Jong paard accepteerd leiderschap van ander paard niet

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

trysteffy

Jong paard accepteerd leiderschap van ander paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 21:23

Ik zit met mijn handen even in het haar.
Wij hebben op stal een ruinen groepje van 7 paarden oudste is 33 en de jongste die van mij is 4.
De 2 oudjes die staan altijd samen en buiten de groep.
Maar nou hebben een leider om zo te zeggen. Die alles onder controle houdt een 19 jarige Fries. En we hebben zo ons rijtje wie wat bepaalt wat wij zien in de groep. De mijne staat inpreciepen onder aan bijna. Maar nou accepteerd hij de rest wel dat ie daar niet in de buurt mag komen of ieder geval normaal te gedragen. Maar van de hoofd om zo te zeggen accepteerd hij dat echt niet. Wat die van mij normaal altijd doet is op hem af rennen en bijten en weer snel weg rennen omdat ie weet dat ie weet dat ie op zijn flikker krijgt. Maar vandaag de 2 en 3 die ook alles onder controle houden waren er niet en het liep dik uit de hand tot bloedens aan toe greep die van mij hem nu echt een keer goed nog nooit had ik hem een paard dit nooit zien doen. De Fries moest gehecht worden in zijn lip door hem. En had flinke oppervlakkige wonden. Ik vraag me af is dit echt een hormoon dingentje of echt gewoon dominant proberen te zijn. Hij doet dit alleen echt bij die Fries en voor de rest bij niemand anders. En die Fries zelf is eigenlijk altijd rustig als die van mij vervellend is heeft hij altijd een stappen plan om zo te zeggen eerst zeggen nee doorgaan is een knauw en nog steeds doorgaan is een mep je word nu op je plek goed gezet en dat gaat normaal altijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:30

Blijkbaar ziet je jonkie de kans om meer „macht“ te kunnen krijgen en loopt de communicatie tussen die 2 niet goed. Het is altijd een beetje ellendig als er een jonkie is die de boel net geweld naar zijn hand wil komen zetten. Misschien schikt je fries in en krijgt hij zijn zin of je fries moet even flink terug reageren.

Heeft hij wel ook een rag maatje in zijn eigen leeftijd waarmee hij goed kan stoeien? Jonge ruinen die niet kunnen etterbakken met elkaar worden wel vaker aanvallerig uit frustratie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:34

Ik vind het een warrig verhaal. Zijn er nou 4 ruinen of 6 in totaal?
Want je hebt het over 2 en 3 waren er niet, maar de 2 oudjes staan altijd samen en jouw paard dan met die Fries die nu is aangevallen?

Ik zou zeggen zet een dominante drachtige merrie bij jouw ruin in, dan leert hij die grappen wel af :o
Een andere optie is een jongere ruin waar hij mee kan spelen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

trysteffy

Re: Jong paard accepteerd leiderschap van ander paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 21:53

Ja er staat een muildier van een jaar ouder in de groep waar die altijd mee stoeit en kloot maar die muildier is ook wel vaak opdringerig naar hem toe dat hij dan een bok geeft van ga nou weg en toch gaat ie door. Zal ook wel door dat ie jong is komen. En dan nog mijn andere paard die staat dan als 1na laatste in de rang maar mijn jonkie heeft wel weer respect voor hem. Maar die bemoeit zich liever met niemand. Als het te druk is staat hij mooi in een hoekje toe te kijken.
Ja het is eigenlijk een groep van 7 de 2 oudjes staan overdag in de groep die staan namelijk dag en nacht op het gras en de andere gaan savonds de paddock op. Dan zijn ze met ze 5en. De Fries staat op nummer 1 de warmbloed staat op nummer 2 die regelt het samen met die Fries eigenlijk de boel. De spanjaard die staat dan op 3 daar heeft ie ook respect voor. Dan komt die andere paard van mij die is vrij mak en rustig en staat ie al sinds de dag dat ik hem heb samen mee dus daar heeft ook veel respect voor en dan hij en de muildier die spellen elke dag even kwartiertje goed met elkaar ze hebben hun vaste tijdstip eigenlijk wanneer hun speelkwartier is. En ze hebben ruimte zat.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 21:54

Ineke2 schreef:
Ik vind het een warrig verhaal. Zijn er nou 4 ruinen of 6 in totaal?
Want je hebt het over 2 en 3 waren er niet, maar de 2 oudjes staan altijd samen en jouw paard dan met die Fries die nu is aangevallen?

Ik zou zeggen zet een dominante drachtige merrie bij jouw ruin in, dan leert hij die grappen wel af :o
Een andere optie is een jongere ruin waar hij mee kan spelen.

Het probleem is we hebben maar 1 merrie op stal die staat al apart met een andere ruin maar die is niet echt dominant

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:57

Wellicht is de fries van nature helemaal niet zo hoog in rang als het lijkt maar heeft dat gewoon zo met „bluf“ naar de hand gezet en heeft de rest gewoon geen interesse om daar over te discussieren. Dan zal je jonkie dat mogenlijk als uitdaging zien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:34

Rangen bij paarden zijn veel complexer dan zo'n pikorde. De Fries kan leiding nemen (al is het vaker leiding krijgen) over het voer, maar bijvoorbeeld niet over het water.
En de warmbloed bepaalt wie bij welk hoopje hooi eet,maar de Fries kiest eerst. Enzovoort.

Het is veel complexer dan een pikorde.
Het is jammer dat er onrust is in de groep, is de samenstelling veranderd?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 22:46

Avalanche schreef:
Rangen bij paarden zijn veel complexer dan zo'n pikorde. De Fries kan leiding nemen (al is het vaker leiding krijgen) over het voer, maar bijvoorbeeld niet over het water.
En de warmbloed bepaalt wie bij welk hoopje hooi eet,maar de Fries kiest eerst. Enzovoort.

Het is veel complexer dan een pikorde.
Het is jammer dat er onrust is in de groep, is de samenstelling veranderd?

nee we staan nu een half jaartje de fries en de warmbloed en spanjaard stonden er al dat wij kwamen. de muildier is er als laatste bij gekomen maar die kende mijn paarden al van vorig jaar op onze 2 stallen verder we waren verhuisd van de stal waar de muildier eerst stond maar daar was mijn andere paard zo gestrest dat we een half jaar geleden bij deze stal uitkwamen en het ging eigenlijk altijd wel goed. die jonkie van mij had wel vanaf dag 1 dat ze samen op paddock kwamen wel moeite met die fries

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:55

Ah oké duidelijk.

Wat wijsheid is is aan jou, je kunt proberen of ze er samen uitkomen, maar 2 ruinen kunnen wel behoorlijk knokken, of je splitst de groep op in 2 kleinere groepjes, en dan zou ik zelf ervoor kiezen, om paarden die al lang samen staan ook samen te houden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie