Bram laat sinds hij bij mij is enorm veel potentie zien om te werken. Hij wil oprecht heel graag, hij is alleen nooit goed begrepen. Hij gaat mee op buitenrit als handpony en bij een gewone wandeling is hij degene die voorop loopt van enthousiasme. Zolang hij iets doet wat hij leuk vindt heb je alle handvatten om met hem te werken en is het 1 groot feest!
Ik heb ervaring met grondwerk, echter is mijn rijpaard een heel stuk sensibeler en is het al een tijd geleden dat ik dit wiel uitgevonden heb met m'n vorige dominante pony (9 jaar). Hij heeft wat puntjes waar ik nog wat tips in kan gebruiken.
Ten eerste heeft hij, als hij iets spannend vindt, een enorme attitude. Ik zie dat dit vanuit angst/onzekerheid komt en ik besef me dat hij zich bij mij nog onvoldoende veilig voelt dit aan mij over te geven. Dit resulteert in drammerig gedrag, beetje "kont in de krib" idee. Hij heeft dan geen respect meer voor begrenzing of mijn ruimte, pas als ik vrij hard inkom realiseert hij weer dat ik er ben. Dit werkt, maar ik wil liever niet hard zijn als ik zie dat hij ook zo gemotiveerd kan zijn het goed te doen, maar hoe haal ik dat bij hem naar boven in een spannende/onbekende situatie?
Het tweede puntje is als hij denkt het zelf wel te kunnen bepalen. Als hij zegt nee, is het NEE. Ik kan hem hier wel doorheen krijgen door opnieuw te laten zien dat ik de leider ben (uit mijn ruimte zetten, achterwaarts, volgen, wat gehoorzaamheid oefeningen dus), maar dit gaat dan wel onder luid protest. Nu train ik altijd met het motto "zo zacht als kan, zo hard als nodig", maar dit wordt bij hem dan wel erg letterlijk, want hij steekt soms echt zo'n dikke middelvinger op dat ik dan echt moet "sleuren". Uiteraard wordt hij altijd beloond bij goed gedrag en benadruk ik dit ook!
Hij is duidelijk gewend dat als hij doorgaat met dwars doen, hij zijn zin krijgt. Bij mij pertinent niet, maar daardoor moet ik soms wel vrij hard inkomen.
Ik ben op zoek naar tips in omgaan met een dominant karakter welke gewend is zijn zin te krijgen (opgevoed door kindjes). Tevens mag absoluut een goede grondwerk instructrice geadviseerd worden regio Utrechtse Heuvelrug!
Deze pony is voor mij werkelijk geweldig. Hij is nuchter, echt down to earth, levendig, super slim, en zodra hij ergens zin in heeft: uitermate gemotiveerd! Hij is ontzettend slim. Super fijn als hij iets wil, maar erg lastig als hij het niet wil. Er is nog genoeg te verbeteren en hij krijgt hiervoor alle tijd