Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Cayenne schreef:Met zo'n naam is dat ook wel een beetje de goden verzoeken
troi schreef:Ik zou in elk zijn bijt gedrag naar mensen wel echt wat pittiger aanpakken. Ik moet zeggen dat ook als het niet mijn paard is, in mijn billen bijten levert een beste lel of trap op. Daar zal niet ieder baasje blij van worden maar dan moet die het dier maar beter opvoeden..
Speels klinkt schattig maar ik lees vooral dat hij lomp en brutaal is, niet bijster schattig..
TerrorPjony schreef:troi schreef:Ik zou in elk zijn bijt gedrag naar mensen wel echt wat pittiger aanpakken. Ik moet zeggen dat ook als het niet mijn paard is, in mijn billen bijten levert een beste lel of trap op. Daar zal niet ieder baasje blij van worden maar dan moet die het dier maar beter opvoeden..
Speels klinkt schattig maar ik lees vooral dat hij lomp en brutaal is, niet bijster schattig..
Hoe kan ik dit het beste afleren. Want de meeste mensen uit mijn omgeving zeggen mep hem op zn neus. Maar daar heb ik gewoon moeite mee. Daarom de EH
TerrorPjony schreef:Dit is ook zo op de poetsplaats ik probeer hem het af te leren met EH! maar een paar sec later zit hij me weer in de billen te happen. Ik kan hier wel tegen maar anderen dus niet.
TerrorPjony schreef:Klein beetje vrijheid dressuur maar hij heeft de focus van een baksteen en denkt alleen maar aan snoep.
TerrorPjony schreef:Ik merk dan wel dat hij wat beter gaat luisteren.
TerrorPjony schreef:Misschien is dit typisch ruin gedrag en gaat dit vanzelf over. Maar hebben jullie tips voor mij?
TerrorPjony schreef:troi schreef:Ik zou in elk zijn bijt gedrag naar mensen wel echt wat pittiger aanpakken. Ik moet zeggen dat ook als het niet mijn paard is, in mijn billen bijten levert een beste lel of trap op. Daar zal niet ieder baasje blij van worden maar dan moet die het dier maar beter opvoeden..
Hoe kan ik dit het beste afleren. Want de meeste mensen uit mijn omgeving zeggen mep hem op zn neus. Maar daar heb ik gewoon moeite mee. Daarom de EH
Avalanche schreef:TerrorPjony schreef:Dit is ook zo op de poetsplaats ik probeer hem het af te leren met EH! maar een paar sec later zit hij me weer in de billen te happen. Ik kan hier wel tegen maar anderen dus niet.
Dat werkt dus niet.
Je bent hem aan het vertellen wat hij niet mag doen, maar heb je hem weleens verteld wat hij wel mag doen? Zoals belonen voor stilstaan?
Als in, hij staat stil: "dat is braaf!" snoepje erin.
Eh! roepen doet niets. Ten eerste heb je hem nooit verteld dat hij je niet in de billen mag happen, ten tweede wordt hij consequent beloond, want mensen stoppen met hem dingen te vragen. En ze gaan ook nog springen en gillen. Toch super grappig als je een jong speels paard bent?
Hoe moet hij dan weten dat dat niet mag?
Je hebt hem ook nooit verteld wat hij wel mag. Dus ook dat kan hij niet weten. Mensen denken vaak dat paarden zo even de regels weten bij mensen, zonder dat we die ooit uitgelegd hebben. Alsof ze helderziende zijn of zo.
En tegelijk mogen ze geen mening hebben over wat wij doen, dus aan de ene kant moeten ze helderziend zijn, maar wel een machine. Snap jij het nog? Hij dus ook niet.
En omdat hij het niet snapt, en omdat hij jong is, en speels, gaat hij je grenzen testen. En dat gaat hij net zolang doen tot jij hem gaat uitleggen wat hij wel moet doen, en grenzen stellen.TerrorPjony schreef:Klein beetje vrijheid dressuur maar hij heeft de focus van een baksteen en denkt alleen maar aan snoep.
Hij is 2. Gek hè?TerrorPjony schreef:Ik merk dan wel dat hij wat beter gaat luisteren.
Nope, hij gaat pas beter luisteren als jij hem gaat uitleggen wat de bedoeling is, en dat in heel kleine stukjes die hij kan snappen doet.TerrorPjony schreef:Misschien is dit typisch ruin gedrag en gaat dit vanzelf over. Maar hebben jullie tips voor mij?
Dit gaat niet vanzelf over en als jij niet heel rap heel duidelijk gaat worden, als in uitleggen wat hij wel moet doen, en consequenties gaat stellen (hele duidelijke) als hij in jouw ruimte komt en over je heen probeert te lopen, wordt dit nog vele malen erger.
TerrorPjony schreef:ah kijk hier heb ik wat aan. Ik ga er verder mee bezig
Ik beloon hem heel veel als hij stil staat aaien, kriebelen op zn favourite plekje, snoepje niet altijd als hij er 1 heeft gehad blijft hij maar door zeuren.
Zebrastreep schreef:Het bijten naar jou heeft mijn 3 jarige ook gedaan toen ik haar manen aan het knippen was en er letterlijk niks gebeurde. Even een heel geniepig hapje in mijn bovenbeen. Ik heb haar een tik gegeven en daar is ze behoorlijk van geschrokken. Nu is een 'EH' of 'denk erom' wel genoeg. Ze probeert het nog wel eens.
En nog als tip kort vastzetten zodat het paard niet bij je kan komen om je te bijten. Als je niet graag een tik geeft kan dat ook een oplossing zijn.
Avalanche schreef:Zebrastreep schreef:Het bijten naar jou heeft mijn 3 jarige ook gedaan toen ik haar manen aan het knippen was en er letterlijk niks gebeurde. Even een heel geniepig hapje in mijn bovenbeen. Ik heb haar een tik gegeven en daar is ze behoorlijk van geschrokken. Nu is een 'EH' of 'denk erom' wel genoeg. Ze probeert het nog wel eens.
En nog als tip kort vastzetten zodat het paard niet bij je kan komen om je te bijten. Als je niet graag een tik geeft kan dat ook een oplossing zijn.
Is er dan niet een punt dat je je afvraagt waarom ze bijt in de eerste plaats? Want dat snap ik nooit. Mensen roepen altijd "vanuit het niets" maar altijd, als je goed kijkt, was er wel iets en vaak is dat wel echt een heel goede reden.
Paarden zijn van nature geen agressieve dieren, dus er moet een reden zijn. En happen is normaal gezien geen merriegedrag. Ruinen kunnen weleens wat mouthy zijn, maar dat is zeldzaam met merries. En sneppen is een waarschuwing.