Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSCWx schreef:Grondwerk lessen nemen. Hij moet het leuk vinden om met jou te werken en daarom bij je willen blijven.
8nnemiek schreef:Ik zou wat oefenen met grondwerk. Bijvoorbeeld wat oefeningen van Parelli. Gewoon leren om op jou te focussen. En gebruik daar voor een leadrope en touwhalster, dan heb je net wat meer te vertellen dan met een gewoon halster, en een wat betere grip en wat meer 'reserve' lijn als het touw eens uit je handen glipt.
Utixo schreef:Sowieso met wandelen geen halstertouw gebruiken, maar een leadrope of een stevig bevestigde longeerlijn. Dan heb je wat reserve.
Ruleyumi schreef:Utixo schreef:Sowieso met wandelen geen halstertouw gebruiken, maar een leadrope of een stevig bevestigde longeerlijn. Dan heb je wat reserve.
Ja het stomme was dat hij het niet in de lengte uit m’n handen trok maar opzij. Dan maakt de lengte helaas geen klap uit. Maar dat weet ik nu dus ben ik er de volgende keer hopelijk beter bedacht op
Captain schreef:Ik denk dat dit soort situaties echt niet altijd te verhelpen zijn met grondwerk. Wellicht schrok hij ergens van, en was het een samenloop van omstandigheden. Het instinct zegt toch eerst te rennen en daarna pas na te denken.
De tip van de lange lijn vind ik ook discutabel, zeker met een touwhalster. Als het paard er dan op gaat staan heb je nog een blessure er bij ook.
Dit soort dingen gebeuren.Wees niet te streng voor jezelf.
Captain schreef:Ik denk dat dit soort situaties echt niet altijd te verhelpen zijn met grondwerk. Wellicht schrok hij ergens van, en was het een samenloop van omstandigheden. Het instinct zegt toch eerst te rennen en daarna pas na te denken.
De tip van de lange lijn vind ik ook discutabel, zeker met een touwhalster. Als het paard er dan op gaat staan heb je nog een blessure er bij ook.
Dit soort dingen gebeuren.Wees niet te streng voor jezelf.
Zinzi_jewel schreef:Heel eerlijk, mijn huidige merrie kende dit spel! Trek opzij weg en ik ben altijd vrij. Zij draaide haar schouder en hoofd van me af en weg was ze .
Er was indertijd geen vertrouwen tussen paard en mens .
Ik heb veel in vrijheid op de grond gewerkt in een grote afgesloten ruimte. En haar zo gaan leren dat het leuk is om samen te zijn .
Dat gaat nu 99% goed .
Toch doe ik als ik me langs wegen begeef aan de hand een halster aan met ketting .
Leuk ? Nee
Veilig ja
Ze weet dat ze anders in de ketting loopt en dat voelt niet zo gezellig aan haar hoofd .
Wel ketting onderlangs en zo dat ie niet kan stroppen dus in een V
Momenteel gaat het zo goed dat we met gewoon halster en touw lopen .
We hebben een 2e weiland waar we ze met nat weer heen brengen omdat de 1e plek erg nat en modderig wordt bij de schuilstal met veel regen. De 2e wei ligt op 250 meter langs de weg van de 1e wei
Wat ik hiermee wil zeggen veiligheid voor alles . Dus oefen eerst thuis veel met t paard en als je je op openbare grond moet begeven dan maar een extra safety dat je ze zeker niet verliest
noox schreef:Enge is wel dat als een paard wegrent met een langere lijn ze makkelijk over de kop slaan wanneer ze op de lijn staan
Gebruikers op dit forum: Aries_31, Eva1975, jazzejam, Jolynne, Trendiction en 21 bezoekers