Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvilief41
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-22

Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 23:12

Hallo Allemaal,

Sinds 2 dagen hebben we een pony (welshje van 22) voor mijn zoontje. Een echte kinderpony, braaf tijdens rijden, wandelen etc maar wanneer hij in het land staat of op stal en je kijkt of praat tegen haar echt op afstand gaan continue de oren naar achteren en maakt ze een bijtende beweging. Ook draait ze vaak de kont naar je toe. Ik herkende dit gedrag totaal niet toen we naar haar gingen kijken. Als we eraan komen lopen zie ik direct al dat haar oren naar achteren gaan en ze zich van ons weg draait. Heeft er misschien iemand advies/tips voor mij? Alvast bedankt

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 00:15

Misschien moet ze even wennen aan de nieuwe situatie,mensen en stalling .
Als ze bijvoorbeeld jaren dezelfde eigenaren heeft gehad dan geeft dit haar stress .
Geef het de tijd :j

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 00:28

Stress, pijn, ?
Normaal gedrag vind ik het niet. Ook niet als hij nog moet wennen. Wat zegt de vorige eigenaar daar over?

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 01:41

Waarschijnlijk wil ze niet van het land af of uit de stal gehaald worden, geen zin om gestoord te worden (tijdens het eten wellicht) of aan het werk te gaan. Rust tijdens het eten en regelmaat kunnen helpen, maar soms houden ze dat gedrag.

Yvilief41
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 07:11

senna21 schreef:
Stress, pijn, ?
Normaal gedrag vind ik het niet. Ook niet als hij nog moet wennen. Wat zegt de vorige eigenaar daar over?


De eigenaar zegt dat ze het gedrag niet herkent maar ik krijg steeds meer twijfels bij de verkoper. Zodra we haar eenmaal vast hebben en met r lopen is het oké maar bij de benadering laat ze dit zien terwijl we van een afstand staan. Wanneer ik de stal in wil om haar eruit te halen draait ze direct de kont naar mij toe en oren in de nek. Als ik haar eenmaal vast heb ik het ook klaar.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:14

Ze staat met andere pony's of paarden en veel met hen buiten? Hoe gaat het met eten en drinken?

Yvilief41
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 07:15

jiehaaa schreef:
Waarschijnlijk wil ze niet van het land af of uit de stal gehaald worden, geen zin om gestoord te worden (tijdens het eten wellicht) of aan het werk te gaan. Rust tijdens het eten en regelmaat kunnen helpen, maar soms houden ze dat gedrag.


Ik heb inderdaad het idee dat ze gewoon met rust gelaten wil worden. Tijdens eten laten we haar met rust. Heb je tips voor mij hoe hier mee om te gaan, moeten we haar juist meer in handen nemen?

Yvilief41
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 08:03

troi schreef:
Ze staat met andere pony's of paarden en veel met hen buiten? Hoe gaat het met eten en drinken?


Eten en drinken gaat prima. Ze wordt bij gevoed omdat de dierenarts haar wat aan de magere kant vondt. Dit eet ze heel goed. Ze staat nu alleen dit is tijdelijk omdat ze de enting opnieuw moest hebben omdat ze de vorige 2 niet had gehad. De stal waar ze heen zou wilde geen risico's lopen wat terecht is. Ook heel dom van ons dat we dat niet goed hebben gecheckt. Maar goed ze is dus nu alleen bij ons. Heeft stal en land. Mijn eerste indruk was dat ze zo doet omdat 1 wij natuurlijk nieuw zijn voor haar, 2 nieuwe omgeving en 3 ze is nog alleen. Over een week mag ze gelukkig die kant op. Het doet me wel heel zeer dat ze alleen is hoor, ook als is het voor een week.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:12

het is ongemak, en het zou heel goed kunnen zijn dat ze last van maagzweren heeft.
laat dat nakijken, en komt ze wel als je haar roept?
zou het zoveel mogelijk negeren en probeer dat ze naar jou toe komt in plaats van jij naar haar.
staldeur open, pasje naar achter en laat haar maar naar jou toekomen zodat je kunt halsteren.
zou dan ook pas belonen.
in de wei hetzelfde,maak haar nieuwschierig naar jou.
verder is het wat ingesleten gedrag,sommige dieren blijven wat nukkig doen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:18

Wat ik voor me zie bij 'bijtbewegingen' is het 'veulenbekkies trekken' van een onzeker/onderdanig (jong) paard. Nou is dit een ouder paard, maar zou dat niet het geval kunnen zijn? Dat het juist dit voor jonge paarden zo typische gedrag uit onzekerheid/onderdanigheid is?

Kan best dat een ouder paard dat opeens in hele andere omstandigheden terecht komt teruggrijpt op instinctief 'kleutergedrag'.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:20

ellepel schreef:
het is ongemak, en het zou heel goed kunnen zijn dat ze last van maagzweren heeft.
laat dat nakijken, en komt ze wel als je haar roept?
zou het zoveel mogelijk negeren en probeer dat ze naar jou toe komt in plaats van jij naar haar.
staldeur open, pasje naar achter en laat haar maar naar jou toekomen zodat je kunt halsteren.
zou dan ook pas belonen.
in de wei hetzelfde,maak haar nieuwschierig naar jou.
verder is het wat ingesleten gedrag,sommige dieren blijven wat nukkig doen.


jij was mij net voor..


Voor mij klinkt ze ook als een pony die niet erg goed begrepen is geweest. Geef haar wat tijd, zoek uit wat zij leuk vind om te doen en doe deze dingen. Zo gauw zij merkt dat niet alles onder dwang gebeurt en niet alles stom is maar jullie ook leuke dingen met haar doen zal ze wel bij draaien. De tips die ellepel geeft zijn daar heel goed voor. Laat haar naar jou/jullie toe komen. Dat kan betekenen dat ze misschien de eerst paar keer helemaal niet komt, ga dan ook weer even weg en probeer het later nog eens. Ze schiet nu denk ik gewoon meteen in de verdediging, voor jullie de uitdaging om haar te leren dat die verdediging niet nodig is :D

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:24

Halen jullie haar alleen maar uit stal of wei om te werken? Haal haar dan er ook gewoon eens een paar keer uit om alleen iets lekkers te geven en weer terug te zetten, zodat ze ook wat leuks met jullie meemaakt behalve werk, misschien scheelt dat al iets. Maar pijn of ongemak kan ook een oorzaak zijn, dat moet door een DA worden vastgesteld.

Yvilief41
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 08:29

ellepel schreef:
het is ongemak, en het zou heel goed kunnen zijn dat ze last van maagzweren heeft.
laat dat nakijken, en komt ze wel als je haar roept?
zou het zoveel mogelijk negeren en probeer dat ze naar jou toe komt in plaats van jij naar haar.
staldeur open, pasje naar achter en laat haar maar naar jou toekomen zodat je kunt halsteren.
zou dan ook pas belonen.
in de wei hetzelfde,maak haar nieuwschierig naar jou.
verder is het wat ingesleten gedrag,sommige dieren blijven wat nukkig doen.


Ik probeerde vanochtend al dat ze naar mij toe kwam? Ze komt dan ook wel maar niet om een aai over de bol te krijgen maar oren plat en draaien met t hoofd richting mijn lichaam (wel nog op afstand hoor) en maakt dan een bijtbeweging. Neusgaten open. Op die manier wil ik natuurlijk niet dat ze bij me komt of bij mijn zoontje. Hoe ga ik hier op een goede manier mee om?

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:36

Is ze gekeurd voor aankoop? Dit klinkt als angst voor pijn.

Yvilief41
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 08:44

Shenavallie schreef:
Is ze gekeurd voor aankoop? Dit klinkt als angst voor pijn.


Ja maar door eigen dierenarts dus dat zegt achteraf ook weer niets... Ben ik (te laat) achtergekomen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:46

Yvilief41 schreef:
ellepel schreef:
het is ongemak, en het zou heel goed kunnen zijn dat ze last van maagzweren heeft.
laat dat nakijken, en komt ze wel als je haar roept?
zou het zoveel mogelijk negeren en probeer dat ze naar jou toe komt in plaats van jij naar haar.
staldeur open, pasje naar achter en laat haar maar naar jou toekomen zodat je kunt halsteren.
zou dan ook pas belonen.
in de wei hetzelfde,maak haar nieuwschierig naar jou.
verder is het wat ingesleten gedrag,sommige dieren blijven wat nukkig doen.


Ik probeerde vanochtend al dat ze naar mij toe kwam? Ze komt dan ook wel maar niet om een aai over de bol te krijgen maar oren plat en draaien met t hoofd richting mijn lichaam (wel nog op afstand hoor) en maakt dan een bijtbeweging. Neusgaten open. Op die manier wil ik natuurlijk niet dat ze bij me komt of bij mijn zoontje. Hoe ga ik hier op een goede manier mee om?


