kiki1976 schreef:Wilgentakken om te knabbelen, zijn ze vaak wel even zoet mee.
De mijne at mest bij een vitamine/mineralen brok, overgestapt op een andere en het was over.
Gitana schreef:Wat vervelend zeg. Heeft hij geen last van zijn maag of darmen waardoor hij steeds alles aanvreet? Of een tekort ergens aan heeft? Na 5 minuten vervelen vind ik zelf wel snel. Klinkt naar mijn idee dan meer alsof hij intern getriggerd wordt
Lyona schreef:Mijn jonge ruin deed dat ook, bij hem was het mineralen tekort. Pas toen ik extra goede mineralen ging geven, ging het over. Ik heb nu de paardnatuurlijk liksteen, als ze zich vervelen gaan ze likken. En met zo'n ding hebben ze geen tekorten meer. Is echt goed spul.
Gitana schreef:Wat vervelend zeg. Heeft hij geen last van zijn maag of darmen waardoor hij steeds alles aanvreet? Of een tekort ergens aan heeft? Na 5 minuten vervelen vind ik zelf wel snel. Klinkt naar mijn idee dan meer alsof hij intern getriggerd wordt
nikkel schreef:Normaal gesproken is er dan een probleem met de maag. Op een of andere manier duidt dit op een tekort aan bepaalde vitamine of mineralen. Kan ook een maagzweer zijn.
SparklingApp schreef:Ik weet dat paarden pas minder een hongergevoel krijgen als ze minimaal 20 minuten aan één stuk kunnen eten.
In onze hit actief stelden wij de hooiruif dus ook op minimaal 20 minuten in, maar liever wat langer per keer.
Feedingmaster ken ik niet, maar als ze zo vaak wat kunnen eten, dan zal het per keer wel een minimale portie zijn? Misschien kan je eens kijken of het beter gaat als je hem anders instelt.
Stro bijvoeren is geen optie? Of het hooi mengen met stro en wat langer de tijd geven?
Of flinke takken inderdaad.
KB12 schreef:Lyona schreef:Mijn jonge ruin deed dat ook, bij hem was het mineralen tekort. Pas toen ik extra goede mineralen ging geven, ging het over. Ik heb nu de paardnatuurlijk liksteen, als ze zich vervelen gaan ze likken. En met zo'n ding hebben ze geen tekorten meer. Is echt goed spul.
Heb je deze in een liksteenhouder opgehangen?
KB12 schreef:nikkel schreef:Normaal gesproken is er dan een probleem met de maag. Op een of andere manier duidt dit op een tekort aan bepaalde vitamine of mineralen. Kan ook een maagzweer zijn.
Hij is echt in orde. Heeft mooie mest, staat nooit zonder ruwvoer, en heeft geen enkel symptoom van bijvoorbeeld een maagzweer. Heeft geen wormen, geen tandproblemen en is pas 5. Er wordt rustig aan 2x in de week met hem gewerkt. Als ik hem op het gras laat is dit dus niet aan de orde. Ik heb hem als 2 jarige gekocht en de eigenaar hield ze toen in een soort natuurgebied. Hier waren ze dus gewend 24/7 hun eigen gang te gaan. Ik kan natuurlijk het hooi nog even laten controleren, en ik heb de liksteen die hier boven wordt genoemd ook besteld.
Earth schreef:Maar zijn gedrag laat wel zien dat er mogelijk iets met de maag is. Ik vind het niet normaal dat een paard zo abnormaal gefrustreerd raakt van 5!!!!! minuten niet kunnen eten. Dat is echt ongezond en ik zou echt gaan kijken naar maagproblemen.
Neon schreef:Ik vind 5 minuten eten en het dan "afnemen" ook frustrerend... beestje kan nooit eens dooreten tot hij verzadigt is maar blijft het idee hebben dat hij zijn hongergevoel moet oplossen. En wordt continu getriggerd om te moeten eten... doordat hij niet verzadigd wordt en ook steeds een geluid hoort dat het eten weer klaar staat. ik zou inderdaad eens kijken of je die feeder kunt instellen op een half uur eten en dan een half uur niet en dan eens kijken of je dat naar een uur niet kunt uitbreiden?
betadine schreef:Ik vraag me af of dit systeem geen frustratie opwekt. Lijkt me qua geluid, om de 5 minuten en de beperking in portie geen fijne tool. Is er geen mogelijkheid om via een fijnmazig hooinet in combinatie met arm hooi of een mengeling met stro te voeren ? Een paard kan best 2-3 uur zonder voer. Ik laat ze tussen een grote verbeurt (2-3 dagen hooi) wel eens enkele uren zonder staan. Op die enkele uren eten ze uiteindelijk het hooi die ze uit de hooiruif geslingerd hebben en scharrelen ze maar wat. Ik zie ze regelmatig dutten tussen het eten door en dan ook echt een uurtje of twee. 's Nachts vaak nog langer. Neemt je paard tussen die 5 min voerbeurten ook wel genoeg rust ? Of blijft hij in de buurt wachten op het signaal ?
prugelpiet schreef:Ik zou de 2 minuten hooi denk ik eens langer maken. Waarom mogen ze maar 2 minuten eten? Daarin krijgen ze net een paar happen weg.
Ik ga daarin mee met SparklingApp, laat ze eens 20 minuten eten en kijken wat die daarna gaat doen. Als je honger hebt maar het luik gaat na 2 minuten dicht zou ik ook boos worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers