Hoevaak ga jij naar je paard?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jillyanaj

Hoevaak ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 07:20

Hallo paardenliefhebbers,
Kan iemand mij een goede raad geven. Ik heb nu al een paar maandjes mijn eigen paard en ik ging in het begin 2x per dag ( min 2u per keer ) om voer te geven ( condition mix ). Dus smiddags en savonds gaf ik 1kg omdat hij ook moest bijkomen wat nu gelukt is dus mijn eerste vraag is als dat teveel is voor het vervolg want de meningen hierover waren verschilt. Hij staat 24/7 op de weide met een inloopstal, hij heeft voldoende gras en in de stal laat ik altijd wat hooi achter. Water heeft hij ook voldoende. Momenteel heb ik het druk dus kan ik maar 1x per dag gaan, ik probeer hem dan verdeeld 2 scheppen te geven zodat hij zijn voeding binnen krijgt maar ik weet niet of hij dat erg vindt. Ik ga elke dag voor 2-4 uur en hou me bezig met hem, eten geven, borstelen, op wandel gaan, grondwerk,.. Dus ik vroeg mij af, Hoevaak gaan jullie naar je paard en zou ik hem meer aandacht moeten voorzien d.m.v een bijverzorger..?

We spreken over een 2 jarige arabier ruin.

yarkayunda

Re: Hoevaak ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:24

Hoezo denk je dat hij meer aandacht nodig heeft? Merk je dat aan hem? Ik ga 3a4x per dag, maar ik doe maar 1x per dag wat met de paarden, de andere keren zijn om te verzorgen of te kijken of alles nog goed is.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:45

Jij bent dagelijks 2-4 uur bezig met een 2-jarige, en je denkt dat je te weinig doet? Een 2-jarige hoort helemaal nog niet zo veel te doen.
Is-ie aan de magere kant? Laat 'm die 4 uur dan grazen ipv lopen/bezig gehouden worden.

Staat het paard bij andere paarden? Dan heeft-ie jou helemaal niet nodig en is 1x per dag dat kilootje voer en een aai over z'n bol geven meer dan genoeg.

Staat-ie niet bij andere paarden? Dan heel snel zorgen dat-ie wél in een gemengde groep paarden terecht komt. Anders heb jij straks een paard waar je niets meer mee kunt omdat-ie basis paardentaal/-opvoeding mist.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:53

ik vind dat je het lekker helemaal zelf moet weten, al zal je de hele dag in de wei zitten.
prima toch?
ik heb een merrie van 29, die staat in de wei.
ik ga elke dag heen, vitamines voeren,poetsen,knuffel dat is in een half uurtje wel klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:58

Aangezien die van jou een 2 jarige is, lekker laten staan. Die vind het echt niet erg hoor. Dat zijn meer onze (jouw) menselijke gevoelens. :D Zeker als die vriendjes heeft dan lekker laten ravotten samen. Ik vind eigenlijk dat je nogal veel doet voor een 2 jarige maar daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:24

hij staat 24/7 buiten, ik ga er vanuit dat hij niet alleen staat? Ip ben je dan helemaal niet nodig hoor en zoveel voer ook niet. Een balancer is eigenlijk meer dan voldoende. 1x per dag is prima dan toch? Als je alle zorg zelf doet ook qua mesten enzo dan snap ik dat je al snel 2 uur bezig bent maar anders een keer een dagje overslaan kan ook prima. maar wat anderen zeggen, dit alleen als hij niet alleen staat.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Jillyanaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 09:26

Oke danku voor de info, hij staat met nog een oudere arabier en ik laat hem qua grondwerk niet veel doen het is meer speels en op wandel mag hij grazen waar hij wilt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:34

Goh en ik ben blij als mijn 6 jarige 20 minuten zijn concentratie kan behouden. Nee ts, geef je 2jarige rust en ga eens in de paar dagen poetsen of wandelen, verder laten spelen en uitgroeien. ééns per dag gewoon gaan, voeren en kijken wat je paard aangeeft.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:42

Tja, is geheel persoonlijk.

Ik zie mijn merrie drie a vier x per week. En dan doen we ook nog niet altijd wat. :')

Ze staat stabiel tussen twee blije ruinen, 24/7 buiten met verschillende uitdagingen per dag. Er wordt op verschillende manieren voer gegeven of ze staan op een grasstrack.

Altijd al maar drie of vier x er geweest. Maar sinds ze zich zo vermaakt, voel ik ook minder de jank er naar toe.

Heb ik een lastig paard?
Nee, ze is keurig opgevoed en stal eigenaresse haar zoon van 2,5 kan haar poetsen. Sterker nog. Toen hij laatst viel, en heel hard moest huilen, kwam niet die van haar! Maar die van mij hem troosten.

Zijzelf woont daar, dus altijd toezicht.

En er zijn ook echt wel mensen, die elke dag wat met hun paard doen.
En ook mensen die eens per twee weken wat met hun paard doen.

Mijn vraag is.
Wat voel jij er bij?
Wat valt jou op?
Wat als je hem eens een hele week met rust laat?

Je werkt er ook niet echt mee, toch?
Geen zware taken.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:45

Mijn paard staat in een groepje buiten hier 12 km verderop. Dat is haar woonplek. Ze sjouwen met zijn 3tjes heel wat af. Ik probeer 1x in de 2 weken aan te houden om te gaan. Mijn merrie waar ik altijd veel mee gedaan heb en rond ons huis stond is altijd al meer een paarden paardje geweest. Ze heeft nu een welverdiend pensioen en ze ziet er fantastisch uit.
Ik zorg dat ze niet helemaal verwildert, dus poets als ik kom, geef wat snoepjes en na 10 - 15 minuten ga ik weer. Meestal is ze blij als ze me ziet. De andere dames krijgen het seintje : "die benne van mijn". dan lekker kroelen, poetsen en snoepjes geven en dan ga ik weer. Is goed zo.

Zou de situatie zo zijn geweest dat mijn ruin in de groep zou staan, dan zou ik vaker gaan en ook dingen met hem doen. Mijn ruin is altijd een mensen paardje geweest die enorm aan mij hing. Die zou verpieteren met zo weinig aandacht. Maar voor Polie is het OK en vaak geeft ze zelf aan na 10 minuten "nu wegwezen, is goed zo". :=

Dus als het om een 2 jarige ga, laat paard ook paard zijn is mijn advies en als je gaat elke dag doe je dat voor de band want zo leert hij dat jij zijn "mens" bent. Maak het verder niet te lastig en te moeilijk. Dus 1x per dag, of 1x per week is allemaal goed.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:55

Ik ga drie tot vier keer per week gemiddeld. En dan ben ik er drie uur per keer gemiddeld.

Ik moet ook nog werken en heb een kind en doe alles alleen. Mijn paard voelt zich er niet minder om hoor.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:55

Ibbel schreef:
Jij bent dagelijks 2-4 uur bezig met een 2-jarige, en je denkt dat je te weinig doet? Een 2-jarige hoort helemaal nog niet zo veel te doen.
Is-ie aan de magere kant? Laat 'm die 4 uur dan grazen ipv lopen/bezig gehouden worden.

Staat het paard bij andere paarden? Dan heeft-ie jou helemaal niet nodig en is 1x per dag dat kilootje voer en een aai over z'n bol geven meer dan genoeg.

Staat-ie niet bij andere paarden? Dan heel snel zorgen dat-ie wél in een gemengde groep paarden terecht komt. Anders heb jij straks een paard waar je niets meer mee kunt omdat-ie basis paardentaal/-opvoeding mist.

niets aan toe te voegen.
Hier sta ik volledig achter.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:56

Mijn twee jarige staat 24/7 in het land met een groepje en ga één keer in de maand heen voor een knuffeltje, poets en snoepje sessie van hooguit 20 minuten. :')

Mijn rijpaard zie ik zo'n 6 dagen in de week en we trainen tussen de 3 en 4 keer per week een klein uurtje. En besteed vaak 2 uren op stal.

Het is natuurlijk verschillende waar jij en je paard blij van worden. Maar ik zou me er nu nog niet te druk om maken.

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:04

Ik ga 7 dagen per week naar stal.
Hij staat 24/7 buiten op de wei met soortgenoten.

5 dagen per week ben ik er gemiddeld 2 uur per dag, dan gaan we lekker trainen.

2 dagen check ik hem even snel en krijgt hij alleen z'n eten.

Hij vind het volgens mij helemaal prima zo. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:26

Mijn 2 jarige staat in de opfok op de wei met vriendjes. Daar gaan we om de paar weken even heen om even te kijken hoe hij het maakt. Er is dagelijks toezicht.
In de winter krijgen ze veel ruwvoer (voordroog) met een soort muesli erover/doorheen en een soort kalkachtig mineralensupplement.

Mijn andere 2 paarden staan op een pensionstal. Daar wordt 3 x per dag gevoerd (hooi en krachtvoer). Ze staan nu s morgens op de wei (na hun hooibeurt) en smiddags weer op stal. Nu ze op de wei staan krijgen ze iets minder hooi, omdat er best veel gras staat. De avond voerbeurt zetten we zelf klaar. Voordrooghooi en brok.
2 x per maand zijn wij aan de beurt om af te voeren.
Qua supplementen kijken we wat de paarden aangeven. Onze merrie krijgt een mineralensupplement van Heltiehorse. Haar hoeven groeien wat langzaam en ze heeft de neiging tot zand eten. Dat mineralensupplement helpt daar goed bij. In rui-perioden en bij het enten krijgen ze wat voor de weerstand.
We zijn er dagelijks (ook nu de paarden op de wei staan) om te trainen, te longeren of in de molen te zetten. Zo zorgen we ervoor dat ze dagelijks voldoende gelijkmatige beweging krijgen.

