Als de jonge paarden komen gaat Kenzo samen met zijn wintervriend even een aantal dagen apart zodat ze over de draad aan elkaar kunnen wennen. Meestal gebeurt er dan niet zo veel en zijn ze allemaal snel rustig. Dus doen we de draad weg en mogen ze allemaal samen in de wei.
Dit jaar, en vorig jaar ook al, is Kenzo best gemeen wanneer de nieuwe paardjes in de weide komen. Ik heb er geen problemen mee als hij de eerste paar dagen territoriaal is (het zijn natuurlijk "indringers" op zijn weide") maar hij gaat soms echt te ver. Hij gaat er achteraan om ze echt opjagen en bijten. Soms gaan ze zelfs door de draad omdat ze niet op tijd kunnen stoppen. Zo lang alle paardjes gewoon staan te grazen is er geen probleem. Maar vanaf dat Kenzo eens bij hun komt kijken, zij zich omdraaien en wegwandelen (ook omdat Kenzo dit aangeeft met zijn lichaamstaal: oren naar achteren, zwiepen met de staart) gaat hij er serieus achteraan.
Dit gebeurt meestal een paar keer, bij 1 of 2 paardjes en dan is het ook gewoon goed en heeft hij voor de rest van de zomer er geen problemen meer mee.
iemand die weet waarom hij de eerste dag samen in de wei zo heftig moet reageren?
Hij doet dit trouwens niet perse om zijn wintervriendje te beschermen want heel vaak staat die ergens verder in de wei te grazen.
Hij ziet zichzelf echt als de leider van de kudde, neemt ze mee naar een ander deel voor schaduw, raapt de jonge paarden een paar keer per dag bijeen om te gaan drinken, staat vaak op de uitkijk als er iets vreemd gebeurt rond de wei, dus hij is de baas in de wei.
Ik heb ook gemerkt dat hij altijd dominant is. Dus vaak oren naar achteren, zwiepen met de staart, ... als een van de jonge paarden bij hem komt. De jonge paarden hebben bang van hem waardoor ze ook niet durven kroelen of snuffelen.
Er zijn zeker ook momenten waarop alles heel vredig is en ze bij elkaar staan te grazen of liggen te slapen maar die dominantie blijft meestal wel aanwezig.
Kan dit komen hij een heel stuk ouder is dan de rest?
Ook lees ik soms op FB dat er in een kudde geen dominantie zou bestaan maar als ik hier bij mij kijk is er wel een duidelijke rangorde. Hoe denken jullie hierover?
Bedankt om mijn lange verhaal even te lezen