Problemen bij de smid oplossen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 09:01

Eén van mijn merries heeft problemen bij de smid. Of eigenlijk speelt dat probleem niet meer, want de smid wil haar niet meer doen ;( . Wel terecht, want er is geen land mee te bezeilen en ze wordt gevaarlijk voor smid, begeleider maar ook voor zichzelf. Dit is een geduldige smid die regelmatig genoemd wordt voor lastige paarden. Maar deze is té lastig.
Dit probleem heeft voor een deel te maken met een krampbeen. Daar ligt denk ik de oorzaak in het verleden, ze zal er als jong dier wel flink van langs gekregen hebben, omdat ze haar achtervoet niet wilde (lees: kon) geven.

Dit probleem speelt al jaren.
Uiteraard veel getraind met voeten geven enz. Allerhande methodes zijn beproefd inmiddels. Het gaat nog maar deels eigenlijk het voeten optillen. Voorvoeten gaat een beetje. Ze geeft ze, maar als je eraan wil rommelen dan is het klaar en zet ze hem neer en wil hem niet meer geven. Gelukkig raakt ze al niet meer in paniek en kan je gewoon aan alle benen komen verder.
Omdat de smid haar niet meer wilde doen, knip ik al jaren de hoeven op stal gewoon als de voeten op de bodembedekking staan. Geen ideale situatie, maar te doen. Dat geknip vindt ze irritant, maar ze maakt daar geen problemen over. Ik ben daarbij altijd alleen bezig, omdat de aanwezigheid van anderen op stal alleen maar storend werkt.

Nou is het punt dat ik een dagje ouder wordt en ik dit niet vol kan houden. Dit is voor mij niet toekomstbestendig zo en daarom denk ik aan verkoop. Maar ja, eigenlijk is het maar één probleempje dat speelt en verder behoren alle issues met dit paard inmiddels tot het verleden. Daarnaast geniet ik elke dag zo van dit dier bij ons op stal :j . Ik wil helemaal niet dat ze weg gaat |o .

Goede raad is duur, misschien wel letterlijk :\ .
Op dit moment denk ik aan het uitbesteden van dit probleem. Ik heb gewoon hulp nodig, want ik red dit niet alleen.
Alle tips over hoe verder zijn welkom. Uitbesteden, maar aan wie en waarom juist die? Alleen trainingstips heb ik niet zo heel veel aan, omdat eigenlijk zo'n beetje alles al geprobeerd is met matig resultaat. Daarnaast geef ik nogmaals toe dat dat gedoe rondom die voeten mij onderaan de streep te zwaar wordt allemaal. Ik zou het toch zó fijn vinden als ik ook voor dit paard ook gewoon de smid kan laten komen :j .

Als het een beetje in de buurt van Den Bosch zou kunnen blijven, zou dat ook wel heel welkom zijn.

Uiteraard mogen tips ook per PB natuurlijk.

Dank jullie alvast voor het meedenken.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:16

Wij hebben ook een merrie gehad die ontzettend lastig was, tot aan het onhandelbare toe. Die hebben we een keer laten verdoven. Meningen zijn er natuurlijk over verdeeld, maar ze heeft zo wel ervaren dat het geen ramp is. De keer erna was er letterlijk niks meer aan de hand, ze vindt het spannend maar laat het allemaal wel gebeuren.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:23

Bamorka schreef:
Wij hebben ook een merrie gehad die ontzettend lastig was, tot aan het onhandelbare toe. Die hebben we een keer laten verdoven. Meningen zijn er natuurlijk over verdeeld, maar ze heeft zo wel ervaren dat het geen ramp is. De keer erna was er letterlijk niks meer aan de hand, ze vindt het spannend maar laat het allemaal wel gebeuren.


Hier ook één die we een aantal keren hebben moeten plat spuiten, wij gingen naar de kliniek omdat daar ook een smid aanwezig is. Als echt groen 4 jarig paard gekocht, kende niets, begonnen met oefenen en dat ging steeds beter, hele fijne smid dat ging inmiddels ook aardig goed totdat hij besloot om van zijn pensioen te gaan genieten, jonge smid erbij. Was toen een enorme driftkop, paard moest aan het begin van de oprit gedaan worden terwijl deze niet verkeersmak was, geen geduld, hoop geschreeuw en uiteindelijk gemep met gereedschap en schoppen met de klompen. Heb hem weg gestuurd en aan de oude smid aangegeven wat er was gebeurt, hij kwam een week later, helaas lukte het hem ook niet meer om nog maar iets gedaan te krijgen. Toen hebben we er voor gekozen om dus de merrie te laten verdoven en zo te bekappen, elke keer weer wat minder er in zodat ze het steeds beter mee kreeg en dat was voor haar de truc. Daarna geen problemen meer gehad gelukkig. Een fijne andere smid gevonden en dat ging prima samen.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 09:34

Sedatie komt ze gewoon doorheen helaas. Je kunt het bij haar echt wel gewoon onhandelbaar noemen bij de smid.
De smid die wij hier hebben, staat goed bekend voor het omgaan met dit soort paarden, maar is er ook klaar mee. De illusie dat een andere smid dit wel even oplost heb ik niet :n , dus een andere smid laten komen heeft weinig zin op dit moment.

Liefst zou ik zien dat ze bij iemand in training gaat die dit wél kan oplossen (en als diegene ook nog kan bekappen zou het helemaal mooi zijn).
Maar bij wie dan en waarom juist bij die persoon? Of leest er hier iemand mee die denkt de juiste persoon hiervoor te zijn?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:39

LDRD schreef:
Sedatie komt ze gewoon doorheen helaas. Je kunt het bij haar echt wel gewoon onhandelbaar noemen bij de smid.
De smid die wij hier hebben, staat goed bekend voor het omgaan met dit soort paarden, maar is er ook klaar mee. De illusie dat een andere smid dit wel even oplost heb ik niet :n , dus een andere smid laten komen heeft weinig zin op dit moment.

Liefst zou ik zien dat ze bij iemand in training gaat die dit wél kan oplossen (en als diegene ook nog kan bekappen zou het helemaal mooi zijn).
Maar bij wie dan en waarom juist bij die persoon? Of leest er hier iemand mee die denkt de juiste persoon hiervoor te zijn?



Je hebt voor stieren en koeien zo een kantel machine.Misschien Eens kijken of dat een optie is?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:41


LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 09:42

Dat ken ik inderdaad, maar of dat voor een paard en dit paard specifiek gaat werken?
Zou jammer zijn als het hoefprobleem is opgelost, maar het paard weer een ander trauma rijker is denk ik (bovenop de trauma's die al tot het verleden behoren).

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:44

LDRD schreef:
Dat ken ik inderdaad, maar of dat voor een paard en dit paard specifiek gaat werken?
Zou jammer zijn als het hoefprobleem is opgelost, maar het paard weer een ander trauma rijker is denk ik (bovenop de trauma's die al tot het verleden behoren).



Ja maja als het werkt? Zonder voeten geen paard. Als je beestje hierdoor te bekappen is en te bekappen blijft. Zou ik het toch doen als ik in jouw schoenen stond. Het is ontworpen voor koeien en stieren die onhandelbaar zijn. Niet geschoten is in jouw situatie denk ik altijd mis.

En misschien geeft ze zich wel meteen over en laat ze zich bekappen op deze manier omdat ze haar benen kan laten ontspannen.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:51

Ik weet niet of dit op een kliniek kan: zwaarder sederen/verdoven en in banden hangen. Dan krijgt het paard niets mee. Met alleen sederen krijgt het paard wel van alles mee maar kan niet reageren. Is het stresslevel heel hoog, dan breken ze op adrealine door de sedatie heen. Bij verdoven niet, in banden hangen zodat de smid nog wel zijn werk kan doen. En is een pittige en kostbare aangelegenheid maar als het paard goede hoeven heeft, kun je de tijd tussen bekappen misschien flink oprekken.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:56

Misschien wel compleet tegen normaal in, maar haar op een stenen paddock zetten zodat ze een groot deel zelf al netjes af slijt? Daarnaast wel natuurlijk op de weide tussen de andere paarden maar als het gewoon compleet onwerkbaar is en paard steeds volledig plat gespoten moet worden is toch niet fair?

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:56

het is niet ontworpen voor koeien en stieren die onhandelbaar zijn. Koeien worden standaard in een box bekapt. Wij hebben er 1 voor onze koeien, maar no way dat ik er een paard in zou zetten die bekappen sowieso al griezelig vindt.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:59

Shires en trekpaarden worden vaak ook erin bekapt.

Ik denk je in oplossingen moet gaan denken en niet in problemen en wat allemaal niet kan en wil.

Mijn schoonouders hebben een pony met krampbeen die ook zeer moeilijk was. Die werd ook klemgezet en verdoofd en dan wou het wel. Leuk? Nee maar je zal toch iets moeten. Effect is wel dat het dier nu zonder klemzetten en verdoven gewoon gedaan kan worden.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:01

een travaille is iets anders dan een klauwbekapbox :)
de maatvoering zou dan nog wel eens een probleem kunnen zijn, de travaille te breed voor het paard

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 10:04

RSDICBS schreef:
Misschien wel compleet tegen normaal in, maar haar op een stenen paddock zetten zodat ze een groot deel zelf al netjes af slijt? Daarnaast wel natuurlijk op de weide tussen de andere paarden maar als het gewoon compleet onwerkbaar is en paard steeds volledig plat gespoten moet worden is toch niet fair?


Ze loopt regelmatig inderdaad op de tegels (met haar maatjes) en dat werkt deels natuurlijk. Uiteindelijk groeien de hoeven toch en moet er wel iets gebeuren af en toe.

Plat spuiten is geen toekomstbestendige oplossing en dat ga ik ook niet steeds doen danwel laten doen.
Ik wil mij vooral richten op minder ingrijpende zaken. Op dit moment werkt zelf knippen nog steeds, maar daar moet een einde aan komen en ze moet op een normale manier door een smid gedaan kunnen worden. Daar wil ik aan werken en voor dit moment niet aan allerlei ingrijpende methodes die toch niet toekomstbestendig zijn.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:07

Wat heb jij dat de smid niet kan?

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 10:13

Jaaaaaaaren geduld misschien :+ ?

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:15

Ts, kent je paard clickertraining? Je zou daarmee wellicht nog wat kunnen oefenen. Maar dan echt heel kleine stapjes denk ik.

Je zou Amable eens kunnen benaderen.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:15

misschien kun je voor jezelf proberen of je haar kunt laten targeten? dat ze haar voorbeen op een verhoging zet? Als ze dat een leuk kunstje vindt dan proberen of je er dan met de vijl of tang bij mag

Lughnassadh

Berichten: 1809
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:16

Rocamor schreef:
Ts, kent je paard clickertraining? Je zou daarmee wellicht nog wat kunnen oefenen. Maar dan echt heel kleine stapjes denk ik.

Je zou Amable eens kunnen benaderen.

Of Roos Bijleveld.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:59

Ik heb een merrie met artrose, die het moeilijk/pijnlijk vind te lang voetjes te geven.
Ze doet het wel hoor, maar ze laat merken dat ze het niet fijn vind.

Ik probeer standaard met een hoevenkrabber rond te lopen, want als mijn paard een dutje doet, mag ik fijn knuffelen. En: dan kan ik lekker makkelijk de hoeven uitkrabben zonder dat zij haar voeten moet optillen!

Kan je je paard niet leren liggen en het dan zo doen?
Ideaal is het misschien niet, maar stel nou dat het werkt..

Mijn paard had ooit een kiezel in haar hoeven, en heeft die er liggend door de smid laten uithalen. Makkelijkste klant van de dag hoor, zei hij!

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:08

Kan de smid haar niet gewoon staand bekappen zoals jij doet? zo heb ik het vaker gezien bij paarden die bijv. door artrose niet meer hun benen op konden tillen.

Of ligt het probleem er dan in dat ze de smid niet vertrouwd?

Paarden met krampbenen zijn sowieso moeilijk bij de smid, degene die ik gekend heb en die het in ernstigere mate hadden werden ook met sedatie gedaan. Maar dat werkt natuurlijk niet als ze daar gewoon doorheen breekt door de adrenaline. Zonde als je haar hier door zou moeten verkopen.

Ik denk dan ook aan iemand die veel grondwerk doet en desensibiliseerd zodat ze vertrouwen krijgt in het geven van de voeten en het bekappen etc.

