Kuddegedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NadiaM

Kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 15:34

Ik heb een merrie van 17 jaar en een ruin van 33 die altijd samen hebben gelopen.
Merrie was wel altijd de dominante/ baas maar deed nooit echt lelijk.

Ze heeft in 2019 een veulen gehad die heeft er 9 maanden bijgelopen, toen is ie naar opfok gegaan.
Ik heb hem nu een kleine 2 maanden weer thuis staan.
Eerst heeft ie 6 weken met mijn ruin gelopen ivm castratie, merrie liep dan op stukje land ernaast.
Als hij dan in de buurt van de draad kwam deed ze net of ze heel hengstig was.
Nu mogen ze sinds een week of 2 weer bij elkaar en staan ze in de bak/ paddock met zijn 3en.
Maar de merrie doet ze zo extreem naar hem, gillen, pissen, slaan als ie in de buurt komt.

Schrik hier eigenlijk wel van, niet gewend van haar.

Iemand ervaringen hiermee, heeft dit gewoon tijd nodig?
Hoop dat als ze weer lekker op gras mogen, ook minder wordt.

Bedankt alvast!

Earth

Re: Kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:46

Misschien dat er toch nog teveel hormonen te ruiken zijn van hem. Dat ze toch denkt dat hij nog hengst is. Hoe gedraagt hij zich naar haar toe?

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:50

Typisch gedrag bij een nieuwe ruin op het erf. Als dat samen valt met de 1e hengstigheid van het seizoen is het helemaal bal.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:08

tamary schreef:
Typisch gedrag bij een nieuwe ruin op het erf. Als dat samen valt met de 1e hengstigheid van het seizoen is het helemaal bal.

Dit. Hier ook 2 merries waarbij het bij elke nieuwe introductie prijs is. Gaat vanzelf over.

Paardengek in hart en nieren!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:29

Dat heeft tijd nodig. Zo lang ze niet echt gaat jagen of opdrijven zou ik het rustig aan blijven zien. Doet ze dat wel, dan nog even een draadje er tussen en de boel weer opnieuw introduceren als ze het gras op kunnen. Er van uitgaande dat ze op gras meer ruimte en meer afleiding (lekker vers gras) hebben en minder op elkaar gefocust zullen zijn.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 18:31

Hij is heel sociaal en totaal geen hengsten gedrag.
Wel heel speels nog steeds rondjes rennen om haar

Earth schreef:
Misschien dat er toch nog teveel hormonen te ruiken zijn van hem. Dat ze toch denkt dat hij nog hengst is. Hoe gedraagt hij zich naar haar toe?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 18:32

Oke herkenbaar dus.
Ik schrok beetje van haar gedrag
Maar dus geduld hebben

Poekkie schreef:
tamary schreef:

Dit. Hier ook 2 merries waarbij het bij elke nieuwe introductie prijs is. Gaat vanzelf over.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 18:34

Met draadje ertussen heb ik eerste weken gedaan, toen mochten ze nog niet bij elkaar.

Jagen doet ze gelukkig niet, het is echt alleen als in haar buurt komt, draait ze om, pissen gillen en uithalen

Lijsken schreef:
Dat heeft tijd nodig. Zo lang ze niet echt gaat jagen of opdrijven zou ik het rustig aan blijven zien. Doet ze dat wel, dan nog even een draadje er tussen en de boel weer opnieuw introduceren als ze het gras op kunnen. Er van uitgaande dat ze op gras meer ruimte en meer afleiding (lekker vers gras) hebben en minder op elkaar gefocust zullen zijn.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 12:55

Merrie maakt het zichzelf zo lastig... |(

Had gisteren draad naar de weide even open gedaan, dan kunnen ze zo vanuit paddock de wei op.
Normaal gesproken als ze maar idee heeft dat ze wei op kan staat ze vooraan.
Maar nu.. ze heeft gewoon uur in de paddock gestaan, daar beetje grasjes uit de kant eten.

Zo apart.

Ze lopen nu week of 3 bij elkaar in de paddock/ padock, maar haar gedrag wordt nog niet echt minder.

Wat is jullie ervaring, hoe lang kan dit duren?

Hoop dat ze binnenkort gewoon elke dag op gras kunnen, dat dan beter gaat worden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie