Ik heb al rondgezocht op bokt, maar kon geen topics vinden over dit exacte onderwerp.
De paarden waar ik op rijd luisteren niet altijd goed op mijn teugelhulpen. Of dat nou in een rustige stap, of in een harde (ren) galop in de bak of buiten is terwijl ze er vandoor gaan, Ze luisteren niet. Als dit gebeurd gaat het hoofd naar de kant waar ik ze heen stuur, maar het paard blijft dezelfde kant op lopen.
De paarden waar ik op rijd reageren slecht op beenhulpen. 2 van de paarden reageren helemaal niet op beenhulpen (naar de zijkant, vooruit wel). Dat hebben ze nooit geleerd.
Door dit probleem ontstaan vaak gevaarlijke situaties. Zo gaan we vaak bijna tegen prikkeldraad aan (een deel van de omheining van de bak), we gaan bijna de greppel in, we rijden bijna iemand omver, of het paard rent in blinde paniek door de bak heen, waarna we naar een paar rondjes nog wel eens tegen iemand aan botsen, die dan soms van het paard af valt. Dit laatste is al eventjes niet meer gebeurd, maar je weet maar nooit... Bijna elke keer heb ik wel problemen met dat prikkeldraad.
Zoals ik al zei ontstaan hierdoor gevaarlijke situaties. Stel je voor we zijn een keer buiten, En ik moet het paard omtrekken/wegsturen, hoe moet ik dat doen?
Ik doe natuurlijk alles het liefst met zo min mogelijk druk in de mond, of dingen die de paarden gestrest maken.
Ik ben op zoek naar tips over hoe ik de paarden makkelijk stuur of omtrek. Ps. 'met 2 teugels sturen' werkt niet zo eventjes

Waarom klinkt dit zo penny?