Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Berith schreef:Ik gebruik het woord "klaar" als ik bijv. een trainingsessie stop, maar ook wanneer ik wil dat ze stoppen met grazen. Als ze dan hun hoofd omhoog doen "click" en een brokje. Werkt bij die van mij goed.
BeritSor schreef:Berith schreef:Ik gebruik het woord "klaar" als ik bijv. een trainingsessie stop, maar ook wanneer ik wil dat ze stoppen met grazen. Als ze dan hun hoofd omhoog doen "click" en een brokje. Werkt bij die van mij goed.
Zo heb ik ze het ook geleerd! Uiteindelijk als je een paard hebt die alleen maar aan eten kan denken, blijft het een strijd ben ik bang :/
xSCWx schreef:Een paard bewegen doe je aan de achterkant. Ik heb hem gevraagd om te stappen met zijn achter benen (op horsemanship manier), dan doet hij vanzelf al zijn hoofd omhoog en heb daar het commando “let op” aan gekoppeld. Dus nu als ik zeg “let op” tilt hij zijn hoofd op en kan ik weg lopen. Trekken aan het halster heeft geen nut, dat wordt een macht strijd.
Hoppit schreef:Wij hebben dit op commando, grazen = 'vrij', stoppen met grazen = 'klaar'. Tijdens wandelen mag er absoluut nergens gesnackt worden, tijdens vrij mag er zelf gescharreld worden, klaar is klaar. Wij hebben koudbloeden, dus als je daar 1 vinger in geeft, duik je de volgende keer mee de bosjes is.
Ze weten dit perfect, dus als er geprobeerd wordt om hier creatief mee om te gaan komen ze vanzelf 't einde van het halstertouw of een schoen tegen.
Een hoofdstel aan = 'werken', dus daar zijn we ook enorm consequent in dat er NIET gegraasd wordt met een hoofdstel aan. De mijne is een haflingerkruising, die ik rijd op sidepull, dus die weet dat wanneer de teugels onderaan geklikt worden dat het vrije tijd is. Het trekpaard voelt zich het zekerst met een bitje en heeft een halsterhoofdstel, zij mag pas grazen als het bit uit is.
Berith schreef:Ik gebruik het woord "klaar" als ik bijv. een trainingsessie stop, maar ook wanneer ik wil dat ze stoppen met grazen. Als ze dan hun hoofd omhoog doen "click" en een brokje. Werkt bij die van mij goed.
Gebruikers op dit forum: Chicken01, Eldmodur, Eztelly, hwn, juval, mika11, Paardennamen, Ruai, Somebitch, Steppe en 9 bezoekers