Een 2 jarige zal ik nog lekker met rust laten. Die heeft al zijn energie nodig om te groeien. Wel ervoor zorgen dat hij braaf in de hand is. Dus leren vaststaan, voetjes geven etc. Meer hoeft ie niet te kennen.
Zorg er wel voor dat gespreid over de dag je 2 jarige voldoende ruwvoer krijgt. Dus als er op de wei niet zoveel meer staat, moet je extra ruwvoer bijvoeren. Je 2 jarige moet onbeperkt ruwvoer kunnen eten. Dat kan betekenen dat je meer keren per dag moet voeren. krachtvoer is wat minder belangrijk. Je kunt Pavo podo grow voeren, 2x per dag iets meer dan 0,5 kg is dan genoeg (voor een paard; voor een pony iets minder).
Zorg ervoor dat je opgroeiende paard geen tekorten oploopt.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:33

Mijn 8 maanden (24/7 buiten) kom ik wel elke dag voor dagelijkse verzorging (hooi, water etc), maar ik doe niet elke dag wat met hem en als ik wat doe is het max 10 minuten, vaak nog minder (even naar poetsplaats lopen, leren vast staan, voetje geven en weer terug)

Mijn 7 jarige staat ook 24/7 buiten, maar daar wordt alles gedaan, daar kom ik 3-4 keer per wee en doe ik ook niet altijd wat

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

8Daan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:37

Ibbel schreef:

Wat Ibbel al zegt: qua gezelschap (hoe leuk en lief je ook voor hem bent) is het vooral belangrijk dat je paard gezelschap heeft van andere paarden.
Maar elke dag met hem bezig zijn is op zich ook heel goed, zolang je hem maar niet echt aan het werk zet. Ik lees dat je wandelt en grondwerk doet en dat lijkt me prima voor zo'n jong ventje. Dit is een mooie leeftijd om hem een beetje op te voeden en rustig kennis te laten maken met de grote wereld buiten de wei (en alle enge voertuigen en wapperdingen die daar 'leven').
Vanuit eigen ervaring (ik ken jouw ruin niet, dus daar kan ik niet over oordelen) zou ik daar wel aan toevoegen dat je eerder mag oppassen dat je paard niet juist overprikkeld raakt. Net als mensen heeft niet elk paard dezelfde prikkelgrens/-behoefte. Maar dat zul je vast zelf wel merken nu je zo betrokken met hem bent.

Zelf ben ik elke dag 2 a 3 uur met hem bezig als er weinig klusjes zijn en hij op gras staat. In de winter kan dat 4 a 5 uur zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:57

Tot voor kort stonden mijn paarden privé, maar was ik zelf verantwoordelijk voor alles van voeren, buiten zetten en stallen mesten. Dan ging ik 2x/dag 's ochtends een half uur om te voeren (krachtvoer en hooi) vlug al wat mest uit de stallen te halen terwijl ze aten en daarna buiten te zetten.
In de avond ging ik een uurtje om de stallen deftig te doen en de hooinetten vol te proppen en ze weer binnen te halen. Als ik reed was ik er uiteraard langer dan een uur.

Nu er eentje op vol pension staat ga ik maar 1x/dag, want alles wordt voor mij gedaan. Dit is een kwartiertje om gewoon te checken of alles ok is en een aaitje te geven tot 2u omdat ik ga rijden etc.
Mijn oudere paard staat nu 24/7 op de weide en de eigenaar van de weide (en andere paarden) gaat dagelijks kijken of ze voldoende water hebben (gras is er in overvloed, ik zie mijn paard soms niet eens staan omdat het gras zo hoog staat) en zelf ga ik om de 2 dagen een kwartiertje om te kroelen en te checken op teken ed. Momenteel is ze tonrond, dus is bijvoeren niet nodig. Deze winter ga ik met mijn vriendin a spreken om beurtelings te gaan en toch wat supplementen bij te voeren.
De eigenaar van de weides voorziet normaal gezien voer, maar de jonge paarden hebben imo een andere behoefte dan mijn gepensioneerd paard met arthrose...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:00

Is het een doe het zelf stal? Moet je uitmesten, opstrooien, vegen, water geven en voeren? Dan snap ik de tijden echt wel en is het helemaal niet veel. Als alles gedaan wordt zou ik het voer ook gerust allemaal in 1x geven. Verder eens een keer poetsen of wandelen kan geen kwaad, maar zeer zeker niet dagelijks. Misschien 1x in de week in het weekend ofzo.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:37

Een 2 jarige moet gras vreten, groeien en spelen met andere paarden. Ben het helemaal met Ibbel eens en denk dat het beter zou zijn als hij minder doet. Mijn 2 jarige zie ik 1 a 2 keer per 2 maanden. Mijn pensionada en sportpaleis 4 tot 6 keer per week. Maar ook die twee doen door mijn medische situatie geen hol.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:46

Ik snap dat je graag wat dingen doet met je 2 jarige, alleen dagelijks elke keer alles herhalen is niet nodig, even in handen, nakijken of alles in orde is en bijvoorbeeld 1x per week even wandelen zodat alles gewoon wordt en blijft is meer dan voldoende. Later op kan je nog genoeg met hem aan het werk, laat hem nu nog maar lekker genieten van het jong zijn en opgroeien.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie