Naam paard veranderen (2x)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

lletam

Naam paard veranderen (2x)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 09:37

Hoi,
Ik heb een jaar geleden een jong paard gekocht. Zijn stamboeknaam vond ik helemaal niks dus heb er een poosje over nagedacht en uiteindelijk een andere naam verzonnen. De laatste tijd merk ik dat ik weleens twijfel aan die naam en wellicht toch zijn stamboeknaam beter bij hem past

Hebben jullie de naam veranderd? En in hoeverre denken jullie dat een naam (op wat voor manier dan ook) invloed heeft?

Cioccolato

Re: Naam paard veranderen (2x)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:39

Hier is vaak de stamboek naam de naam die op wedstrijden gebruikt wordt. Tegenwoordig bedenk ik ze zelf met zelf gefokte dus ben altijd wel tevreden. Op stal hebben ze echter een verkorting er van, of zoiets. Iets dat lekker bekt, soms komt het volledig terug in de stamboek naam en soms niet.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:40

Mijn paard heet op haar paspoort Gadorijke, maar dat vind ik niet echt een roepnaam. Ik wilde perse iets wat ook begon met de letter G ivm haar stamboek. Ik heb haar omgedoopt tot Guusje.

Eigenlijk ben ik helemaal niet van het veranderen van een naam omdat ik vind dat de naam bij het paard hoort maar dit kon ik echt niet gaan roepen vond ik :o .

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:41

Ik gebruikt idd haar officiële naam wel voor wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:42

Ik heb het overwogen toen ik mijn paard kocht, want ik vond het vreselijk, maar de naam "has grown on me." Het is niet per se een naam die ik zelf bedacht zou hebben, maar ik vind het inmiddels wel een krachtige naam. In de UK, waar ze staat, is het heel gebruikelijk om je paard een andere naam te geven dan de stamboeknaam, zelfs als de stamboeknaam niet zo lang is, dus mensen vragen me regelmatig of ik al een naam bedacht heb voor d'r, maar ze blijft gewoon lekker Auroch. :)

Voor mij heeft een naam geen invloed op hoe ik naar een paard kijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:49

Ik heb de roepnaam van mijn merrie ook veranderd. Haar stamboeknaam is LC Tecum Special Moon. De roepnaam bij de fokker was Marley. De roepnaam bij de eigenaar waar ik haar van kocht was Noury.
Moon vond ik niet lekker klinken (Tecum komt van vader Tecumseh en Special van haar moeder, dus die wilde ik niet), Marley heet de dochter van vrienden van ons en Noury is een mannelijke naam.

Ik heb gekozen voor Noura, de vrouwelijke variant. Dat betekent 'licht' en dat vind ik dan wel weer mooi bij Moon en haar maanoog.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 31-05-22 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:50

Nee, de naam niet veranderd maar wel gewoon een hele andere roepnaam. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:31

Ja, dat het ik een paar keer gedaan, meestal omdat ik de naam niet vond passen.
Op papier heb ik het nooit aangepast, wel heb ik de nieuwe naam als sportnaam gebruikt.

De naam van mijn huidige paard past haar super en was lekker kort, die heb ik dus gehouden.

Maar het lijkt wel of sommige paarden zich gedragen naar hun naam. De mijne is vernoemd naar een godin en zo gedraagt ze zich soms ook :D
Ik zou dus nooit een naam kiezen die verwijst naar eigenschappen die ik liever niet zie.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:33

Mijn paard had al Valentijn in zijn paspoort staan. De vorige eigenaren hadden hem Tink/Tinkerbell genoemd maar zijn moeder heette ook Tinkerbell dus vond dat heel vreemd voor een ruin. Maar Valentijn past perfect bij hem omdat hij een hartje in zijn nek heeft als vlek. Als verkorting noemen we hem meestal Tijn of Tijntje.

Ik betrap mezelf er stiekem ook wel op dat ik hem heel vaak sTinker noem dus ondertussen luistert hij daar ook wel naar. :=

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:57

Mijn paard werd in Frankrijk melaine genoemd, in Engeland en Ierland Hoppy.
Ik noem haar Mel, afkorting van melaine. Eerst wou ik wel iets anders verzinnen maar de tijd ging snel, en toen was mel al overal ingeburgerd hahaah

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:14

Ik ken eerlijk gezegd heel veel paarden die niet bij de stamboeknaam worden genoemd, ook in de topsport kom je het heel veel tegen, een stamboeknaam/sportnaam en een roepnaam/stalnaam. Hecht ook niet zoveel waarde aan de stamboeknaam, wat wel eens wordt gedaan is een memo note, zo'n plakkende in het paspoort of op het paspoort met de roepnaam erop, dan verander je niets in paspoort zelf want dan raakt ie ongeldig, het kost je geen geld want dat kost t wel als je officieel wil laten veranderen maar dan is het toch duidelijk welk paspoort bij wie hoort. Denk niet dat het paard het veel uitmaakt hoe die genoemd wordt, als ie maar eten krijgt _O-

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:31

Ja ik weet het niet, ik denk dat de meeste paarden niet weten hoe ze heten en dacht dat ze dat alleen konden onthouden als ze altijd dezelfde hadden gehouden.

Maar met een half jaar ofzo wist mel al wie mel was hahaah

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:05

lizzy1 schreef:
Mijn paard heet op haar paspoort Gadorijke, maar dat vind ik niet echt een roepnaam. Ik wilde perse iets wat ook begon met de letter G ivm haar stamboek. Ik heb haar omgedoopt tot Guusje.

Eigenlijk ben ik helemaal niet van het veranderen van een naam omdat ik vind dat de naam bij het paard hoort maar dit kon ik echt niet gaan roepen vond ik :o .

Wat grappig Lizzy dan heb jij denk ik de grote zus van mijn Nuronijke…. die omgedoopt is tot Nala :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:51

Maddy_Paola schreef:
Ik ken eerlijk gezegd heel veel paarden die niet bij de stamboeknaam worden genoemd, ook in de topsport kom je het heel veel tegen, een stamboeknaam/sportnaam en een roepnaam/stalnaam. Hecht ook niet zoveel waarde aan de stamboeknaam, wat wel eens wordt gedaan is een memo note, zo'n plakkende in het paspoort of op het paspoort met de roepnaam erop, dan verander je niets in paspoort zelf want dan raakt ie ongeldig, het kost je geen geld want dat kost t wel als je officieel wil laten veranderen maar dan is het toch duidelijk welk paspoort bij wie hoort. Denk niet dat het paard het veel uitmaakt hoe die genoemd wordt, als ie maar eten krijgt _O-

Dat vind ik een goed idee,dat plakpapiertje in een paspoort. Ik heb vroeger enkele malen de naam doorgekrast (wel zo dat je het nog kon lezen) en mijn eigen verzonnen nieuwe naam erin geschreven,maar dat schijnt niet te mogen.Mijn huidige had al een heel leuke naam,die heb ik zo gelaten. Volgens mij heeft het wel een bepaalde invloed,nomen est omen. (De naam is een voorteken).

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:02

Mijn paard heet op papier Keizerin, maar vond ik niet lekker bekken dus heb er Kenzi van gemaakt. Op wedstrijd blijft het wel gewoon Keizerin en die naam past haar ook wel, dochter van Hertogin en ze kan zich ook echt gedragen als een Keizerin. Dus ook niet de behoefte om de naam echt in het paspoort te laten wijzigen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:04

Geen 1 paard heet hier zoals op het paspoort staat, daar merkt hij/zij echt helemaal niks van.
Kies gewoon wat je leuk vindt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:22

mvdbijl schreef:
Geen 1 paard heet hier zoals op het paspoort staat, daar merkt hij/zij echt helemaal niks van.

Als je de naam van je paard zelf kiest dan kan het zijn dat die naam eerder iets zegt over de eigenaar dan over het paard.Het geeft wel een sfeer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:25

Ik denk dat ik 70% van de paarden in mijn leven wel altijd een andere naam gaf :) veel leuker.

Vroeger zeiden ze weleens dat dat ongeluk bracht, maar daar heb ik nooit wat van gemerkt ;)

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:28

Stamboeknaam blijft bij mij altijd hetzelfde. Roepnaam word meestal iets wat er op lijkt of de stamboeknaam zelf als die prima is. Voor mijn idee heeft dit echt totaal geen invloed maar ik verander de naam niet meerdere keren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:03

anjali schreef:
mvdbijl schreef:

Als je de naam van je paard zelf kiest dan kan het zijn dat die naam eerder iets zegt over de eigenaar dan over het paard.Het geeft wel een sfeer aan.

https://www.racingpost.com/profile/horse/1632143/brexitmeansbrexit :')

Snap nog steeds niet dat de BHA dit heeft goedgekeurd, maar dat zegt misschien ook iets over de mensen bij de BHA.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:09

Tenzij ze echt een hele rare/aparte naam hebben, vind ik ook een beetje dat de naam bij het dier hoort en dus niet.moet veranderen. :)

Mijn paard heet Horonae, dat roept niet zo makkelijk in de omgang dus de meesten noemen haar Ronnie in de stalgangen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:16

Mijn oudste herkent niet haar naam, maar wel de “ie” klank daarin, dus of ik haar nu roep met “Syb”, “miep”, “typ” of alleen maar “ie”, ze kijkt wel op. Het helpt niet dat mijn twee andere nu ook een “ie” klank hebben of misschien ook wel, dan komen ze ineens allemaal, dat zou ook mooi zijn :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:30

Op papier heet ze Bodine, maar past echt totaal niet bij dr.
We hebben het afgekort naar lekker simpel, kort er krachtig: Bo.
Omdat ze op wedstrijd niet de naam Bodine wilde heeft mijn dochter ook dat verandert naar Bo.
Zo grappig, zie je allemaal van die sportnamen waar jij je tong over breekt op de lijst staan en daartussen Bo _O-

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:40

Wacht even, TS bedoelt toch dat ze het paard eerst een zelfverzonnen roepnaam heeft gegeven en nu toch wil overschakelen naar de stamboeknaam?
Voor het paard maakt het niets uit, voor de mensen om je heen zal het wellicht wat verwarrend zijn als je hetzelfde paard anders noemt. Maar mensen kunnen normaliter wel redelijk leren ( ;) ).

Ik heb nog nooit een paard een naamsverandering gegeven nadat ik hem/haar al een tijd had.
Mijn eerste 2 pony's hadden gewoon een afgekorte versie van de officiele naam als roepnaam, mijn twee zelf gefokte pony's ook (dus stamboeknaam die ik mooi vind en een korte versie die dagelijks gebruikt wordt). Mijn laatst aangekochte pony is de eerste die een compleet andere roepnaam heeft dan wat er op papier stond, die stamboeknaam vond ik echt niet mooi en was niet tot wat leuks af te korten.

Elmar's Pashtashe --> Pas
Kirsten --> Kirs
Déjà Vu --> Vu
Dolcina Mo --> Relpda / Relp
Cupido's Nimue --> Nim

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:54

Ik vond de stamboeknaam van mijn paard helemaal niks en heb de eerste 3 letters ervan afgehaald, toen hield ik Elmo over en die naam past echt bij hem.

Ook voor wedstrijden heb ik zijn roepnaam aan gehouden, zo ontzettend niks vind ik zijn stamboeknaam :+

Hij heet inmiddels bijna 7 jaar zo en luistert hier ook prima naar.
Ben niet van plan zijn naam nog eens te wijzigen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.