Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Kortom: hij is gewoon een paard, en gedraagt zich ook zo.
Ik raad aan iemand te zoeken die jou met paardengedrag om leert gaan, en jou helpt je paard te leren wat de bedoeling is.
Ik raad aan iemand te zoeken die jou met paardengedrag om leert gaan, en jou helpt je paard te leren wat de bedoeling is.
Marigo schreef:Wat is het verschil in management vergeleken met de vorige eigenaar? Komt ie meer of minder buiten? Wat krijgt hij te eten aan hooi en brok? In hoeverre past dit bij wat je met hem doet? Enerzijds komt hij op basis van wat je vertelt heel gefrustreerd over. Onrustig. Waardoor kan dit komen denk je? Kan hij zijn basisbehoefte kwijt: friends, forage en freedom?
Ten tweede ben ik benieuwd naar het voerbeleid. Zit er meer dan 6-8 uur tussen de hooibeurten? Staat hij op stro? Het trappen naar de buik bij been kan duiden op maagzweren.
Ik herken een aantal dingen die ik ook heb meegemaakt met mijn Haf. Vooral buiten wandelen en het groot en blind worden als er iets engs te zien is. Ik vond dit ook heel indrukwekkend en was angstig. Veeeeeeeel grondwerk heeft geholpen. Maar vooral werken aan mijn zelfvertrouwen. Het bedenken van alle doemscenario’s en alle risico’s willen voorkomen zal direct weerspiegelen op je paard. Zoek daar goede instructie bij. En maak de stapjes heel erg klein. Start elke dag met 1 klein stapje verder het terrein af. Blijf onder zijn maar vooral jouw!! threshold (even het NL woord kwijt). Als voorbeeld: loop een stukje het erf af. Zodra je merkt dat jouw hartslag versnelt, stop je. Haal diep adem. Wacht daar een tijdje/doe ademhalingsoefeningen totdat jij ontspant en jouw paard ook even zucht en/of begint te kauwen. En loop dan terug. Dan is het ook klaar voor die dag. De dag erna kun je het weer proberen. En geloof me als je dit lang genoeg elke dag even doet wordt het steeds makkelijker. Want zolang jij vertrouwen hebt, zal hij jou volgen.
Lang verhaal kort komt het over dat dit probleem uit meerdere lagen bestaat: enerzijds probeert jouw paard jou echt heel duidelijk te maken dat iets niet helemaal goed zit. Kan fysiek of mentaal zijn. Neem je management onder de loep.
Anderzijds escaleert zijn verzet omdat hij daar de ruimte voor krijgt/neemt.
Lastig probleem, geef niet op. Met de juiste hulp kan het echt goedkomen. Succes!
Anastasia24 schreef:Ts, je werkt met een dier en dit dier probeert jou iets duidelijk te maken.
Als je iets vraagt wat hij moeilijk vind, drijf je dan je zin door of ga je 5 stappen terug en begin je weer bij de basis en verklein je de stappen die volgen?
Ik heb een haflinger die (in het begin voor mij) ging rennen uit het niets, door hekken sprong etc. ik heb geleerd tevreden te zijn met een stapje ipv. een rondje(draf, galop, stelling, etc.)
Mij heeft het 2 jaar geduurd voordat ik mijn paard leerde kennen, de grenzen, waarmee te motiveren, wanneer ik een stapje meer kan zetten en wanneer niet en dit allemaal toen ik al jaren grondwerk deed. Ik raad je dan ook aan verder te verdiepen in een paard zijn brein dan slechts met het touw wapperen om hem uit je ruimte te krijgen, ook erg interessant trouwens. Daarbij ook het lichamelijke om te zien wanneer jouw paard spanning opbouwt of jou (subtiel!) duidelijk maakt dat het gewoon even genoeg is.
Ook doet stalling inderdaad veel. Een rustige stal zonder mensen\teveel paarden op een postzegel weitje doet echt wonderen voor veel paarden, net als wat meer hooi.
Gebruikers op dit forum: Marie111 en 17 bezoekers