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... id/130442/

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:21

WHorse schreef:
Ik weet niet of dit op een kliniek kan: zwaarder sederen/verdoven en in banden hangen. Dan krijgt het paard niets mee. Met alleen sederen krijgt het paard wel van alles mee maar kan niet reageren. Is het stresslevel heel hoog, dan breken ze op adrealine door de sedatie heen. Bij verdoven niet, in banden hangen zodat de smid nog wel zijn werk kan doen. En is een pittige en kostbare aangelegenheid maar als het paard goede hoeven heeft, kun je de tijd tussen bekappen misschien flink oprekken.

Dit deden we dus bij onze merrie, 1ste keer helemaal weg om de voeten weer goed te kunnen doen en daarna een paar keer elke keer wat minder.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:23

LDRD schreef:
Plat spuiten is geen toekomstbestendige oplossing en dat ga ik ook niet steeds doen danwel laten doen. Ik wil mij vooral richten op minder ingrijpende zaken. Op dit moment werkt zelf knippen nog steeds, maar daar moet een einde aan komen en ze moet op een normale manier door een smid gedaan kunnen worden. Daar wil ik aan werken en voor dit moment niet aan allerlei ingrijpende methodes die toch niet toekomstbestendig zijn.

Dat is niet iets wat je blijvend hoeft te doen, enkel in het begin om te kijken hoe het gaat en als ze merkt dat het allemaal wel mee valt is dat ook einde om te doen. Ik was met 5 keer klaar op de kliniek op deze manier.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 13:44

Clicker, targeten, platspuiten....het is allemaal al geprobeerd. Het levert resultaat, maar het resultaat is dat ik zelf redelijk kan aanmodderen op hoeven gebied als ze besluit dat ze vandaag een beetje gaat meewerken. Hoefsmid is en blijft een no go tot nu toe.

@Elisa, het probleem is dat ze niemand vertrouwt eigenlijk. Ik kan er inmiddels verder wel alles mee, mijn man gedoogd ze, zeker als hij voert :+ , maar verder moet ze van niemand wat hebben. Ze is niet gemeen maar uiterst wantrouwend. Vertrouwt ze het niet dan gaat de kop erop en slaat het om in gevaarlijke paniek. In dit paard zit al 4 jaar training om zover te komen waar we nu zijn. Vooral het eerste jaar was een jaar met veel uitdagingen, daarna is het langzaamaan allemaal beter gegaan. Alleen dat gezeur rondom die voeten blijft en dat wordt mij langzaamaan te zwaar. Ik kan moelijk aan de smid vragen om eerst uren te grondwerken en dan de voeten een keer te proberen.
Uiteraard is ook deel van het probleem dat ze door de kramp haar voeten minder goed kan geven en wat balansproblemen daardoor heeft als ze niet allemaal aan de grond staan. Stress helpt daarbij natuurlijk ook niet echt. Als ik zelf met haar bezig ben dan is ze stressvrij en dan kan er gewoon meer.

Ik heb al wat fijne tips gehad per PB over mensen die mogelijk wat zouden kunnen betekenen. Ik ga ze allemaal serieus bekijken. Maar ik blijf zeker open staan voor andere opties.

Gelukkig heeft het geen haast, ze staat mij niet in de weg en het zelf aanmodderen houd ik nog wel even vol. Maar dat is niet toekomstbestendig, daar maak ik mij zorgen over en daarom zou ik het toch graag opgelost zien. Mocht ik door wat voor omstandigheden even niets kunnen hebben we hier toch een probleem ook.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:50

Je hebt sedatie waar ze niet doorheen kunnen komen.
Ik heb er eentje gehad die eerst een soort anti angst pil kreeg en toen sedatie via de ader.

Deed ik niet elke 8 weken, maar wanneer het echt nodig was.

Voor mocht ik wel zelf bijvijlen, achter niet.
Hij herkende het geluid van de auto van de smid terwijl hij binnen op stal stond, zo heftig was zijn angst.

Ik kon hem wel gewoon scheren bij de benen met een groot apparaat en zelfs voor de tandarts had hij geen verdoving nodig. Was echt puur de smid, maakte niet eens uit welke smid.