Ruin dekt constant merries

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Orsje

Ruin dekt constant merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-22 18:06

Ik zit een beetje met de handen in het haar...

Mijn ruin is 10 jaar oud en gecastreerd met 3 jaar. Heeft nooit hengstengedrag vertoond en heeft altijd in kuddes gestaan. Ook gemengde kuddes tot besloten werd deze te splitsen.

Sinds 1 maand zijn de aparte ruinen en merrie kuddes weer samengevoegd bij ons op stal waar we al inmiddels 7 jaar staan. Dit ging allemaal prima. Wegens omstandigheden moesten alle paarden ineens op stal blijven voor 2 weken lang. Sinds ze weer naar buiten mogen (1 week geleden) springt mijn ruin steeds op de merries met ook echt dek intentie. Andere paarden bemoeien zich ermee en slaan naar hem. Hij trekt zich er niks van aan.

Nu is het dus zover dat mijn paard verplicht uit de groep moet, alleen op een weitje naast de anderen. Over een paar dagen gaan ze de nieuwe weide op en mag hij weer mee om te proberen. Ik hoop van harte dat het dan klaar is.. Maar ik ben bang van niet.

Enig idee waarom hij ineens hiermee begonnen is? Het is echt een kudde paard en wordt echt niet gelukkig van een aparte weide. Met risico op uitbreken, waar hij dan een handje aan krijgt en hij eindelijk al jaren niet meer doet. Ik ben dus bang voor ongelukken op de aparte weide, maar ook met de kudde nu..

Ik heb uiteraard volledig begrip dat de eigenaren van de merries hier niet van gediend zijn.. Maar hem van deze stal weghalen doe ik niet meer. Dit heb ik 1x gedaan maar onze huidige plek is gewoon ons thuis. Ook op stal weten ze het nu even niet.. Wie heeft er nog tips/ideeën?

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

LaPluche

Re: Ruin dekt constant merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:10

Waarom kan hij niet met een andere ruin staan?
Dan is hij toch in ieder geval niet alleen

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:21

Hier heeft ook een ruin gestaan die ineens na 1.5 jaar op de merries sprong, vooral op de alfa merrie dan. Hij heeft uiteindelijk een of andere spuit gekregen wat werking had op de hormonen, dan opnieuw even apart gezet en hij heeft het daarna niet meer gedaan.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-22 18:26

LaPluche schreef:
Waarom kan hij niet met een andere ruin staan?
Dan is hij toch in ieder geval niet alleen

Omdat die allemaal in de kudde staan, of ook bewust alleen op een privé weide staan. Plus voor de aparte weides is geen kostenloos buiten/binnen zetten. Dat is een aparte service of je moet het zelf doen. Maar ik kan niet elke dag zowel binnen en buiten halen. Daarom is er bewust voor kuddes gekozen destijds en die worden elke ochtend buiten gezet vanuit stal. (paarden lopen zelfstandig dan)

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:29

Ik denk dat er tijdelijk bedoeld wordt, tot hij het weer in de kudde mag proberen ;)
Ik zou hem ook niet alleen zetten, maar een eigenaar van een ruin vragen of die tijdelijk mee kan naar het weitje ernaast.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:38

Hier zijn groepjes die hormOne geven van phytonics, of monnikspeper. Kan beide aan zowel ruin of merrie worden gegeven. Is het de ruin die de merries opzoekt of zijn het de merries die zichzelf er onder schuiven?

Het kan zijn dat het zich na een paar weken stabiliseert. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen alleen nog maar een ruinengroep te houden

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie