Sinds kort problemen bij hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 20:02

Dag allemaal

Mijn paard is altijd braaf geweest bij de smid. Bleef netjes stilstaan en was vrij gemakkelijk te beslaan, enkel ongeduldig als het hem te lang duurde. Maar sinds +- een halfjaar zijn er problemen bij de hoefsmid (en dierenarts). Even een beschrijving van het gedrag dat hij vertoont: mijn paard laat zijn hoeven goed uitkrabben maar zodra de smid de hoef van mijn paard vastklemt tussen zijn benen om te bekappen, begint mijn paard zijn been terug te trekken door het naar voor te willen gooien. De smid houdt het been vast, tot op een moment dat mijn paard 'ontploft' en half steigert/naar voren springt om het been los te krijgen. Dit is een gevaarlijke situatie voor de smid. De smid blijft er heel rustig onder en wordt niet boos. Mijn paard doet hetzelfde bij de dierenarts als er bv een buigproef moet gedaan worden en het been voor een langere tijd vastgehouden moet worden. Dan schiet hij naar boven om het been los te krijgen. Ikzelf kan zonder problemen hoeven uitkrabben, maar zodra ik begin te oefenen met het been 'vasthouden' tussen mijn benen, trekt hij het been hard naar voor. Ik heb de kracht niet om het been te blijven vasthouden.

Deze problemen lijken te zijn ontstaan na herhaaldelijke blessures aan de voorbenen. Afgelopen 3 jaar heeft mijn paard 2 peesblessures gehad. Hierdoor zijn de voorbenen dus vaak onderzocht, is er uitverdoofd, echo's gemaakt etc. Ook is hij behandeld met shockwave, deze behandeling kan pijnlijk zijn voor het paard. Kan het dat mijn paard een soort 'trauma' heeft opgelopen van dit alles?

Er is reeds een therapeut langsgeweest die hem terug vertrouwen heeft proberen te geven in voetjes geven. Maar zodra de voet voor een langere tijd vastgehouden wordt da begint hij te trekken met het been.

Wie heeft tips voor mij, hoe kan ik dit probleem oplossen? Ik weet het zelf echt niet meer en overweeg hem volgende bekapbeurt te verdoven. Maar indien iemand een oplossing weet of tips kan geven wil ik dit graag eerst nog proberen.

Bedankt !
Groetjes
Karen

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:19

Wat gebeurt er wanneer hij pijnstillers krijgt?
Een blessure kan nog steeds pijnlijk of gevoelig zijn, ook al is het ogenschijnlijk hersteld.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 20:24

senna21 schreef:
Wat gebeurt er wanneer hij pijnstillers krijgt?
Een blessure kan nog steeds pijnlijk of gevoelig zijn, ook al is het ogenschijnlijk hersteld.


Bedoel je pijnstilling puur voor de bekapbeurt? Dit hebben we nog niet geprobeerd.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:29

Ik zou ook denken dat er nog pijn is. Zeker als het pas is bij een bepaalde buiging. Tussen de benen van de smit houden dan draait de knie ook.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 20:40

Gaabje schreef:
Ik zou ook denken dat er nog pijn is. Zeker als het pas is bij een bepaalde buiging. Tussen de benen van de smit houden dan draait de knie ook.


Ik ben er zelf niet 100% zeker van aagezien hij het ook doet met het been waaraan hij geen blessures heeft gehad. De blessures waren 2x hetzelfde been.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:36

Het kan zijn dat die inderdaad trauma gekregen heeft voor een been dat langere tijd gemanipuleerd wordt.
Laat hij zijn been wel op een hoofjack liggen? je kan prima bekappen zonder vast te klemmen tussen je benen, maar het is iets minder handig zeg maar.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:41

Is er na aanleiding van deze blessures ook nog een fysio/goede masseur geweest?
Juist omdat het ook aan het andere ben is, dan kan het zijn dat de gehele schoudergordel erg stijf is geworden van de blessures, als compensatie of door langere tijd boxrust bijvoorbeeld.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:56

Ik zou idd wat Duhelo al aankaart, de smid de volgende keer vragen om eens te proberen vanaf de hoofjack (bekapbokje, net hoe je 't noemt) te werken. Bij het tussen de benen klemmen van de hoef wordt het been toch buiten het lijf getordeerd en komen bv de schouderpartij best onder spanning, en dat kan mogelijk nog pijn doen, danwel de herinnering aan pijn oproepen.

Als het vanaf het bokje (of sommige smeden bekappen ook wel eens uit de hand als dat nodig is, bv bij oude paarden --> is wel heel belastend voor hun eigen lijf) wél goed gaat, zou je je smid kunnen vragen dit toch een paar keer te doen, zodat de associatie met eerdere pijn wat naar de achtergrond kan verdwijnen. En dan over een paar keer weer eens rustig proberen of de reguliere manier weer/nog een mogelijkheid is.

Doe je ook wel eens rek- en strekoefeningen met je paard, zoals je die bv van de osteopaat wel eens opkrijgt als 'huiswerk'?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:11

Ik zou toch denken aan een medische oorzaak hierachter. Mijn merrie bleek bijvoorbeeld steriele ontstekingen aan de facetgewrichten van de laatste halswervels en 1e borstwervel te hebben aan de kant waar ze soortgelijk gedrag vertoonde. Nu hoeft het natuurlijk niet gelijk iets groots te zijn, misschien zit er gewoon iets niet helemaal lekker in de weefsels rond de schouder of zoiets.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:39

Ik denk ook aan pijn, en dat kan in het opgetilde been zijn, maar ook in het been waarop het paard moet blijven staan als een been wordt opgetild. Bij onze pony zagen we dat ook heel duidelijk.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Sinds kort problemen bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:16

Ik zag dit bij mijn merrie ook gebeuren na een hele heftige peesblessure waar ze ook even helemaal niet bekapt kon worden. Gelukkig een hele lieve en kundige hoefsmid die dag been constant in 'stukjes' deed en niet meer tussen haar benen klemden. Van een minuut vasthouden en daarna eerst andere benen doen, uitgebouwd naar dat been in 1 keer doen. Het kostte wel wat tijd, want ja hoefsmid is er natuurlijk niet elke dag, maar wij oefenden ook regelmatig. Bij DA zelfde en chiropractor. Bij de chiropractor om die reden ook gestopt. Bij de DA deed (probeerde) ze het zelfs met verdoving bij op de foto zetten van dat been. Echt pure angst was van haar af te lezen, maar ze heeft dan ook echt flink pijn gehad aan dat been.

Het is inmiddels een aantal jaar later en nu we gewisseld zijn van stal/provincie/hoefsmid, ging op de nieuwe plek alles als vanouds. Maar als je het been te hoog optilt (zoals bij buigproef) of naar voren, houdt ze dezelfde reactie. Nu hoeft zij dat allemaal nooit meer te doen, want ze staat op pensioen :+ maar het kan duidelijk er lang ingebakken blijven