Blijven staan. Zo gauw ze de oren plat legt blijven staan, het liefst met jouw lichaam iets van haar weg gedraaid. Stopt zij met boos kijken loop jij weg van haar en probeer je het een paar min later opnieuw. Als je naar haar toe loopt niet jezelf klein maken, dan kom je over alsof je een prooi besluipt maar gewoon ontspannen zonder intentie naar haar toe wandelen. Je zal zien dat ze dat even heel erg raar gaat vinden en dan ook niet weet wat ze ermee aan moet, geef haar dan vooral wat tijd. En wat je ook doet, ga haar niet belonen met snoepjes zo gauw je bij haar bent of haar net vast hebt. Doe dit ergens anders of in haar voerbak.

Dit gaat best wel oke worden, ze klinkt mij een beetje als een verzuurde en overwerkte manege pony.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:50

Je klinkt als een fijne en betrokken pony eigenaar. Doet duidelijk goed je best.

Ik zou vooral aanrader om voor zowel jezelf als voor je zoon een paar lesjes grondwerk te gaan nemen. Dat gaat je helpen in de omgang met het diertje, levert begrip op van haar gedrag en handvaten voor hoe dit goed om te buigen naar een meer open houding.

In welke regio zit je? Wellicht hebben mensen hier tips voor goede trainers.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:50

Omdat dit topic beter op Paardenpraat [PP] past, verplaats ik hem daarheen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:14

XxLiEsJuHhxX schreef:
Dit gaat best wel oke worden, ze klinkt mij een beetje als een verzuurde en overwerkte manege pony.


Dat gevoel krijg ik ook bij dit gedrag. Zou haar vooral wat positieve aandacht geven buiten het werken om. Af en toe wat lekkers geven op de wei en ze eens uithalen voor een borstel of kriebelbeurt. Ze zal ook wat tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Ik vind grondwerk ook nog geen slecht idee. Lijkt mij een paard dat geen vertrouwen heeft in mensen. Geef het wat tijd en beloon haar stevig als ze wel goede dingen laat zien.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:46

Heeft hij kenmerken van Cushing/PPID? Je kunt de dierenarts vragen om dat te testen.
Daardoor kunnen ze ook wat zuur en depressief zijn.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:56

Heb je een filmpje, zodat we kunnen zien wat, en hoe, ze doet?

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:09

Even los van mogelijke lichamelijke oorzaken, zou ik sowieso denken dat ze een negatieve associatie heeft met mensen op basis van wat je beschrijft. Bovendien kent ze jullie natuurlijk nog niet, dus is er ook nog geen vertrouwen. Ik zou veel tijd besteden aan positieve associaties bouwen in relatie tot jullie (jullie zijn goed nieuws en wordt het leven beter/leuker van), dat moet ze eerst wel ervaren en ontdekken en vertrouwen in krijgen. Vooral dat laatste kan wel even duren. Ik zou daar zelf ook wat hulp bij zoeken. Iemand die traint op basis van positieve bekrachtiging en weet hoe je dit op een goede manier begint en inzet.

Petpa

Berichten: 1694
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Pony maakt bijtbewegingen van afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:11

Wat deed ze voor ze bij jullie kwam, was ze een kinder- of manegepony?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:19

Aanval is de beste verdediging.
Ik zou niet meteen de hele EHBO kit erop los laten.
Eerst even inenten, dan met andere paarden integreren en net zo goed heb je dan daarna al een comleet andere pony. Als ze nu alleen staat is ze mogenlijk gewoon volledig in de stress omdat ze niemand heeft die ze kan vertrouwen. Waar de een schuw wordt, gaat de ander preventief in de verdediging.
Mijn paard doet hetzelfde als ze veel stress heeft, dan bijt ze aggressief van zich af terwijl ze eigenlijk in haar natuur helemaal niet aggressief is.

Yvilief41
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 12:22

troi schreef:
Je klinkt als een fijne en betrokken pony eigenaar. Doet duidelijk goed je best.

Ik zou vooral aanrader om voor zowel jezelf als voor je zoon een paar lesjes grondwerk te gaan nemen. Dat gaat je helpen in de omgang met het diertje, levert begrip op van haar gedrag en handvaten voor hoe dit goed om te buigen naar een meer open houding.

In welke regio zit je? Wellicht hebben mensen hier tips voor goede trainers.


Ja dat lijkt mij heel fijn! Ik woon in de regio Groningen. Dank je wel voor je compliment