Paard valt andere paarden aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:33

Wij hebben ook wel zulke paarden gehad en er is niet altijd een duidelijke of zelfde reden voor....

Het is natuurlijk niet handig, maar je kan het niet altijd zien aankomen. Mijn super sociale, meest brave ruin heeft het weleens geheel onverwacht gedaan. 2x een abnormale reactie op ene schimmel en 2x op ijslanders.
Hij was sociaal, lag altijd overal goed in de groep en was heel stabiel. De andere ruin is een klier. Als ik dan op mn ruin zat of grondwerk deed en die "klier" kwam voorbij, deed mn ruin lelijk. Alsof hij zich sterker voelde als ik met hem bezig was. Grote foei ja.

Mijn andere ruin kan dus echt een klier zijn. Is heel sociaal, leeft 24/7 met de anderen, maar hij kan gewoon echt een paar keer per dag klooien. Niet tegen zijn zus, want daar kan hij niet tegenop.
Onder het zadel super, maar houdt er echt niet van om ingehaald te worden in galop. Stap, draf geen probleem, galop een no go.
Nu weet ik het, dus kan het voorkomen, maar ik voel het wel.

Onze jonge hengst, later ruin viel paarden echt heel gemeen aan en die bleek ook flink veel pijn te hebben. Was een lange zoektocht tot we de oorzaak vonden.

Aan de ene kant wil je het niet, maar je wil misschien ook weten waar het vandaan komt. Het kan echt meerdere redenen hebben.
Het ligt er wel aan waarom het paard het doet en hoe heftig, wat de beste aanpak is. Het "aanpakken" of straffen werkt amper tot niet als hun reden om aan te vallen zwaarder telt voor ze. Zelfs als ze full focus op de baas hebben, kan die aanval belangrijker voor ze zijn. Dan is een andere aanpak beter dan afstraffen.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:48

Sizzle schreef:
Heel eerlijk?
Aanvallen gewoon helder korrigeren.
Het kan me niet schelen wie ze wel of niet lief vinden, als ik er tussen sta (erop zit) dan hebben ze zich te gedragen. Als ik uit zicht ben mogen ze elkaar weer aanvallen.
Meestal ontstaat dat gedrag omdat het dier te weinig duidelijke leiding krijgt, of te weinig vertrouwen heeft in de ruiter en het daarom maar zelf gaat bepalen.

Dit valt gewoon in hetzelfde straatje als je hengst of merrie fatsoenlijk opvoeden dat het zijn/haar hormonendrift onder controle houdt bij het in de hand zijn of rijden.

niks aan toe te voegen.

Onder het zadel word er naar mij geluisterd.
En ik wil best iets rekening houden met afstand oid, maar niet compleet.
Wat ze in hun eigen tijd doen moeten ze zelf weten, maar er word niet aangevallen gebeten of geslagen onder het zadel of aan de hand, punt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 01:10

Dat klinkt heel mooi, maar zo werkt het niet altijd.

Je weet niet altijd van tevoren dat een paard dat gaat doen. Je kan denken dat je ontspannen aan het rijden bent en dan komt het uit onverwachte hoek opeens.....

Je kan je paard alle hoeken van de bak laten zien, maar als er een reden voor is dat je paard dat doet, zal hij het gewoon weer proberen. Dan zou je moeten gaan babyzitten tijdens het rijden en dat wil je ook niet.

De redenen waarom paarden het doen kunnen echt wel verschillend zijn, dus de echte oplossing kan ook verschillen. Ene paard moet meer bij de les blijven, het andere paard moet leren samen met andere paarden te rijden, volgende heeft lichamelijke klachten etc

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:11

Zo simpel is het wel.
Denk dat sizzle en ik die ervaringen door de jaren heen wel hebben.
1 keer kan hij je verrassen omdat je niet weet dat hij dat doet.
Alle volgende keren zit je dan te slapen.
Want als je graag ontspannen door de bak wilt sloffen zonder te babysitten moet je zo'n paard laten staan. Dan ben je daar de gepaste ruiter niet voor.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:27

Eens. Met zo'n dier moet je gewoon altijd gefocust zijn als je met anderen in een bak rijdt. En als je je dier kent voel je het 9 van de 10 keer aankomen en kun je het voorkomen. Het is een beetje zoals met auto rijden, altijd vooruit kijken en assertief handelen.

Ik vond dit ook het enige nadeel van mijn pony. Als we alleen reden was het een heerlijk dier. Maar we konden nooit ontspannen met meerderen op buitenrit zoals vriendinnen wel konden. Want ik moest altijd alert zijn op bok- en gilpartijen en ze wilde ook altijd harder lopen dan de andere paarden.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:33

Ja, ook helemaal mee eens. Er zijn niet veel paarden waar de mijne in vrijheid echt goed mee overweg kan. Maar als ik er naast sta of er op zit kan iedereen er in principe met zijn paard vlak langs. Al is er wel een handvol paarden waarin ik dat soort situaties liever vermijd omdat de spanning dan wel heel hoog oploopt. Maar als het moet dan gaat het en dan moet ik gewoon super alert en streng zijn.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:46

is denk ik ook zo dat andere bakgebruikers er rekening mee kunnen houden.
wij hebben er ook een,daar ga je niet naast rijden.
eventueel een rode strik in de staart voor het werken en dan blijven anderen ook op afstand.
dat is denk ik ook wel handig.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:55

superpony schreef:
Dat klinkt heel mooi, maar zo werkt het niet altijd.

Je weet niet altijd van tevoren dat een paard dat gaat doen. Je kan denken dat je ontspannen aan het rijden bent en dan komt het uit onverwachte hoek opeens.....

Je kan je paard alle hoeken van de bak laten zien, maar als er een reden voor is dat je paard dat doet, zal hij het gewoon weer proberen. Dan zou je moeten gaan babyzitten tijdens het rijden en dat wil je ook niet.

De redenen waarom paarden het doen kunnen echt wel verschillend zijn, dus de echte oplossing kan ook verschillen. Ene paard moet meer bij de les blijven, het andere paard moet leren samen met andere paarden te rijden, volgende heeft lichamelijke klachten etc


Nou een goede ruiter kan wel snel ingrijpen en dat is wat er bedoeld wordt, paardrijden is altijd anticiperen..als een paard je verrast dan ben je aan het slapen als ruiter. Ongeacht de oorzaak.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:02

Ieder paard kan een keer verrassen, het zijn dieren.
Maar als iets systematisch gebeurd zoals hier beschreven dan is dat geen verrassing.
Stel dat TS had gezegt: mijn hengst probeert tijdens het rijden merries te dekken, zou men dan ook zeggen „och ja, soms zijn ze zo je kan moeilijk heel de tijd opletten

Als hij los loopt kun je het hem overigens niet kwalijk nemen vind ik. Heel veel paarden dulden geen hond in hun omgeving, dat was gewoon een vervelende situatie en die hond had daar ook niet moeten zijn.

Als je het met rijden verder wel kunt controlleren en met longeren niet, dan zou ik longeren eerst even gewoon laten voor wat het is met anderen samen. Dat kan wel echt voor gevaarlijke situaties zorgen en dat is voor niemand fijn.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:17

Wat een aannames weer.

Een ruiter hoort niet gespannen op het paard te zitten en te babyzitten. Daar gaat al heel veel mis.

En al zou ik gaan zitten en willen slapen, moet dat ook kunnen zonder dat mn paarden een stap verkeerd zetten.

Mijn vorige ruin is helemaal niet zo een type en deed het die keren volkomen onverwacht en verder ook nooit. Die liep dan volledig correct en ontspannen en was echt heel goed aan de hulpen en meer dan 100% gericht op mij.
Het blijft een dier en hij had zijn redenen die keren om wel over de scheef te gaan. Dat kan gewoon gebeuren.

Als het vaker gebeurt zou ik ook niet gespannen op het paard gaan zitten babyzitten en het opbouwen waardoor hij/zij gewend raakt aan wel samen rijden of met andere paarden in de buurt werken.

Mijn ruin leeft 24/7 samen met de rest. Alleen als we naast elkaar galopperen wil hij lelijk doen of als ik naast een paard stap die hij echt niet moest.
Dan kan ik hem afranselen, maar blijft hij het gewoon doen. Wij werken er gewoon netjes aan dat hij er wel aan gewend raakte.

Zelfs naar zijn moeder wilde hij lelijk doen buiten in galop. Tja, dan is daar een oorzaak voor.

Voorheen met vreemden in de bak hou je hem wat meer bij de les bij passeren. Maar met mijn man samen, kan ik het probleem meer opzoeken. En uiteraard oplossen, want het is niet gewenst, maar ik wil een blijvende oplossing en niet gespannen op een paard zitten uit angst dat.........

Maar dat neemt nooit weg dat hij er zijn reden voor heeft wat ooit ergens ontstaan is.

En het andere voorbeeld, de jonge ruin had echt pijn in een bepaalde houding en viel dan aan. Dat bleek na meerdere oorzaken dus een ernstige afwijking te zijn.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:22

Elisa2 schreef:
Nou een goede ruiter kan wel snel ingrijpen en dat is wat er bedoeld wordt, paardrijden is altijd anticiperen..als een paard je verrast dan ben je aan het slapen als ruiter. Ongeacht de oorzaak.


Dan maar aan het slapen.......

Ik zit niet als een gespannen freak op mijn paard om elke stap te controleren.

Echt heeeeeeeeel veel mensen kennen mijn vorige ruin en weten dat die ontzettend goed aan mijn hulpen stond, enorm braaf was en wij de aller gekste dingen samen deden.

Niet alleen ik, maar ook anderen waren stomverbaasd dat hij geheel uit het niks uithaalde toen er een ijslander voorbij kwam. En die meest sociale ruin ever, heeft maar 1x ruzie gehad in een paddock en was ook een ijslander.

Er zijn ook mensen die aan een lang teugeltje in en uitstappen. Zodra je erop zit, moeten ze wel luisteren, maar ik zie steeds meer mensen al met kin op de borst de bak in stappen. Maar aan een lang teugeltje gebeurt ook nog weleens en dan heeft een paard meer ruimte.
En meningen verschillen over in en uit stappen, maar je zit erop, dus je wil niet dat het gebeurt.

Maar je moet ook gewoon ontspannen op je paard kunnen zitten aan een lange teugel en je weet never nooit 100% wat er gaat gebeuren. Of je wakker bent of slaapt, je komt altijd pas in actie na een reactie.

Maar goed, succes. Ik vind reacties soms eerder lachwekkend dan serieus.

nicole_floor

Berichten: 3249
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:46

Mijn merrie doet dit ook. Alleen als ik thuis in 'haar eigen' bak aan het rijden ben en er komt een voor haar vreemd paard er bij in. Zo reed mijn zusje een tijdje de pony van mijn buurmeisje in onze bak, ik kon dan echt niet er bij in rijden. En ze kon er naast dan ook niet in de wei staan. In andere bakken is het geen probleem, ze kan dan alleen uithalen als ze zich opgesloten voelt. Hierdoor rij ik haar op wedstrijd met een rood lintje.

Ik denk dat het bij haar dominantie was, ze heeft sws niet zo veel met andere merries. Ik had in die tijd sowieso wel meer vertrouwen issues met haar waardoor ik haar ook niet goed aan durfde te pakken. Hierna hebben wij het eigenlijk ook nooit meer geprobeerd.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:49

Waarom neem je het zo persoonlijk op superpony?

Het is niet zo zwart wit als je schetst. Je kunt alert en pro actief op je paard zitten zonder gespannen te zijn. In je auto kijk je toch ook vooruit en houd je rekening ermee dat andere weggebruikers onverwachte dingen kunnen doen? Zonder dat je met bezwete handjes het stuur vast klemt.

En je kunt wel degelijk pro actief handelen ipv altijd achteraf pas wat doen. Als je je paard beter kent ga je op den duur toch de kleine signalen herkennen en dan kun je dus zorgen dat je paard zijn focus verlegt en daardoor niet gaat bokken.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 01-10-22 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:50

Er zit een wereld van verschil tussen als een gespannen freak op je paard zitten en als een actieve oplettende ruiter op je paard zitten. Je vraagt van je paard een mate van activiteit en oplettendheid op jou, wat je aan je paard vraagt ben je hem of haar ook terug verschuldigd. Njet omdat je ze onbetrouwbaar vindt, maar juist zodat je ze op tijd kan bellen als ze onzeker worden. Of om de signalen op te pikken dat ze iets niet helemaal begrijpen.

Het paard van de TS voelt zich om wat voor reden dan ook genoodzaakt om andere paarden aan te vallen, het is aan de TS om dit gedrag te corrigeren en hem te vertellen dat je zulke grapjes niet hoeft uit te halen als er iemand op zit. Het paard mag er op vertrouwen dat hij behoedt wordt voor gevaar door zijn begeleider op dat moment. En sommige moeten dat nog even leren.

Ook aan een lange teugel kun je ontspannen zijn met z’n tweeën maar wel actief op elkaars signalen letten. Dat kan zelfs als je er achterstevoren een handstand op maakt in je blote reet terwijl je het Wilhelmus zingt.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:49

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Nou een goede ruiter kan wel snel ingrijpen en dat is wat er bedoeld wordt, paardrijden is altijd anticiperen..als een paard je verrast dan ben je aan het slapen als ruiter. Ongeacht de oorzaak.


Dan maar aan het slapen.......

Ik zit niet als een gespannen freak op mijn paard om elke stap te controleren.

Echt heeeeeeeeel veel mensen kennen mijn vorige ruin en weten dat die ontzettend goed aan mijn hulpen stond, enorm braaf was en wij de aller gekste dingen samen deden.

Niet alleen ik, maar ook anderen waren stomverbaasd dat hij geheel uit het niks uithaalde toen er een ijslander voorbij kwam. En die meest sociale ruin ever, heeft maar 1x ruzie gehad in een paddock en was ook een ijslander.

Er zijn ook mensen die aan een lang teugeltje in en uitstappen. Zodra je erop zit, moeten ze wel luisteren, maar ik zie steeds meer mensen al met kin op de borst de bak in stappen. Maar aan een lang teugeltje gebeurt ook nog weleens en dan heeft een paard meer ruimte.
En meningen verschillen over in en uit stappen, maar je zit erop, dus je wil niet dat het gebeurt.

Maar je moet ook gewoon ontspannen op je paard kunnen zitten aan een lange teugel en je weet never nooit 100% wat er gaat gebeuren. Of je wakker bent of slaapt, je komt altijd pas in actie na een reactie.

Maar goed, succes. Ik vind reacties soms eerder lachwekkend dan serieus.


Nou nee hoor, een goede ruiter kan gelijk ingrijpen in totale ontspanning.;-) Dat maakt het ook een goede ruiter en zorgt ervoor dat de boel niet verder escaleert. Die goede ruiter voelt het paard namelijk aan. Dat kan ook met een lange teugel, is gewoon een kwestie van snelheid en timing. :-)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:11

Galoppig schreef:
Ik vind hem zelf in karakter gevoelig, maar ook sterk. Een beetje van beide. Hij is met mensen wel heel anders dan met paarden, als hij door heeft dat hij wat kan maken bij jou en jij terugdeinst dan dendert hij dwars door je heen. Dat ik hem net had gebeurde mij dat ook :j


Leuke discussie, maar ik wil eigenlijk hierop terugkomen, want ik denk dat hier het probleem zit :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:39

Ik denk het ook. Het paard denkt dat hij het moet „regelen“ ipv die verantwoordelijkheid aan zijn mens over te laten.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:59

Precies. Als hem wordt uitgelegd dat jij dat prima voor hem kunt regelen, en hij zich dus geen zorgen hoeft te maken als er andere paarden in de baan zijn, zal het gedrag simpelweg verdwijnen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:08

Galoppig schreef:
Dit vind ik een hele goede, dankjewel! Wanneer het weer voorkomt, want vaak ben ik alleen op stal, dan zal ik dit proberen


Dit dacht ik eigenlijk wel en ik denk dat daar ook het issue zit.
Ik heb dit vroeger ook met een merrie gehad. Ander paard in de piste en ik zat er bijna voor piet snot op. De ene keer was het perfect te negeren en bleef het bij wat dreigen. De volgende keer schoot ze echt de halve piste door om het andere paard te kunnen trappen/wegjagen. En wat ik ook deed: negeren, afleiden, boos worden, flink boos worden, echt heel erg verbeteren deed het gedrag niet. En ondertussen begonnen natuurlijk ook mijn eigen emoties (oliebol, ander paard in de piste) mijn goede bedoelingen tegen te werken.
Wat was de hoofdoorzaak daar nou van? De situatie kwam simpelweg niet zo vaak voor om echt efficiënt daarop te trainen. Ik was vaak, zeg maar praktisch altijd, alleen in de bak. Heel zelden reed er al iemand in de piste en dan verkoos ik meestal nog om even af te wachten totdat die persoon gedaan had. Natuurlijk kon ik dus niet doelgericht trainen. Je leert geen Frans door 1 keer per maand een cursusboek open te slaan. Ik ben toen dus vaker gaan trainen juist wanneer iemand anders in de piste was. Ook op vreemd terrein zorgde ik dat er altijd minstens 1 ander paard aanwezig was. De eerste paar weken/maanden echt strikt consequent: ik reed niet meer in een lege bak. De situatie moet eigenlijk zo normaal worden dat een paard zich echt niet meer moe gaat maken.