de avond.

Dat hij gefrustreerd en onrustig overkomt klopt. Dat merk ik ook, want hij lijkt ook weinig plezier te halen uit het werken (zowel aan de hand/onder het zadel). Ik denk dat hij meer baat zou hebben aan meer naar buiten met vriendjes zou helpen, maar dat dit niet zijn gedrag (volledig) zou wegnemen. Helaas is dit nu niet mogelijk, omdat dit erg schaars is in de regio waar ik woon, maar we houden onze ogen open en hopen dat wel op ten duur te kunnen vinden!

Het lastige met van het terrein afgaan is dat hij de ene keer niet van die hoop stenen langs de weg schrikt, maar de andere keer wel. Maar ik ga proberen (m.b.v. begeleiding) dit toch weer op te pakken!

Masaya
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 21:15

Anastasia24 schreef:
Ts, je werkt met een dier en dit dier probeert jou iets duidelijk te maken.
Als je iets vraagt wat hij moeilijk vind, drijf je dan je zin door of ga je 5 stappen terug en begin je weer bij de basis en verklein je de stappen die volgen?
Ik heb een haflinger die (in het begin voor mij) ging rennen uit het niets, door hekken sprong etc. ik heb geleerd tevreden te zijn met een stapje ipv. een rondje(draf, galop, stelling, etc.)
Mij heeft het 2 jaar geduurd voordat ik mijn paard leerde kennen, de grenzen, waarmee te motiveren, wanneer ik een stapje meer kan zetten en wanneer niet en dit allemaal toen ik al jaren grondwerk deed. Ik raad je dan ook aan verder te verdiepen in een paard zijn brein dan slechts met het touw wapperen om hem uit je ruimte te krijgen, ook erg interessant trouwens. Daarbij ook het lichamelijke om te zien wanneer jouw paard spanning opbouwt of jou (subtiel!) duidelijk maakt dat het gewoon even genoeg is.
Ook doet stalling inderdaad veel. Een rustige stal zonder mensen\teveel paarden op een postzegel weitje doet echt wonderen voor veel paarden, net als wat meer hooi.


Beetje afhankelijk van de situatie. Als ik (en mijn instructrice) van mening zijn dat hij het wel gewoon kan dan drijf ik wel mijn zin door. Zelf denk ik niet dat ik mijn pony overvraag, we bouwen alles rustig op. Omdat hij ook bij de kleine, simpele dingetjes soms vormen van protest laat zien wil ik verdere ongemakken uitsluiten.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:18

Wellicht je gewoon geen klik hebt met dit paard en deze er ook niet gaat komen. Hij is jou de baas en je moet wel rete sterk in je schoenen staan en super consequent zijn wil jij de baas gaan zijn.
En zoals eerder hier gevraagd; wil je dat wel?
Het moet wel leuk blijven. Zowel voor jou als voor het paard.

Het is geen schande je hem daarom wellicht liever/beter verkoopt en op zoek gaat naar iets wat jou wel past. Ja dat is zuur en verdrietig. Geloof me, bin there, done that en ik ben geen opgever!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:25

Jullie zijn nog lang geen team. Hij voelt haarscherp jouw onzekerheid, weet niet precies wat je vraagt van hem, doet in zijn ogen 'enge' en voor hem onvoorspelbare dingen, of wilt te snel, en dan reageert hij offensief. Het eerste jaar met mijn paard (Tinker met een scheut cob) was ook pittig. Eerste paard, ik groen, hij een sterk karakter zoals wel meer van die bonte. Wat voor ons enorm goed werkte was clickertraining. Ik vroeg, hij gaf antwoord en als dat goed was kreeg hij een click en wat lekkers. Binnen een paar weken had ik een pony die in no-time de basis kende. Van daaruit zijn we verder gegaan en na een jaar had ik een paard wat alles voor me deed (nou ja, bijna...).

Slaan, harde correcties zorgen niet voor vertrouwen in elkaar. Communicatie en wederzijds verstaan wel. En zodra hij braaf doet wat je vraagt groeit je eigen vertrouwen ook snel. Belangrijkste factor ben je wel zelf. Paarden zien en voelen haarscherp onzekerheid. Ze reageren daar niet allemaal even scherp op, maar die van jou in dit stadium nog wel.
Schrikreacties, onverwacht en onvoorspelbaar kunnen gevolg zijn van te veel binnen staan. Soms is elke prikkel dan te veel. Een dagdeel buiten; dat is veel te weinig. Het kan wat lastig zijn maar inderdaad, met blijven zoeken zijn er locaties te vinden waar paarden wél overdag minimaal 8 uur buiten staan.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:28

Slaan is niet de eerste oplossing maar soms, heel soms wel de kortste weg. Maar dan moet je die korte weg wel herkennen en jezelf als leider bewijzen.
In een uitgebalanceerde kudde heerst rust en vertrouwen, komt daar een raddraaier met praatjes bij is het even gedaan met de rust tot hij op zijn plek is gezet.
Dit paard helpt geen aai aai meer, duidelijkheid is nu een eerste vereiste, zowel voor zijn gemoedsrust als voor de veiligheid van ts.
En met duidelijkheid bedoel ik niet de zweep erover maar echt tot hier en niet verder, geen centimeter.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Waar doe je goed aan? Ik weet het soms niet meer met mijn ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:34

Ik zou voor jezelf kiezen en hem verkopen. Er zijn genoeg mensen die wat steviger in hun schoenen staan en misschien geen problemen met hem hebben. En het zou leuk zijn als jij een pony weer kunt kopen waar je plezier van kunt hebben en waar je vertrouwen in hebt :)
Vanuit mijn lesgeven doe ik ook wel eens aankoopbegeleiding en ik ben altijd van mening dat paardrijden leuk moet zijn en dat je voor je lol naar stal moet gaan om met plezier aan het werk te gaan met je pony of paard. De hobby is al duur genoeg om er geen plezier van te hebben. ;)