Vechtende ruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

yvje86

Vechtende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 01:02

Goedenavond, het is inmiddels bijna 1 uur snachts en ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar. Ik heb 2 Welsh A ponys. Beide zijn nu 4 jaar oud, ze zijn sinds de geboorte bij elkaar geweest en dit is altijd goed gegaan. Tot vorige week.., ik heb ze 5 weken geleden laten ruinen zodat ik ze straks makkelijker overal mee naar toe kan nemen (op men-vakantie). Alleen nu slaat de ene de andere het licht ongeveer uit zijn ogen. Inmiddels loopt hij weer goed maar 6 dagen geleden trof ik het slachtoffer met een dik bloedend bovenbeen aan op de paddock. Ik veel gekoeld en vanochtend gallopeerde hij weer vrolijk bokkend naar de wei toe samen met de dader. Nu inmiddels 1 uur en hoorde ik de ijzers weer over de paddock trippelen. Ik weet weer hoe laat het is, de dader probeert het slachtoffer weer op alle manieren te raken. Omdat ik ook gasten heb te logeren heb ik ze net opgesloten op stal want met dat gedribbel valt niet te slapen. Op stal ging het ook behoorlijk tekeer, ik hoor de ijzers tegen de planken slaan. Het doet me nogal wat om dit aan te horen. En ik ben bijna bang om te gaan kijken of het slachtoffer niet te erg gewond is. As we speak is het nu stil. Mogelijk staan ze samen nu hooi te eten want blijkbaar kunnen ze gewoon nog wel lief samen zijn. De hele dag is het goed gegaan eigenlijk tot ongeveer een uur geleden. Waar doe ik nu goed aan; uit elkaar halen of bij elkaar laten en uit laten vechten? Ik ontzie het toch ook om iedere keer een kreupele pony aan te treffen. Maar ik snap niet waar dit vandaan komt zo ineens. Normaliter zouden ze door een castratie toch rustiger moeten worden? Stomme is de ze voor de castratie zelden vochten, dat kwam nauwelijks voor.

Edit.. net even wezen kijken. Ze stonden naast elkaar te slapen maar het slachtoffer is weer kreupel, nu zijn achterbeen. De afdruk van het hoefijzer van de dader staat op zijn flank. Zucht.. ik weet het niet meer nu. Heb de dader nu maar op de paddock gelaten zodat slachtoffer bij kan komen in de stal.

tamary

Re: Vechtende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 01:38

Geen problemen met de castratie? Infectie oid? wat pijnlijk is bij sommige bewegingen?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 02:13

Is er wat veranderd qua paarden om ze heen? Als er bijvoorbeeld een nieuwe merrie is, een merrie die hengstig kan zijn, of een veulen, zou je de oorzaak daar kunnen zoeken.

Is tijdelijk van de ijzers af een optie? En dan voldoende ruimte en voerplekken en zorgen dat de een de ander nergens klem kan lopen. Dan zou het haast goed moeten komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 02:14

Hm, ik zou de dader onmiddelijk van de ijzers halen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 02:35

Begrijp ik nu goed dat je 2 vechtende pony's, die elkaar achterna zitten op de paddock, samen in 1 stal, en dus minder ruimte on weg te komen, hebt gezet :?

Zo ja, ik snap niet hoe je dat hebt kunnen doen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 02:43

Onali schreef:
Begrijp ik nu goed dat je 2 vechtende pony's, die elkaar achterna zitten op de paddock, samen in 1 stal, en dus minder ruimte on weg te komen, hebt gezet :?

Naast elkaar op stal denk ik, dan trappen ze tegen de tussenwand.

Ik vind zou het ook niet weten. Kan zijn dat de ene nog wat meer testosteron heeft dan de andere.

Oplossing zou misschien zijn om ze samen ergens in een vreemde wei te zetten. Dan hebben ze elkaar nodig zeg maar.

[o]

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 05:32

Het bestand is niet veranderd, ze staan sinds ik ze 3,5 jaar geleden kocht met zijn 2en. Geen andere paarden om hun heen.
Ook is de genezing van de castratie goed gegaan, wonden zijn netjes genezen.
Van de ijzers afhalen zou kunnen maar doe ik in eerste instantie lever niet omdat ik veel men met ze.
De hoeven slijten nogal hard anders. Bedankt voor de tips, ik heb op de paddock al een extra voerplek gemaakt maar dat lijkt vooralsnog niet te helpen.
Edit... op de wei staan ze gewoon braaf naast elkaar te grazen.
Avonds zet ik ze dus op de paddock en gaat het lange tijd goed en opeens begint de dader te slaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:30

Hoe groot is je paddock? En hoeveel voerplaatsen heb je nu?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:44

Onali schreef:

Dit pak ik ook zo op.

Daihyo schreef:
Hoe groot is je paddock? En hoeveel voerplaatsen heb je nu?

Hier ben ik ook benieuwd naar.

Ondanks dat het eerst wel goed ging.
Zou ik nu als ze zo naar doen naar elkaar zorgen dat ze veel ruimte hebben.
Meestal is dat het eerste probleem.
Te weinig plek om elkaar echt goed uit de weg te gaan.

Ik denk dat door de castratie de pony die eerst leider was dat nu aan het verliezen is. Kan dat kloppen?

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 08:13

Excuses, was vannacht wat onduidelijk misschien.
Ze hebben vannacht naast elkaar in een stal gestaan. Toen bleef de een slaan en heb ik die op de paddock gezet, de andere bleef in zijn stal zodat ze niet samen op de paddock stonden.

Diegene die eerst leider was voor castratie is nu de 'dader' wat dat betreft is de niet anders.

Paddock staan ze enkel snachts op, ze kunnen snachts normaal ook in de stallen. Paddock is momenteel 10 x 5 ongeveer, dit gaat na de verbouwing van het huis uitgebreid worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:19

Misschien gaat het erom dat beide pony’s door de castratie van slag zijn en de zwakkere hierin een kans ziet de baas te worden over de sterkere.
Ik zou ze even een paar weekjes uit elkaar houden, voordat het echt uit de hand loopt.
Als ze beide weer goed in hun vel zitten en helemaal genezen zijn en de castratie vergeten, ze weer bij elkaar proberen te doen.
Het kan ook dat die vechtende pony nog pijn ervaart en zich daardoor zwak voelt en daarom ter verdediging zich zo gedraagt.
Sterkte met de situatie.

Paarden ❤️

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 08:28

Marigold schreef:
Misschien gaat het erom dat beide pony’s door de castratie van slag zijn en de zwakkere hierin een kans ziet de baas te worden over de sterkere.
Ik zou ze even een paar weekjes uit elkaar houden, voordat het echt uit de hand loopt.
Als ze beide weer goed in hun vel zitten en helemaal genezen zijn en de castratie vergeten, ze weer bij elkaar proberen te doen.
Het kan ook dat die vechtende pony nog pijn ervaart en zich daardoor zwak voelt en daarom ter verdediging zich zo gedraagt.
Sterkte met de situatie.

Dankjewel, heb het er best moeilijk mee want ze zijn zo leuk samen voordat dit begon. Ik denk dat ik ze voorlopig 'snachts inderdaad maar gewoon in hun stal op ga sluiten. Overdag op de wei gaat het gewoon goed, ik heb vanwege de blessure afgelopen week ook niet gemend maar denk dat ik de dader gewoon in enkelspan maar ga trainen zodat hij wel zijn energie kwijt kan. Misschien helpt het wat bij aan zijn gemoedstoestand. In principe is er niets anders dan anders behalve dat ze gecastreerd zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:30

Ik denk dat dat een goed plan is.
Ze even apart als de ruimte klein is en wel samen op de wei.
Als de hormonen hun balans weer hebben gevonden komt het vast weer goed :knuffel:

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:34

Na een castratie verandert heel de hormoonhuishouding. Het kan de eerste weken zelfs erger zijn. Ik zou ze voorlopig even uit elkaar halen en binnen enkele weken pas opnieuw proberen.

uva uvam vivendo varia fit

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 08:54

Heb ze net samen op de wei gezet, het slachtoffer hinnikte luid toen ik eerst de dader meenam. Eenmaal op de wei gelijk hoofdjes aan de grond en samen eten als vanouds. Ik ben zo goed als hele dag thuis dus zolang ze samen op de wei kunnen ga ik dat zo houden. In de avond zal ik ze dan apart gaan houden, 1 met uitloop op paddock en ander op stal waarbij ze wel nog elkaar kunnen zien. Het is dan maar even niet anders, ik zit ook niet te wachten op een kreupel (of erger) paard evenmin als slapeloze nachten :Z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:55

betadine schreef:
Na een castratie verandert heel de hormoonhuishouding. Het kan de eerste weken zelfs erger zijn. Ik zou ze voorlopig even uit elkaar halen en binnen enkele weken pas opnieuw proberen.

Dat inderdaad. En zijn ze ook naar de kliniek geweest voor de castratie of is dat aan huis gedaan? Kan ook net even een trigger zijn geweest waardoor de hormonen juist even wat opspelen.

's Nachts op stal is sowieso wel even goed nu. Even rust van elkaar. Ik heb volwassen hengsten samen en ook die vinden het fijn om even gescheiden te zijn. Ze zijn de hele dag met elkaar bezig, op een leuke manier, maar dat is blijkbaar wel intensief. Als ik ze 's avonds naar binnen haal liggen ze binnen een uur plat in een diepe slaap. :')

Geef het de tijd, komt vast wel weer goed. En als het op de dag ook te veel ruzie wordt dan ook maar even scheiden tot het weer wat rustiger is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:56

5x10 is ook echt wel klein. Dan kunnen ze elkaar niet ontlopen, zoals op de wei wel kan. Wijs om ze de 1e tijd 's nachts apart te zetten. Op de wei kunnen ze dan gewoon samen als dat wel goed gaat. En als de rust weer een beetje terug is, kan later op de paddock ook wel weer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:01

ja ik zou toch even na laten kijken of de castratiewond goed heelt bij de “dader”
want dat kan echt dit soort klachten geven.
dierenarts kan dit doen.
en als de pony pijn of ongemak heeft kan dit echt dit gedrag geven.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 09:04

Bedankt voor de steun en tips. Ze zijn thuis in de wei gecastreerd, in het bijzijn van elkaar.

De DA komt toch één dezer dagen dus zal ik het gelijk laten checken of alles goed gaat qua genezing.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:21

En er zijn in totaal 4 ballen af gekomen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:24

Je hebt kans dat ze hun rang aan het bepalen zijn, maar mijn keuze zou zijn om ze ieder een aparte stal te geven met een open ruimte in het schot. Dan kunnen ze toch nog contact met elkaar hebben. Dat heb ik hier ook met mijn pony's gedaan en dat gaf veel rust. Voor het ijzer-probleem zou je hoefschoenen kunnen overwegen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 10:26

Caily schreef:
En er zijn in totaal 4 ballen af gekomen?

Yes, ik heb ze ook alle 4 gezien.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 10:28

Shenavallie schreef:
Je hebt kans dat ze hun rang aan het bepalen zijn, maar mijn keuze zou zijn om ze ieder een aparte stal te geven met een open ruimte in het schot. Dan kunnen ze toch nog contact met elkaar hebben. Dat heb ik hier ook met mijn pony's gedaan en dat gaf veel rust. Voor het ijzer-probleem zou je hoefschoenen kunnen overwegen.

Ze kunnen idd met de hoofden bij elkaar. Hoefschoenen ben ik vooralsnog geen fan van aangezien ik ook veel door water (zee) rijd en door het strand/boszand. Maar mocht het straks echt niet gaan dan is dat het overwegen nog waard.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:32

Daihyo schreef:
5x10 is ook echt wel klein. Dan kunnen ze elkaar niet ontlopen, zoals op de wei wel kan. Wijs om ze de 1e tijd 's nachts apart te zetten. Op de wei kunnen ze dan gewoon samen als dat wel goed gaat. En als de rust weer een beetje terug is, kan later op de paddock ook wel weer.

Mee eens.

Ik denk dat je het goed doet voor nu door ze wel samen op de wei te hebben en dan om en om eentje s nachts op stal en de ander op de paddock.

Rotsituatie hoor, sterkte, ik hoop dat snel weer bij en met elkaar kunnen.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-22 08:38

Even een update.... afgelopen nacht weer samen laten staan en dit is goed gegaan. Ze lagen ook gewoon samen in 1 stal te slapen zoals ze voorheen ook deden. Heel blij dat ik ze even een paar nachten apart heb gehouden en dat het nu weer goed lijkt te gaan.