Paard corrigeren bij schrapen

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lletam

Paard corrigeren bij schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 11:50

Hoi bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen over het corrigeren van schrapen/kappen met het voorbeen op de poetsplaats.
Zelf maak ik graag gebruik van het principe positieve bekrachtiging al dan niet met voerbeloning.

Mijn 3jarige doet het eigenlijk super goed en heeft al veel geleerd op deze manier. Aanleren gaat dus prima alleen hoe leer ik hem ongewenst gedrag af (op een vriendelijke manier)?
Bijvoorbeeld dus dat schrapen.

Nb: uiteraard houd ik rekening met zn leeftijd en ja, ik wil positief werken met mijn paard maar er zijn wel duidelijke grenzen (niet bijten, trappen dat soort zaken)

Anastasia24

Re: Paard corrigeren bij schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:54

Mijn haflinger deed het ook. Ik heb het genegeerd. Irriteerde ik me rot? Jawel. Ging ik rustig mn spullen pakken? Jawel. Ik kwam vaak pas de hoek om als hij stilstond en rustig was, of dat effect heeft gehad weet ik niet. Hij deed het niet toen ik erbij was dus ik nam aan dat het de angst om alleen te zijn\ongeduldigheid was.
Veranderd van stal(meer rust voor hem, eigen weiland met shetlander) heeft hij het niet meer gedaan. Soms nog wel is van ongeduld zoals bijv. brokjes voeren maar daar kan ik me niet aan irriteren.
Het zou dus vanzelf weg kunnen gaan, negatieve aandacht(dus een tik, ''nee'' roepen etc.) is ook aandacht en (gelukkig) zo te lezen niet hoe je het wilt oplossen. Dus evt. een hooinetje om hem af te leiden en dingen kort houden. ik poetste niet langer dan 10 min bijv.

"What is that you are gazing at, or waiting for?''
''Its when rays of the sun show, before the moments gone.'' Rope Sect - “Handsome youth”

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:55

Ik probeer altijd een beetje aan Warwick Schiller te denken:

"making the wrong thing hard, and the right thing easy"

Dus als hij schraapt duw ik hem om, of duw ik tegen zijn been/borst aan, zodra hij stopt haal ik gelijk alle druk weg....stilstaan wordt dus beloond

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:01

Bij de mijne was het vooral ongeduld wanneer ik met voer aan de slag was. Elke keer dat zij het deed stond ik stil totdat zij ophield. Denk aan het spelletje maria koekoek, de pose die ik op dat moment had die hield ik dan vast zo lang als dat zij stond te schrapen, waardoor het dus nog langer duurde voordat ze eten kreeg. Schrapen = extra wachten.
Het kwartje viel redelijk snel, maar het werkte helaas alleen bij mij. Wanneer iemand anders ging voeren dan stond ze alsnog te schrapen.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:12

Vaak hebben ze zelf ontdekt dat het ze wat oplevert (negatieve aandacht is ook aandacht..). Die associatie wil je eruit hebben, dus het moet niks opleveren.
Ik zou dus pleiten voor voorkomen, negeren en gewenst gedrag belonen. Met voorkomen bedoel ik het je jonge paard niet te moeilijk maken, lang stilstaan zonder afleiding maakt het wel erg ingewikkeld. Met negeren dat je geen enkele aandacht aan het schrapen schenkt, maar dan ook even niet aan hem. En belonen: zodra het schrapen stopt, direct positieve aandacht geven. Dan levert het schrapen niks op en netjes stilstaan wel.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:16

Hier ook een paard die schraapt en ook ik werk met positieve bekrachtiging. Voor mij is dan altijd de eerste vraag waarom hij bepaald gedrag vertoont. Pas als ik dat weet kan ik kijken naar een oplossing. In dit geval heeft zijn schrappen niets te maken met ongeduld maar met onrust. Ik heb een paard wat het niet prettig vindt om vast te staan op een poetsplaats. Hij voelt zich op die manier niet veilig. Hier was de oplossing dus geen poetsplaats meer of er staan maar dan los.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:24

Mijn 4 jarige kon er ook wat van. Ik heb het altijd genegeerd en wachtte totdat ze klaar was en liet haar dan nog even extra wachten en ging dan weer door waarmee ik bezig was.

Ik zie haar nu af en toe nog schrapen met name als er een ander paard langsloopt en ze niet mee kan. Ik laat haar vaak gewoon even draaien en schrapen en ze realiseert dan eigenlijk zelf wel dat het geen zin heeft en staat later weer keurig stil.

Veel mensen maken er nogal een ding van , maar gewoon geen aandacht aan schenken en soms even de gang laten gaan .

Vervolgens staat ze wel keurig een halfuur stil en blijft ook staan als ik even wegloop. Dan vindt ik die enkele keer schrapen niet erg ik ben al blij dat ze rustig alleen blijft staan wachten.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:25

Ons meid deed het uit ongeduld. Kon het niet hebben dat ik tijdens het poetsen ging babbelen of een berichtje beantwoordde. Ik heb het opgelost door te bevriezen telkens ze begon te schrapen. Als ze stopte, dan ging ik door met wat ik aan het doen was. De eerste malen duurt het effe voor ze stopte, maar ze had snel door dat schrapen het alleen maar langer deed duren voor ze terug aandacht kreeg. Nu doet ze het zelden nog bij mij. Als iemand anders haar verzorgt probeert ze het opnieuw...maar 1 keer bevriezen terwijl ze schraapt en ze weet dat het haar niet helpt en dan stopt ze ermee.

[o]

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:32

Nickietje schreef:
Ons meid deed het uit ongeduld. Kon het niet hebben dat ik tijdens het poetsen ging babbelen of een berichtje beantwoordde. Ik heb het opgelost door te bevriezen telkens ze begon te schrapen. Als ze stopte, dan ging ik door met wat ik aan het doen was. De eerste malen duurt het effe voor ze stopte, maar ze had snel door dat schrapen het alleen maar langer deed duren voor ze terug aandacht kreeg. Nu doet ze het zelden nog bij mij. Als iemand anders haar verzorgt probeert ze het opnieuw...maar 1 keer bevriezen terwijl ze schraapt en ze weet dat het haar niet helpt en dan stopt ze ermee.

Dit heb ik trouwens ook gedaan werkt top :')

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:33

Ik negeer het altijd,maar ik ken iemand die het heel succesvol heeft afgeleerd door als ze schrappen (voorwaartse beweging) het paard een paar passen achteruit zette.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 19:44

Bedankt voor alle reacties!
Ik denk ook dat geduld hebben en het positieve (=stilstaan) belonen en het negatieve negeren of moeilijker maken.

Dan blijf ik lekker doen wat ik doe en ga ik hem niet 'aanpakken', wat ik laatst naar m'n hoofd kreeg:)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:02

Mijn pony deed 't ook. Heb 't echt heel lang genegeerd, werkte niet. Dus ben 't toch af gaan straffen (als in hé of een tikje erop). Nu houdt ie alleen z'n voetje nog in de lucht. Ziet er best stom uit, maar heb ik weinig problemen mee. Hij is gewoon ongeduldig en zo heb ik er geen last van (en z'n hoef ook niet). Vroeger deed ie 't vooral met voer, kreeg 't van mij dan pas als hij stopte, want anders werd ie ervoor beloond, maar ja, op een grotere stal kun je dat niet van al 't personeel verwachten, dus toen werd 't helaas weer erger.

Nu is 't eigenlijk als ie me aan ziet komen en mee wil, niet schrapen, wel voetje omhoog. Ik neem m'n pony pas mee als ie netjes met 4 benen op de grond staat en dat weet ie wel, anders is even dat been aanwijzen voldoende.

Hoop dat negeren voor jou wel gaat werken en anders zou ik zeker de tip van sky_as proberen. Is wel aandacht, maar niet leuk en niet hoe hij 't wil en vaak zijn ze dan wel slim genoeg om door te krijgen dat het niet 't gewenste resultaat geeft.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:06

Sneaky een borstel ernaar gooien.
Verder niks zeggen ofzo, ogenschijnlijk moet het zomaar uit het niets komen

Ex_Equo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 23:38

Een half jaar geleden had ik het zelfde probleem met mijn nieuwe 3 jarige andalusier.
Ik corrigeerde het gedrag met mijn stem en een tikje tegen de schouder als hij daar niet op reageerde zette ik hem pasje terug of opzij om hem als het ware 'uit het gedrag te halen'. En vervolgens te belonen voor rustig stilstaan. Door dit consequent te doen werd het een stuk minder MAAR het schrapen verdween pas helemaal toen ik begon met belonen voor rustig stilstaan (4 voeten aan de grond) al voor hij begon met schrapen.

