Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 13:36

Hoi!

Ik wil even jullie advies vragen voor mijn ruin Shadow.
Shadow is een 2 jarige Merens ruin.
Er zijn nu helaas problemen met hem in de kudde, en ik weet niet hoe ik het op kan lossen.

Eerst maar even de situatie uitleggen.

Ik heb een kudde van 4. Oorspronkelijk waren het er drie, de 3 jarige Haf Pablo, 2 jarige Merens Shadow, en 1 jarige Merens Kina.
Drie jonge paarden bij elkaar gaat niet zo geweldig kwam ik al snel achter, dus vrij snel is de 7 jarige Quarter Mira erbij gekomen (ook om andere redenen)
Toen was er bij Pablo en Kina rust. Shadow begon toen echter minder lief te worden.
In het begin was Pablo echt een drama, naar mens en paard. }:)
Met de komst van Mira was dat vrij snel over, want Pablo is eigenlijk een heel onzeker mannetje ;)

Alleen Shadow reageerde heel anders op Mira's komst. Die werd naar de andere paarden ineens helemaal niet lief meer, voornamelijk naar de laagste in rang (Kina) en Mira.
Dit is niet beter geworden.
Nu zijn we 5 maanden verder, en Shadow word steeds erger. Dit komt omdat Mira (ze had de leiding opgenomen, toen was er relatieve rust) ziek is geworden.
Nu is er dus weer geen leider, die de kudde heel hard nodig heeft. Het is dus chaos.

Sinds een tijdje is Shadow (als ik er niet ben) heel dominant en zelfs agressief naar Kina. Hij jaagt haar de hele wei door, bijt en trapt haar, en heeft haar zelfs 1 keer door het hek heen gejaagd (hier heeft ze niks aan overgehouden)

Dit doet hij ook naar Pablo, en naar Mira. Dit is vooral erg omdat Mira met haar ziekte geen stress mag hebben.

Wat ik vermoed dat er met Shadow aan de hand is:
Shadow is heel onzeker, en hij wil eigenlijk graag dat iemand hem verteld wat hij moet doen. Maar hij heeft ook een heel groot ego, en vindt pesten erg leuk. Ik denk dat dit met zijn onzekerheid te maken heeft.
Hij heeft voor dat hij bij mij kwam in een hele stabiele kudde merries gestaan, en die stonden hoger in rang dan hij, daar was hij alleen maar lief en kon hij zich helemaal ontspannen.
Hier is het natuurlijk anders. En nu er geen leider meer is, gaat het dus mis.

Om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren heb Shadow voor de nachten apart staan. Hij heeft nu een apart stuk, met 1 lintje tussen hem en de rest. Ik heb het zo gedaan dat de andere onder het lintje door kunnen lopen (Shadow is de grootste) en Shadow niet. Dus zo staat hij niet echt alleen, en kunnen de andere vluchten als het nodig is.
Dit is een tijdelijke oplossing.
Overdag staan ze samen op het grote veld, en dan is het zo heet dat Shadow weinig doet (hij is heel lui ;) )

Ik vind dit echter geen echte lange termijn oplossing. Hebben jullie nog ideeën voor wat ik kan proberen?

En ik zat te denken, een vriend in de buurt heeft een sterke merrie (in karakter) die altijd de plaatselijke kudde leid.
Als ik zo'n merrie erbij zet, dan denk ik dat de oorzaak van het probleem weg is (want Shadow is alleen zo als er geen duidelijke leiding is, is er wel leiding, dan is hij oke). Maar wat kan ik dan verwachten? En is het wel een goed idee?
En als ik zo'n paard erbij zet, zal ze dan vrij snel de leiding opnemen of zal Shadow ook bij haar dominant gaan doen?

Dus ik zou heel graag jullie ideeën/tips/advies/ervaringen willen.

Blijf alsjeblieft wel vriendelijk, ik doe mijn best om het goed op te lossen, en als ik iets fout doe wijs me er dan aub op. Ik wil alleen maar dat er weer rust is.

Bedankt alvast!

Spoiler:
Als jullie informatie missen of er iets niet duidelijk is hoor ik het wel :)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:44

Ik heb helaas geen tips. Wel een soortgelijke ervaring.

Er kwam een ruin bij ons op stal die nooit normaal met andere paarden kon. Die komt in onze bestaande kudde, ontmoet degene die daar toen leider was en dacht: oké aan jou kan ik het over laten. Toen was dit paard voor 90% normaal.

Toen die ruin na een paar jaar normaal gedrag weer verhuisde is het nooit meer goed gegaan. Na een aantal verschillende mogelijke matches hebben ze het moeten opgeven en het paard heeft voortaan altijd naast de groep gestaan. Het paard is en een vriendin van mij dus ik heb hem tot aan zijn dood opgevolgd.

Precies wat jij zegt: een heel onzeker paard die heel raar gaat doen als hij denkt 'leiding' te moeten geven.

Volgens mij heb jij al een aardige maat weiland dus daar kun je dan weinig meer aan verbeteren. Mijn, weinig rooskleurige, boodschap is dus ook: zoek een leider voor erbij.

Maar ik hoop dat er andere mensen zijn met tips.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:52

Ik had ooit een hele dominante (vervelende) jaarling merrie. Ze terroriseerde de hele groep. Als jaarling op een veiling gekocht dus geen idee hoe ze daarvoor gehouden is.

Die is op een gegeven moment tussen oudere drachtige merries gezet en is echt een aantal keren flink op haar plaats gezet. Bij haar was het daarna over, ik heb het vermoeden dat ze gewoon wat beter in haar communicatie moest worden. Je zou het dus kunnen proberen.

In het geval van pol013 zal je inderdaad voor een lange termijn oplossing moeten gaan.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:01

Je hebt geen volwassen paard dat in staat is om kuddeleider te zijn. Inderdaad zoek rap naar een volwassen paard met leiderschapscapaciteiten (geen agressie, maar ook geen onderdanige). Je hebt ookal is er 1 3 jaar een kleuterklas en dat is funest. Zelfs een gemiddelde shetruin/merrie zou hier orde op zaken kunnen stellen. Je volwassen merrie kan het niet (en ivm ziek wat roofdieren aantrekt staat die ook onder druk) en je 3 baby's zijn stomweg te jong wat tot agressie leidt.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:02

Neem eens contact op met Femke Dölle, die heeft begeleidingstrajecten bij inscharing maar ook bij het herstellen van de groepsdynamiek.

Maar ik denk inderdaad dat een volwassen leider je oplossing gaat zijn.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 14:06

Dank voor jullie adviezen tot nu toe! Dan zat ik goed met mijn gevoel.
Ik denk dat een leider erbij dan de beste oplossing is.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:11

Vooropgesteld: de leider die dit paard accepteerde was er juist 1 van de categorie: geen bombarie maken, gewoon op een rustige manier respect afwingen.
Nou ging het in ons geval om een al 10 jarige die dus al heel lang niet meer normaal bij anderen had gestaan. Dat paard was een redelijk extreem geval. Een de leider daar is ook een redelijk extreem geval in de zin dat iedereen, waar hij ook kwam, respect afdwong met zijn aanwezigheid.

In jou geval gaat het nog om een jonkie dus die zal wel buigen voor een paard met een minder indrukwekkend cv.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:40

Ik herken het wel een beetje in mijn ruintje.
Die is 15 en staat bij mijn 7 jarige merrie.
Hij is als jaarling hierheen gekomen en duidelijk was wel dat er dingen in zijn korte leventje erg raar zijn gelopen. Wat blijft altijd gissen.
Mij aanvallen, ja echt mond wagenwijd open en oren plat bij het open van de staldeur.
Steigeren en gericht kappen met de voorbenen. Slaan. 1 jaar pas....

Maar dat deed hij ook naar de andere paarden die ik had staan.
Leeftijden weet ik zo even niet meer precies. Maar wel volwassen paarden, hij was de jongste.
4 jarige ruin, 12 jarige ruin en 18 jarige ruin. Zoiets was het toen.
Die laatste was de baas over alles. En dat was er een die met 1 oor draaien alles duidelijk maakte.
En die heeft verschillende paarden om hem heen gehad door de jaren heen, maar ik heb die zelden een tik uit zien delen, want de rest druipte al veel eerder af.
Maar dat ruintje toen, die heeft echt klappen gehad, want die ging gewoon door met uitdagen, spelen, etteren.
Net alsof hij gewone signalen niet op ving. Nooit geleerd had hoe dat werkte.
Uiteindelijk kreeg hij wel respect voor die oudste en kon daar dus ook mee staan knuffelen, en bij een gedraaid oor was hij al pleite.

Maar bij die andere paarden, het is altijd gedoe gebleven.
Geen schade aan de paarden, maar ook geen rust.

Uiteindelijk is de groep veranderd en stond hij nog steeds met mijn oudje en ondertussen 2 jonge merries.
En dat ging helemaal prima, tot oudje overleed.
Toen was de stabiliteit ook uit de groep.
1 van die merries heb ik uiteindelijk verkocht om eigen gezondheidsredenen.

En nu staat hij als inmiddels 15 jarige bij de inmiddels 7 jarige merrie.
Het heeft een jaar geduurd voordat ze voor de eerste keer een keer knuffelde.
Nu moet je dus weten dat mijn merrie allemans vriendje is, nul dominant en echte knuffel.
Het eerste jaar na overlijden van mijn oudje joeg hij haar ook echt vaak op, voor mijn onbekende reden. Want zij geeft echt nooit aan wel boven hem te willen staan, of niet aan de kant te willen.
Ze heeft een tijd echt gevlogen als hij al in de buurt kwam en dan ging hij er nog achterna.
Ook in de schuilstal heb ik gelukkig 2 deuren, en zie ik ze regelmatig rondjes lopen, 1 deur in, andere uit, 1 deur in...want dan jaagt mijn ruin ook. Het gaat gelukkig allemaal voortaan op rustig tempo.
Om dan even later te zien dat ze weer knuffelen. Zo vreemd...

Het enige wat ik hier echt rekening mee moet houden is dat ze altijd ruimte hebben, veel!
Zodat de merrie ook echt weg kan.
Van de lente nog een keer gehad dat ik ze kleiner had staan ivm mesten van de wei.
Kleiner was een stuk van 20x 20 gras met daaraan vast de rijbak van 20x60 en nog sloeg hij haar door de draad in het stukje wei want ze kon niet goed weg.

mijn oudje is nu 4 jaar dood, dus ik denk niet dat echte rust er in komt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:33

Ik heb ook zo‘n portret dat continue weer even op de rechten en plichten gewezen moet worden.
Het stomme is dat ze bij gebrek aan leiding ook zelf super gestressed wordt van het geregel waardoor ze nog aggressiever wordt door moeheid.
Gelukkig heb ik een stabiele groep getroffen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:44

Ik denk dat een goede leider hem (en de rest van de kudde :(:) ) wel veel rust zal brengen inderdaad :j

Maarja om er nou weer een paard bij te kopen, zie je dat wel zitten....? Inderdaad heb je best kans dat een potige kleine pony (en die zijn in klein formaat vaak niet lastig te vinden := ) het klusje ook wel kan klaren :j

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:52

Ja bij ons hielp een hele dominante maar stabiele oudere ruin in de groep heel goed bij dit soort vervelende puberale types.

Dat paard heeft er over de jaren heel wat opgevoed en op de plaats gezet.

Ging meestal heel gemoedelijk, ergste wat ik ooit heb zien gebeuren is dat hij er een die wel heel veel praatjes had bij de manenkam greep en een hele tijd vasthield.
Daarna was orenspel altijd genoeg.

Maar je moet net z'n paard hebben staan of kennen natuurlijk.

Verder heb ik de ervaring dat merries met ruinen combineren in ongelijke verhoudingen wel een probleem kan zijn.
Vooral als je minder merries dan ruinen hebt, ik hou ze liever helemaal uit elkaar eigenlijk.

Het geeft op de een of andere manier ook in een stabiele kudde toch vaker stress is mijn ervaring.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:53

Misschien zeg ik iets heel raars, maar is verkopen geen optie?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:03

Sizzle schreef:
Misschien zeg ik iets heel raars, maar is verkopen geen optie?


Of ruilen voor een volwassen/sterke ruin of merrie?

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:07

Weet je 100% zeker dat hij 2 ballen had toen hij gecastreerd werd? En dat ze dus ook beide weggehaald zijn?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:09

Of tijdelijk verhuizen naar een kudde ergens, waar hij op zijn plek wordt gezet en meer leert over fatsoenlijke paarden communicatie.
Ik zou dit niet te lang laten gaan, straks heb je een paard dat onwenselijk gedrag blijft vertonen en nergens goed past. Nu is hij hopelijk jong genoeg om het nog te leren.

Andere opties lijken me inderdaad een leider erbij zetten als dat qua ruimte kan, of verkopen.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 16:28

Wauw wat een hoop nieuwe reacties! Heel fijn!

@Sanet, Shadow is 200% zeker ruin..

Verkopen is een optie die ik liever niet aanga, ik ben erg aan hem gehecht.

Een goede leider is denk ik de beste oplossing, want in een andere stabiele groep zetten is hier niet zo makkelijk. Hier kan je je paard niet 'even' naar de opfok doen, en de kuddes hier in de buurt zijn alles behalve stabiel.

Even over een leiderpaard, is een merrie of een ruin beter? Ik neig zelf het meeste naar een merrie, dat vind ik zelf ook het leukst, maar los daarvan, een merrie is in het wild vaak ook de leider toch?

Waar ik hem vandaan heb stond hij in een groep oudere fokmerries, dat bracht hem veel rust.

En is er een bepaalde leeftijd waarop een paard de leider kan worden?

Qua verdere eisen, maakt ras uit? Ik had gelezen dat IJslanders bijvoorbeeld vaak wel behoorlijk assertief kunnen zijn, (en een IJs zou ik helemaal niet erg vinden..)
Maar is dit ook echt zo? Of is het totaal onafhankelijk van het ras.

Qua ruimte, met mijn 3+ hectare heb ik denk ik wel genoeg land, en anders liggen er naast mijn land nog 2 hectare grasland welke ik kan huren.

Dank jullie voor het meedenken!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:54

Bij ons was vaak de shet merrie de baas (diverse kuddes) :Y)

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 16:57

ClauH schreef:
Bij ons was vaak de shet merrie de baas (diverse kuddes) :Y)


Haha, ja dat zijn wel echt pony's met een duidelijke mening! Helaas is mijn hekwerk niet Shet-proof...

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:08

In ons geval was het een ruin.
Voormalig flessenveulen zelfs. Die vertoonde tot zijn 8e zelf compleet verknipt getikt gedrag in gezelschap...... Maar blijkbaar zat het leider zijn gewoon in zijn genen. Want je kunt nu geen fijnere hebben voor je kudde.

Ik denk dat het wel lastig in om er zoeen te kopen. Of het moet al via via zijn. Want het zijn vaak de paarden die géén opvallend leider gedrag vertonen die de touwtjes echt in handen hebben. Daar moet je de paarden vaak al langer voor bekijken in een groep wil je zien welk het is.

Hier kunnen beide merries best fel zijn. En de ruin op een slechte dag zelfs behoorlijk fysiek lomp. Maar nr 4, het paard wat het minste opvalt is hier degene die bepaald hoe het echt gaat. Waar de grens is.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-08-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:12

Ik hoop dat het je lukt een passende leider te vinden, dat lijkt me nog niet zo makkelijk, helemaal niet in jouw regio waar ze er misschien soms nog wat anders mee om gaan.
Als je vraagt of een bepaald paard een goede leider zou zijn, krijg je daar dan ook een antwoord op waar je wat mee kan? Dat lijkt me eerlijk gezegd nog sterk de vraag.

In het wild is een merrie vaak de leider inderdaad. Verder verschilt het echt per paard en niet zozeer per ras.
Fijn dat je genoeg ruimte hebt, dan is dat gelukkig geen probleem :)

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 17:37

Temeraire schreef:
Ik hoop dat het je lukt een passende leider te vinden, dat lijkt me nog niet zo makkelijk, helemaal niet in jouw regio waar ze er misschien soms nog wat anders mee om gaan.
Als je vraagt of een bepaald paard een goede leider zou zijn, krijg je daar dan ook een antwoord op waar je wat mee kan? Dat lijkt me eerlijk gezegd nog sterk de vraag.

In het wild is een merrie vaak de leider inderdaad. Verder verschilt het echt per paard en niet zozeer per ras.
Fijn dat je genoeg ruimte hebt, dan is dat gelukkig geen probleem :)


Tja, dat wordt idd wel lastig. Ik heb wel eens gehad dat ik reageerde op een advertentie met de vraag hoe het betreffende paard met andere paarden was, (ik had uitgelegd dat ik een ondergeschikt paard nodig had) en toen was het paard helemaal perfect voor mij en de kudde volgens de verkoper, en (dit was puur toeval) een vriend vroeg of ze dominant genoeg was voor zijn kudde gaf de verkoper een totaal ander verhaal.
Soms heb ik het idee dat mensen maar wat zeggen om iets te verkopen.

Ik zou niet weten hoe ik zekerheid kan krijgen dat een paard echt is wat mensen beweren.

Soms zijn mensen wel echt eerlijk gelukkig. En dan zeggen ze echt de waarheid. Maar je moet maar weten of dat zo is of niet...

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:58

Bij zulke situaties hou ik altijd wel van het stellen van open vragen. zo gesteld, dat er niet duidelijk uit wordt wat je precies zoekt. En dan nog liefst dat je de schijn wekt dat je juist het tegenovergestelde zoekt O:)

Dan kan je het meest eerlijke antwoord verwachten vaak :j

Als voorbeeldje: hier houden we erg van echt wollen kleding, en niet van acryl / polyester enzo :r

Als ik dan een leuk "wollen" vestje te koop zie, vraag ik graag iets van "van welk materiaal is deze gemaakt? Van echte wol, of katoen of acryl ofzo? Wol kriebelt best wel vaak toch?".

En als ik dan als antwoord krijg "ja het is echte wol helaas" dan kan ik er veilig vanuit gaan dat het wel goed zit :D
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-08-22 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:00

Maar schatten de verkopers hun paard goed in?
Ik denk dat diverse mensen zouden zeggen van mijn ruin dat hij dominant is.
Maar dat is hij dus niet, puur onzekerheid.
Mooi als je die dan koopt om een leider in de groep te hebben....

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:02

Sowieso zou ik niet op goed geluk wat kopen, maar altijd op proef vragen als je zo'n specifiek iets zoekt.
Anders kan je paarden blijven kopen :=

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:18

Een IJslander lijkt mij dan zeker niet de beste keuze. Wij hebben ook een IJs, en die trekt zich van niemand iets aan. Hij is zeker niet onderdanig, maar ook verre van een leidersfiguur. Bovendien zijn IJslanders heel erg gevoelig aan zomereczeem. Ik heb gelezen dat je in Frankrijk woont, daar zitten nog meer muggen dan hier, dus ook daar zou ik over een IJslander nog eens dubbel nadenken. Het is daar ook niet echt het klimaat waar een IJslander zich goed voelt. Ik denk niet dat je er nu nog een eczemer bij wilt hebben? Correcte IJslanders zijn ook nog ontzettend duur (10K en meer), wat de kans dat ze je daar ook nog eens bedriegen (net als bij je Quarter) ook groot maakt.