Dit probleem heeft voor een deel te maken met een krampbeen. Daar ligt denk ik de oorzaak in het verleden, ze zal er als jong dier wel flink van langs gekregen hebben, omdat ze haar achtervoet niet wilde (lees: kon) geven.
Dit probleem speelt al jaren.
Uiteraard veel getraind met voeten geven enz. Allerhande methodes zijn beproefd inmiddels. Het gaat nog maar deels eigenlijk het voeten optillen. Voorvoeten gaat een beetje. Ze geeft ze, maar als je eraan wil rommelen dan is het klaar en zet ze hem neer en wil hem niet meer geven. Gelukkig raakt ze al niet meer in paniek en kan je gewoon aan alle benen komen verder.
Omdat de smid haar niet meer wilde doen, knip ik al jaren de hoeven op stal gewoon als de voeten op de bodembedekking staan. Geen ideale situatie, maar te doen. Dat geknip vindt ze irritant, maar ze maakt daar geen problemen over. Ik ben daarbij altijd alleen bezig, omdat de aanwezigheid van anderen op stal alleen maar storend werkt.
Nou is het punt dat ik een dagje ouder wordt en ik dit niet vol kan houden. Dit is voor mij niet toekomstbestendig zo en daarom denk ik aan verkoop. Maar ja, eigenlijk is het maar één probleempje dat speelt en verder behoren alle issues met dit paard inmiddels tot het verleden. Daarnaast geniet ik elke dag zo van dit dier bij ons op stal

Goede raad is duur, misschien wel letterlijk

Op dit moment denk ik aan het uitbesteden van dit probleem. Ik heb gewoon hulp nodig, want ik red dit niet alleen.
Alle tips over hoe verder zijn welkom. Uitbesteden, maar aan wie en waarom juist die? Alleen trainingstips heb ik niet zo heel veel aan, omdat eigenlijk zo'n beetje alles al geprobeerd is met matig resultaat. Daarnaast geef ik nogmaals toe dat dat gedoe rondom die voeten mij onderaan de streep te zwaar wordt allemaal. Ik zou het toch zó fijn vinden als ik ook voor dit paard ook gewoon de smid kan laten komen

Als het een beetje in de buurt van Den Bosch zou kunnen blijven, zou dat ook wel heel welkom zijn.
Uiteraard mogen tips ook per PB natuurlijk.
Dank jullie alvast voor het meedenken.