Dus leg direct uit wat je WEL wilt zien (ontspanning en stilstaan) en niet eerst focussen op wat niet gewenst is en dan pas wat je wel wilt.

Bijvoorbeeld direct zodra ik Diablo op de poetsplek zette, beloonde ik hem al direct voor de eerste paar seconden dat hij daar stil stond al voor dat hij de tijd / kans had om te schrapen.
Want in eerste instantie was ik genijgd om pas te belonen nadat hij geschraapt had en weer rustig stil stond (maar dan was hij al mentaal onrustig en minder oplettend en minder leerbaar). Dus toen ik hem direct al voor de eerste seconden rustig stilstaan direct beloonde (voor hij 'een fout' had kunnen maken en onrustig werd) zag je hem denken.. wat deed ik dan net waar voor ik de belong kreeg!? maar ik deed niets! Oohh ahhhh niets doen is wat je wilt....

Binnen enkele weken stopte het schrapen helemaal.
Wel moet ik er bij zeggen dat ik vanaf dag 1 hem de basis van clickertraining leerde zodat hij 'rustig' bleef met het werken met voer en hij snapte dat eten nooit zomaar komt maar dat er bv meer te verdienen is al hij het voorgaande gedrag herhaalde.

Heel verhaal haha maar misschien heb je wat aan mijn ervaring met Diablo.

Pensionstal: www.ex-equo.nl
Wetenschappelijk kennisplatform over paarden: www.equifacts.nl

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 00:10

Bij dieren werkt het net als met mensen , negatief gedrag ( wanneer het geen gevaar oplevert) negeren en goed gedrag belonen .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 03:55

Sintara schreef:
Sneaky een borstel ernaar gooien.
Verder niks zeggen ofzo, ogenschijnlijk moet het zomaar uit het niets komen

Dit heb ik idd gedaan, omdat die van mij het juist deed als ik er even niet was (even iets halen bijvoorbeeld) Het idee dat er een soort onzichtbare oppas is als ik weg was hielp enorm. Dus idd als ze ging schrapen gelijk een borstel oid, puur voor het schrik effect. Had maar een paar keer nodig

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 05:32

Inderdaad, klinkt heel gekkig maar een borstel gooien van een afstand werkt top.

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:45

Wat leuk dat je met positieve bekrachtiging werkt.

Ken je de oefening SSFF (standing still face forward)? Dat is de oefening die hiervoor perfect werkt en waarmee je het 'ongewenste' gedrag vervangt voor gewenst gedrag. Voor mij de basisoefening waarmee ik met elk paard start, om zo ook bedelen, te enthousiaste pogingen etc te voorkomen.

Je leert je paard eigenlijk aan om stil te staan met 4 benen op de grond en z'n hoofd ontspannen vooruit. Ideaal ook voor poetsen, opzadelen, controleren lijf en tussen andere oefeningen door zodat je paard niet z'n hele trucenkast opentrekt als hij je even niet begrijpt.

Ik heb er een tijdje geleden een uitgebreide blog over geschreven. Die deel ik even, want ik kan t nu niet beter uittypen dan toen haha:

https://positiefpaard.nl/bedelgedrag-zo-los-je-het-op/

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:02

Het neerzetten van de voet positief belonen en een commando aan koppelen.
Dat uitbreiden naar de voet langer op de grond laten staan.

Heeft hier altijd prima gewerkt, en geeft een fijne positieve draai aan het hele gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:45

Ik zou het ook negeren, zou alleen niet met voerbeloningen werken omdat ze daar ook stront vervelend van kunnen worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:47

Bij die van mij werkt negeren van z’n aandachtspunt trukendoos het beste
Maakt ie er echt een potje van en wordt het gevaarlijk dan knijp ik hem (licht) in z’n borst en zet hem een pas terug zonder verder iets te zeggen en ga verder waar ik mee bezig was.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-22 09:47

Nog bedankt voor alle reacties. Over het algemeen lees ik inderdaad geduld hebben en positief gedrag belonen al dan niet met voer. Dan gaan we daar lekker mee verder (en negeer de stalgenoot die vindt dat ik hem aan moet pakken)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie