Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julesenco
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-10-22

Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 15:23

Ik rij met een 6 jarige tinker (aan de struisere kant) en normaal in de piste staat ze goed vooruit en vrij springerig in de piste. Sinds ongeveer een 2 maand geleden ben ik met een tweede verzorgpaard beginnen rijden en vertoond het eerste paard vrij “jaloers” gedrag en is ze steeds trager beginnen rijden. Deze twee dingen liggen waarschijnlijk heel ver van elkaar maar dacht dat ik het er even bij schreef.Het eerste verzorgpaard is de laatste tijd heel erg moe/ lui in de piste, echt gewoon niet meer willen draven of galoperen en achter 3 passen draf direct terug naar stap of stilstand gaan. Dit is ondertussen al een aantal weken aan de gang en ik weet zelf niet goed wat ik moet doen. (Het is niet mijn eigen paard dus ik kan moeilijk een dierenarts bijhalen) :(

Babootje

Berichten: 26907
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:32

Als ze heel anders is dan daarvoor zou ik echt proberen de eigenaar over te halen tot het doen van een bloedonderzoekje. Dat zijn geen erg hoge kosten.

Hhilde

Berichten: 7600
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:11

Is ze ook anders bij de eigenaar? Of alleen bij jou?

tiwi1969

Berichten: 7739
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:13

Hoe is de vacht van de Tinker?
Een dikke vacht is erg warm met deze buitentemperatuur en dat kan zorgen dat een paard liever minder beweegt en zich rustig houdt. Dit zie ik vaker voorbij komen bij pony’s die van nature een dikke wintervacht aanmaken.

Change3x

Berichten: 6658
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:24

Laten we even voorop stellen dat je paard niet na kan denken zoals wij dat doen, dus niet opeens niet meer wil lopen omdat hij “jaloers is”. Paarden reageren op wat ze voelen in hun lichaam en wat de ruiter doet.

Als het zo acuut is zou ik toch met de eigenaar overleggen om een DA te laten komen.

cissy

Berichten: 19920
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:29

Is ze getest op PSSM?

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:41

Is er wat aan de training van het eerste paard veranderd?
Idd vacht en warmte niet uit sluiten.
Bij geen logische verklaring zou ik ook eerst inzetten op algemeen bloedonderzoek.

Marigold

Berichten: 12662
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:04

Misschien ben je zelf anders gaan rijden door het tweede bijrijdpaard en / of verwacht je nu andere dingen van de tinker, en loopt daardoor de communicatie tussen jou en de tinker nu minder goed daardoor?
Jaloers zou ik niet verwachten.
Lopen beide paarden bij elkaar? Is het tweede paard dan nieuw of was hij er al?
Want bij nieuw paard kan de rangorde opnieuw een onderwerp zijn en misschien ietsje vergezocht maar degene die de leiding heeft beweegt vaak het minst in de zin dat de leider niet wil rennen of de indruk geven voor de ander weg te lopen.
Maar ja of dat tijdens het rijden ook geldt..
Misschien is het dominantie tegenover jou, misschien heb je minder geduld nu met de tinker, er zal vast íets veranderd zijn.
Het kan natuurlijk ook lichamelijk ongemak zijn van de tinker. Lastig te zeggen zonder het te zien verder.
Veel plezier en succes met je bijrijdpaarden in elk geval!

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:01

Jaloezie onder paarden herken ik op zich wel maar het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat zich dit op deze manier in het werk uit.
Ik zou het eerder zoeken in je eigen verwachtingspatroon naar het paard toe.

MarliesV

Berichten: 15337
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mijn paard wilt niet meer vooruit lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:22

Ik zou de eigenaar vragen of er zaken in de voeding en/of stalling veranderd zijn, welke dit gedrag verklaren.

Dit klinkt als een paard met een medisch probleem en niet als een jaloers paard. Zo werkt het niet met paarden, jaloezie wel, maar niet daardoor niet willen lopen .

Als het trouwens zo erg is als jij beschrijft, dan mag ik toch hopen dat je er niet op stapt tot de oorzaak boven water is.

Hoe is het dier aan de longe?