Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
jc22 schreef:.... Vanaf kleine signalen als oren naar achter en zwiepen met de staart als ik in de buurt kom tot bijten, slaan/schoppen, me klem duwen en omhoog komen.
Zodra het deken op/af vast zit is er geen enkel probleem meer.
Sintara schreef:Nog een heel ander iets dat het kan zijn: Sommige paarden worden helemaal kriegel van mensen die heel voorzichtig /sneaky dingen bij ze willen doen. Gewoon kalmpjes doorpakken vinden zij veel prettiger. Probeer er rekening mee te houden dat je het zadel zo goed mogelijk neerlegt zonder de singel er half onder of het dekje dubbel.
Met de deken ook, leg deze bijvoorbeeld vanaf de rechterkant op zodat er geen gespen en riemen onder komen met opleggen
Silenna schreef:Is hij medisch helemaal doorgelicht, voornamelijk op maagzweren, de rugwervels en nagekeken door een osteopaat etc? Want dit volgende stukjejc22 schreef:.... Vanaf kleine signalen als oren naar achter en zwiepen met de staart als ik in de buurt kom tot bijten, slaan/schoppen, me klem duwen en omhoog komen.
Zodra het deken op/af vast zit is er geen enkel probleem meer.
Gaan bij mij echt wel de nekharen omhoog staan. Als hij dit niet vanwege pijn of ongemak doet, heeft je instructeur groot gelijk door hem op dat moment een rotschop te verkopen. Levensgevaarlijk gedrag.. Haal er in dat geval zsm een goede instructeur bij!
Avalanche schreef:Nee, dat heeft de instructeur niet. Dat is echt de allerdomste reactie ooit.
De oplossing is hier het paard het concept personal space aan te leren, en maken dat het leuk is om met jou dingen te doen.
Als een paard je associeert met nare dingen is deze reactie helemaal niet raar namelijk. Niet erg geciviliseerd, maar dat zijn paarden sowieso niet.
Voor de reactie op singel en deken kun je sowieso medische hulp vragen. Als paard last heeft van de rug (ik associeer het minder met maagzweren, want normaal zit een dekensingel niet zo strak) is het niet zo raar dat hij niet wil dat je erop gaat zitten.
Mindim schreef:Avalanche schreef:Nee, dat heeft de instructeur niet. Dat is echt de allerdomste reactie ooit.
De oplossing is hier het paard het concept personal space aan te leren, en maken dat het leuk is om met jou dingen te doen.
Als een paard je associeert met nare dingen is deze reactie helemaal niet raar namelijk. Niet erg geciviliseerd, maar dat zijn paarden sowieso niet.
Voor de reactie op singel en deken kun je sowieso medische hulp vragen. Als paard last heeft van de rug (ik associeer het minder met maagzweren, want normaal zit een dekensingel niet zo strak) is het niet zo raar dat hij niet wil dat je erop gaat zitten.
Hoezo allerdomste reactie? Als jij daar op dat moment staat en het paard dreigt jou schade aan te richten, dan kreeg ik van mij ook een flinke fysieke reactie. Ongenoegen uiten prima, maar niet op die manier.
Avalanche schreef:Ik ken verschillende paarden waarbij je dat niet kunt na vertellen. Leuk idee maar als je een explosief exemplaar hebt, die echt kwaad is, heb je dan een heel groot probleem. Zeker bij omhoog komen, nooit gaan slaan, want paard is dan in een heel goede positie om terug te slaan en kan dat echt heel wat harder dan jij.
Veel effectiever is om op dat moment de druk eraf te halen, gewoon even bij de situatie weghalen. Is sowieso veel rechtvaardiger naar het paard ook.