Je nieuwe paard. Dan is ie er..... en dan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Je nieuwe paard. Dan is ie er..... en dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 12:51

Onlangs kocht ik voor de vierde keer een paard. Het gekke is dat ik me voor de vierde keer afvroeg hoe dit aan te pakken.
De eerste kwam met ervaring zadel en hoofdstel. helemaal klaar, hup de wei in en rijden maar. Hij was de leermeester ik de leerling. De tweede kwam als jaarling, met hem heb ik eindeloos alle mini stapjes kunnen zetten. Ik had een plekje met postzegel weitjes waar ze alleen op stonden. Dat vond ik niet zo ok voor een jong ding. En ik vond een plek met meerdere jonge beesten, wat hebben ze gespeeld....
De derde was een aanhoudende periode van onzekerheid. Ik bleef maar proberen alles goed te doen, maar uiteindelijk na naar ongeluk heb ik hem verkocht. Dit werd hem niet.
En nu is ie er dan nr vier.... Hoe krijg je een band, moet hij meteen veel, hoe kom ik weer aan een passend zadel, lukt het wel in de wei... ik ben een vat vol onzekerheden.
Hoe doen we dat een nieuw paard opstarten? onze onzekerheden overwinnen.. Wat is volgens jullie belangrijk, wat zou je nu niet meer zo doen?

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Je nieuwe paard. Dan is ie er..... en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:12

Oh dat is best herkenbaar! Was voor mij ook wel even.. okeeee ik heb eindelijk mijn paard gevonden. En wat nu dan := terwijl ik er al 15j twee heb haha. Ik wist het echt even niet. Wat voor mij hielp was iemand laten langskomen voor grondwerk les, echt even gewoon de basics voor een fijne relatie op te bouwen, ook al is dat super vanzelfsprekend misschien ik had die houvast nodig. En ook mijzelf en het paard vooral geen tijdsdruk op leggen. Ik twijfelde om hem nu al te laten castreren of nog niet, maar zolang ik twijfel blijft hij hengst, die beslissing hoef ik niet in de eerste week te maken hoewel ik mijzelf wel die druk oplegde. Zelfde voor plekje om zadelmak te laten maken, zolang ik twijfel of het wel de juiste persoon is leg ik niets vast, als ik dan later op de wachtlijst kom ja dan is hij een halfjaar later zadelmak, gaat ook niemand dood van. We zijn nu een maandje verder en merk dat ik zelf toch al wat rustiger ben in mijn hoofd, hij staat hier nu en we doen wat simpele grondwerk dingen en gewoon wat friemelen en poetsen, en we zien wel!

Wat ik niet meer, of minder doe, is raad vragen aan vriendinnen. Ik werd helemaal gek ook al was het super goed bedoeld van hen! Je krijgt 30 verschillende meningen en dan ging ik nog meer twijfelen aan alles.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:25

Lessen, lessen en nog een les nemen en verder gewoon genieten van het proces en geen grote verwachtingen hebben.

Als jij niet aan jezelf twijfelt heeft een paard ook geen reden om dat te doen.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:36

Praktisch:
zet 'm naast de groep waar hij beoogd is in te komen, zodat ze kennis kunnen maken.
Stem af welk voerbeleid je op 'm los wil laten, zeker in jouw geval.
Zoek een goede zadelpasser. Ik doe al jaren zaken met John Kool maar daarvoor ook zeer tevreden met Peter Verhoeven uit Bakel.
Maar welke je ook kiest, je zult hier vinden dat mensen 'm top vinden en anderen branden 'm tot de grond toe af.

Voor het paard:
Ga vooral zijn. Laat hem weten dat jij degene bent die voor 'm zorgt en geef 'm ruim de kans om jou te ontdekken. Doe dus veel met hem maar houdt het klein en overzichtelijk. Van daaruit ga je steeds verder.

Kom, gaat je lukken, je hebt genoeg ervaring. Beetje vertrouwen in jezelf mag best en anders vraag je Roos even :j

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:41

Ik zou de tijd nemen en niet verwachten dat als je paard net verhuist is alles direkt koek en ei is.
Laat het paard goed wennen, ga niet gelijk van start met rijden, veel mensen vallen er in de eerste week af omdat het nieuwe paard nog niet gewend is en nog gestresst van de nieuwe woonplek.
Daarna is je zelfvertrouwen dan nog meer gedaald en durf je misschien niet meer.
Je hebt de tijd.

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:49

ligt aan paard, wat is ie al gewend, hoe is karakter, en hoe gaat ie er mee om.

Mijne haalde ik vrijdag op en zaterdag voor lekker bosrit van enjoy de ride bij de manege in de buurt gelijk mee gereden. Tis maar net hoe jij er mee omgaat. Kijk naar je paard is ie relaxt wanneer je rond wandelt, kan je stapje verder, je hoeft niet gelijk het eerste uur de sterren van de hemel te rijden een een gp proef draaien. Neem genoeg met wat je op dat moment kan en geniet daar van. Stukje bij stukje, stapje voor stapje. 3 Weken in de wei zetten en er nix mee doen omdat ie moet wennen schiet je weinig mee op went ie alleen aan het in de wei staan er is nog zoveel meer te doen en zien.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:57

speurneusc schreef:
ligt aan paard, wat is ie al gewend, hoe is karakter, en hoe gaat ie er mee om.

Mijne haalde ik vrijdag op en zaterdag voor lekker bosrit van enjoy de ride bij de manege in de buurt gelijk mee gereden. Tis maar net hoe jij er mee omgaat. Kijk naar je paard is ie relaxt wanneer je rond wandelt, kan je stapje verder, je hoeft niet gelijk het eerste uur de sterren van de hemel te rijden een een gp proef draaien. Neem genoeg met wat je op dat moment kan en geniet daar van. Stukje bij stukje, stapje voor stapje. 3 Weken in de wei zetten en er nix mee doen omdat ie moet wennen schiet je weinig mee op went ie alleen aan het in de wei staan er is nog zoveel meer te doen en zien.

Watje. Ik reed 's middags al zonder zadel door het bos }>

Maar later eentje gekocht, die was pas na een half jaar enigszins aanspreekbaar.

Kijken dus hoe je paard ermee omgaat; it all depends

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:05

mrie schreef:
Onlangs kocht ik voor de vierde keer een paard. Het gekke is dat ik me voor de vierde keer afvroeg hoe dit aan te pakken.
De eerste kwam met ervaring zadel en hoofdstel. helemaal klaar, hup de wei in en rijden maar. Hij was de leermeester ik de leerling. De tweede kwam als jaarling, met hem heb ik eindeloos alle mini stapjes kunnen zetten. Ik had een plekje met postzegel weitjes waar ze alleen op stonden. Dat vond ik niet zo ok voor een jong ding. En ik vond een plek met meerdere jonge beesten, wat hebben ze gespeeld....
De derde was een aanhoudende periode van onzekerheid. Ik bleef maar proberen alles goed te doen, maar uiteindelijk na naar ongeluk heb ik hem verkocht. Dit werd hem niet.
En nu is ie er dan nr vier.... Hoe krijg je een band, moet hij meteen veel, hoe kom ik weer aan een passend zadel, lukt het wel in de wei... ik ben een vat vol onzekerheden.
Hoe doen we dat een nieuw paard opstarten? onze onzekerheden overwinnen.. Wat is volgens jullie belangrijk, wat zou je nu niet meer zo doen?


Ik zou het dier rustig even laten wennen op de nieuwe stal, niet zo maar de wei in gooien bij andere paarden maar eerst er naast kennis laten maken. Zadelmaker erbij halen voor een passend zadel en gelijk een goede instructeur er bij voor de begeleiding om goed op te starten ohz. Hoe krijg je een band? Nou gewoon rustig gaan verzorgen, borstelen, wandelen, grondwerk doen, longe..leer je paard kennen en zijn/ haar reacties. Zorg dat je het voer ook goed aanpast, niet ineens allemaal ander voer geven maar geleidelijk overgaan naar ander voer. Verhuizen kan best stressvol zijn voor een paard dus geef het de tijd en ruimte.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:21

Laat het paard eerst ook maar even, het is voor hem ook een grote verandering natuurlijk. Alle basisbehoefte (8+ uur buiten, genoeg hooi, vriendjes, genoeg ruimte, etc) op orde en 2 weekjes laten wennen. Dan kun je beginnen hoe jij dat zou willen, wandelen, poetsen, longeren, maar misschien ook gelijk erop. Leren kennen doen jullie gaande weg.
Gewoon lekker naar stal gaan en zien welk idee er in je hoofd opkomt, je leert ook vanzelf kennen wanneer je over je paard zijn grens gaat als je teveel wilt en welke balans voor jullie het beste werkt weet je ook pas over tijd.
Veel plezier met je nieuwe paard in ieder geval, van het ongeluk zullen er wel wat angstmomentjes binnensluipen dus een goede instructeur kan zeker geen kwaad om ook vertrouwen te krijgen en gelijk goed te beginnen.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:28

Herkenning...!
O:) Natuurlijk begin je met je dier goed observeren, maar tja: dan blijkt dat je bij je vorige paarden een bepaalde gewoonte had, die bij dit dier 'niet werkt'...

Kleine stapjes is mijn devies en alles wat goed gaat belonen. (Spiek even bij Avalanche op PP over haar 'Madammeke'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-02-22 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:30

Alleen mijn eerste paard was een 10 jarige ruin en goed gereden. Daarna zijn er allemaal jonge hengsten bij gekomen. Mijn eerste prioriteit was altijd past het bij elkaar, gaat het goed, wat kan ik het beste voeren etc. Voornamelijk het stuk welzijn is dan belangrijk. Vanzelf komen ze in het dag ritme van hoe het gaat bij mij op stal en zo komen ook alle opvoed en leerelementen vanzelf wel aan bod. Na een paar jaar begon voor mij het rijden altijd pas. Dan waren ze al zo vertrouwd met alles dat het enkel opstappen en wegrijden was.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:34

Nr 4 blijkt het prima te doen zo lang er andere paarden in het zicht zijn, maar als er effe niemand in het zicht is is hij onzeker bang, zenuwachtig en breekt zijn stal half af. Dus hoeft hij even niks van mij, alleen maar wennen. Nu hij er bijna een week is is hij heel veel meer op zijn gemak.
Helaas had ik geen voer van zijn vorige baas, dus krijgt hij gewoon stal brokjes en omdat hij zo mager is krijgt hij paardenmeel, een handje prolife voor de lekker, veendrab, bokashi, een bikkie zout, hennepolie, lijnzaad en een slokje appelazijn.
Ik borstel wat, we lopen wat rondjes door het bos. Wat een K weer is het toch.

Overigens had ik niet de gelegenheid hem naast zijn maten te laten wennen. Dus hij moest er koud bij. Binnen zes minuten stond hij gewoon tussen de anderen aan de ruif. Hij deelde hier en daar een tik uit bij opdringerigheid en dat was het... Peanuts

Nu begint de grote check up, een wormenspuit, de tandarts komt, en de dierenarts, de zadelmakert en de smid. Ook bestel ik er lustig op los, dekens, hoofstel, bit ect. Ik zoek ook tweedehands maar mijn geld verdwijnt supersnel.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Re: Je nieuwe paard. Dan is ie er..... en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:07

Toen ik vorig jaar mijn eerste eigen paard kreeg heb ik hem met de verkoper al toen hij aankwam bij mij gereden. Zo had ik nog het vertrouwen van de verkoper die mij al n maand met hem had begeleidt en zo kon mijn paard al even wennen. Omdat hij veel wedstrijden heeft gelopen was het rijden op ander terrein niet zo’n probleem. De eerste twee weken heb ik het eigenlijk heel rustig aangedaan. Ik heb wat gewandeld aan de hand, uren gepoetst, en als ‘werk’ alleen maar gelongeerd. Zo kon hij rustig aan de nieuwe omgeving wennen en kon ik op mijn gemak aan hem wennen. Na 2 weken is de zadelpasser gekomen en hebben we voor een zadel gekeken. Toen ik een paar dagen later mijn zadel had ben ik ook begonnen met lessen. Mijn paard is gelijk meegegaan in het ritme van andere paarden en heeft sinds de dag dat hij er stond op de weides gestaan. De stal eigenaar waar ze toen stonden wilde alle paarden apart in de weide hebben dus qua kudde vorming heb ik niet zoveel ervaring. Mijn paard stond de hele dag buiten met een draadje tussen de andere paarden en dit is eigenlijk heel soepel verlopen.. ik zou gewoon niks overhaasten en lekker de tijd nemen om elkaar te leren kennen en dan inderdaad zoals anderen zeggen heel veel lessen als je aan de slag gaat. Succes en vooral veel plezier samen!

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Je nieuwe paard. Dan is ie er..... en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:12

@TS, als hij nu zo mager is, is het dan wel wijs om al een zadel te laten aanmeten? Of neem je er eentje met verwisselbare boom, of boomloos?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:18

Ik vind het vaak wel fijn om het zadel (en hoofdstel) van de vorige eigenaar mee te kopen. Ook al is dat misschien niet helemaal 100% voor jou.
Het paard is die spullen gewend. Als je gelijk in de weer moet met verschillende zadels passen etc, terwijl je amper aan elkaar hebt kunnen wennen, dan kan dat wel heftig zijn.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:20

Adem in, adem uit. Je weet wat he voelt en wat je paard je vertelt. Vertrouw daarop. Het komt goed.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:20

Inderdaad wat anderen zeggen...kijk naar het paard...De ene is de andere niet. Hoe oud, wat is het paard gewend wat betreft stal/wei/maatjes, is het veel bereden, recreatief/sportief, welk karakter, is het goed behandeld....
Sommige paarden zijn misschien in een paar weken gewend en sommigen pas na een half jaar.

Het enige wat ik je wil meegeven...een paard is geen machine en geen gebruiksvoorwerp...blijf kijken wat je paard nodig heeft en hoe het reageert...pas daar jouw handelen op aan.

Een goed passend zadel is in ieder geval een noodzaak als je erop wil gaan rijden.

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:38

Heel herkenbaar hoor. Mijn eerste paard kende ik al 10 jaar en kwam na het manegewerk bij mij van haar pensioen genieten. Ik kon lezen en schrijven met haar voor ik haar al kocht. De eerste dag dat ik haar had ging ik al het bos in..
Nu mijn tweede paard waarbij ik echt niet wist waar ik moest beginnen. Het is een Spanjaard die al aardig wat huisjes heeft gehad en weinig opvoeding had gehad. Ik heb echt bijna de handdoek in de ring gegooid: ik kreeg hem niet eens van het land af. Elke dag was er wel iets waardoor ik hem weg wilde doen. Ik heb de eerste paar maanden niet durven galopperen. Ik heb les gehad, heel veel les. Onder het zadel, aan de hand, voor zijn verlatingsangst, les om samen over de weg te wandelen (hij had toch voor de kar gestaan?) en nu heb ik er een wereldpaard aan.. ik kan alles met hem, hij luistert perfect, ik kan hem lezen bij elke beweging die hij maakt.. we wandelen aan een halstertje ipv een hengstenketting.
Maar echt, neem les en geef ze de tijd. Mijn stalgenoot zei, geef hem een jaar de tijd. Doe dat echt! Dat heb jij nodig, maar het paard ook..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 15:38

hwn schreef:
@TS, als hij nu zo mager is, is het dan wel wijs om al een zadel te laten aanmeten? Of neem je er eentje met verwisselbare boom, of boomloos?


Dikker worden is niet alleen een kwestie van er goed en veel eten in stoppen, hij zal ook spieren moeten ontwikkelen om goed in balans in zijn lijf te komen. Wat die zadelaanpassingen betreft, ik heb een zadel wat erg goed aanpasbaar is en ik heb maar een tien ritten kaart genomen bij de zadelpassert.....

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:45

Anastasia24 schreef:
Laat het paard eerst ook maar even, het is voor hem ook een grote verandering natuurlijk. Alle basisbehoefte (8+ uur buiten, genoeg hooi, vriendjes, genoeg ruimte, etc) op orde en 2 weekjes laten wennen.


Dat zou ik wel laten afhangen van wat een paard gewend is te doen.
Heb 4 weken geleden een nieuwe gehaald die gewend was 5 dagen per week gereden te worden en maar heel beperkt los te komen.
Die heb ik wel gelijk overdag buiten gezet maar zeker ook meteen gereden. Dat kan dan juist houvast geven. Die werd even helemaal koekoek van dat buiten staan. Te veel vrijheid ineens. Door werk kon ik haar 'moe' laten worden en laten ontspannen. De spanning een richting geven. En daarnaast steeds wat langer buiten.

Verder herken ik je gevoel goed hoor TS. Ik denk ook regelmatig.... en nu?
Bij mij (voor mij en dit specifieke paard) werkt het het beste om gewoon maar wat dingen te proberen. Dus gewoon hop naar buiten en maar te zien wat er gebeurt. Vaak heb ik na 2 passen erop al wel het idee: 'komt goed' of 'nog even verder voorbereiden'. Maar daar kom ik alleen achter door dingen te proberen.