Gedragstherapeut voor paard zuid holland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:25

Ts,ik vind het heel dapper van je dat gaat proberen dit paard te verbeteren.Ik heb ook een Ierse import gehad,die stond wel de hele dag op de wei( in de nacht binnen) en die vertoonde dit gedrag ook. Hij trapte zonder waarschuwing echt raak. Ik werd er zo bang van dat ik hem niet eens meer durfde te poetsen.Ook stalpersoneel werd door hem bedreigd als ze in de stal moesten zijn.Die heb ik teruggebracht naar de verkoper want ik kon dit niet.Ik ben dus benieuwd hoe jij dit gaat oplossen.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:31

Daphnee2091 schreef:
Ten eerste het kuil is niet het koeien kuil. Het is kwaliteit voordroog voor paarden. En ja er wordt met hem gewerkt. Longeren en rijden. En komt wel meer als 2 uur zijn box uit.
2 tot 4 uur hier in de omgeving op de wei is een luxe.
Hij is 2x voor de race gebruikt en daarna niet veel meer mee gedaan. Hij was te langzaam voor de race.
Hij is nog jong dus nee ik werk niet volop 6 dagen in de week met hem. Maar krijgt wel elke dag genoeg beweging.
Het voer Heeft hij nodig om aan te komen. Hij was zeer vermagerd.

Heeft 3 weken bij degene gestaan die hem uit ierland Heeft gehaald. In ierland stond hij ind in de kudde en moest hij vechten om voorraan te komen voor zijn eten.

Ik hoef niet te horen dat ik dan maar een andere stal moet zoeken waar hij wel meer eruit kan komen want dat is hier in de omgeving niet.


Ik denk dat je het nog wat tijd moet geven. Gedrag dat hij zich in 4 jaar heeft moeten aanleren om in de kudde te overleven is ook zomaar niet weg. Maar het zou over tijd best wat minder worden. Voordroog is prima en 4 uur uit de box en longeren of rijden lijkt me voorlopig prima. Dat is voor de meeste paarden ook genoeg en ik denk dat 24/7 op de wei zn karakter niet zal veranderen. Waarschijnlijk is hij in zijn jaren in Ierland niet heel veel in de hand geweest en was hij het onderdeurtje in de kudde. Nu heeft hij tijd nodig om te wennen aan een ander leven. Heel consequent zijn ermee is belangrijk..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:14

Babootje schreef:
Daphnee2091 schreef:
Ten eerste het kuil is niet het koeien kuil. Het is kwaliteit voordroog voor paarden. En ja er wordt met hem gewerkt. Longeren en rijden. En komt wel meer als 2 uur zijn box uit.
2 tot 4 uur hier in de omgeving op de wei is een luxe.
Hij is 2x voor de race gebruikt en daarna niet veel meer mee gedaan. Hij was te langzaam voor de race.
Hij is nog jong dus nee ik werk niet volop 6 dagen in de week met hem. Maar krijgt wel elke dag genoeg beweging.
Het voer Heeft hij nodig om aan te komen. Hij was zeer vermagerd.

Heeft 3 weken bij degene gestaan die hem uit ierland Heeft gehaald. In ierland stond hij ind in de kudde en moest hij vechten om voorraan te komen voor zijn eten.

Ik hoef niet te horen dat ik dan maar een andere stal moet zoeken waar hij wel meer eruit kan komen want dat is hier in de omgeving niet.


Ik denk dat je het nog wat tijd moet geven. Gedrag dat hij zich in 4 jaar heeft moeten aanleren om in de kudde te overleven is ook zomaar niet weg. Maar het zou over tijd best wat minder worden. Voordroog is prima en 4 uur uit de box en longeren of rijden lijkt me voorlopig prima. Dat is voor de meeste paarden ook genoeg en ik denk dat 24/7 op de wei zn karakter niet zal veranderen. Waarschijnlijk is hij in zijn jaren in Ierland niet heel veel in de hand geweest en was hij het onderdeurtje in de kudde. Nu heeft hij tijd nodig om te wennen aan een ander leven. Heel consequent zijn ermee is belangrijk..



Het is een volbloed die 2x gekoerst heeft.
Die zijn juist ontzettend veel in de hand geweest. De vraag is eerder wat is er in de tussentijd gebeurd.. zeker gezien ze zegt dat hij onder de plekken etc zat en sterk vermagerd is. Immers een paard in training kost rustig tussen de 1500 en 2000 euro per maand. Er ligt overigens een zee tussen 24/7 buiten en slechts 2 of 3 uurtjes. Ze zijn gewend om een 6 tal scheppen voer per dag te krijgen. Eigenlijk hebben ze nooit een lege voerbak of leeg hooinet. Als hij vervolgens bij een opkoper de kudde in is gegooid (dat zie je wel vaker en die mensen verkopen ook aan handelaren in Nederland) is hij dus van altijd voldoende eten/drinken/veilige stal etc zo hoppa de zooi in gegooid. Dat betekent dus op korte tijd van trainingsstal naar opkoper. Stress van reis en de situatie bij opkoper. Vervolgens naar Nederland verscheept dus weer stress. Dan in Nederland bij een handelaar om snel te verkopen dus wederom nieuwe situatie en stress. Vervolgens binnen 3 weken bij nieuwe eigenaar. Weer op transport, weer nieuwe stal... nieuwe eigenaar met een beetje pech nog nooit met renpaarden gewerkt dus veel onbegrip naar elkaar. Maagzweren zal hij dus sowieso hebben, die voordroog helpt daar niet aan mee, het is gewoon een toxische cocktail alles bij elkaar. Heel erg zonde want zo hoeft het niet te zijn.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Gedragstherapeut voor paard zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:00

Ik ben Tinley gediplomeerd gedragstherapeut voor paarden en zit regio Den Haag, maar denk dat je met de tips ivm huisvesting en voerregime die hierboven gegeven worden al een eindje op weg wordt geholpen. Ik ga je ook vertellen dat je eerst de basisbehoeften van een paard moet waarborgen en dat we dan verder gaan kijken.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:17

Daphnee2091 schreef:
2 tot 4 uur hier in de omgeving op de wei is een luxe.

Ik hoef niet te horen dat ik dan maar een andere stal moet zoeken waar hij wel meer eruit kan komen want dat is hier in de omgeving niet.


Ik zit in dezelfde omgeving als jij, randje Den Haag, en wat je schrijft klopt gewoon niet. Op paar grote maneges in de stad na komen paarden bijna overal minstens 4u buiten in de zomer, en bij de meeste pensionstallen ook wat langer, wisselend tussen 8u en 24/7 buiten. Buiten in de winter is vaak het knelpunt, maar alweer op de grote maneges na moet een dagdeel buiten ook kunnen.


Ik had een merrie die zich net zo gedroeg, tot aan gericht mensen aanvallen toe. Ook hier in de buurt gestald. Een tussenwand is er ook weleens uitgevlogen vanwege het geschop. Uiteindelijk mevrouw naar een stal gebracht waar ze veel buiten in de kudde stond en ook onder het zadel veel naar buiten kon om haar kop te luchten, ineens was het een hartstikke mak paard :) Zonder peuten en paten, readings, healings en andere zweverige onzin.

kamsel
Berichten: 3412
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:39

Ts, Kyrkelover bespaart je een therapeut.
Ik hoop dat je naar haar adviezen luistert en er echt iets mee doet.

Een paard energie voeren en veel opsluiten is altijd een heel slecht idee.
Dat gaat niet beter worden na een paar weken..
Dan heb je het nog niet over paarden die gewend zijn veel buiten te lopen (goede basisconditie) of getraind zijn (en een nog betere conditie hebben).