Paard was braaf op buitenrit nu niet meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickyhorsie

Paard was braaf op buitenrit nu niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 12:46

Hoi allemaal!

Ik ben vorige maand ergens voor de eerste keer op buitenrit met mijn paardje geweest. Dit was met een groepje en hij was super braaf! Hij was één van de enige die zelfs door de plassen water heen durfde. Hij was echt super rustig en ontspannen naar mijn mening. De tweede keer was hij al wat schrikkeriger maar dat vond ik niet erg, eerder grappig omdat hij opeens bleef een mini stapje opzij deed van iets wat niet eens bewoog :D maar nu de derde keer was echt niet leuk… hij voelde al groter en sterker aan als we de poort uitwandelen. Op zich ging het hele stuk goed buiten dat hij wel veel sneller/vlotter wandelde dan de vorige keren en meer met zijn hoofd omhoog. Tot we op een padje kwamen, we kwamen op de padje een brugje tegen dus keerden we terug, alles nog steeds oke tot op een moment hij opeens bleef staan en achteruit ging. Ik dacht dat hij misschien verschoot van een vogeltje ofzo maar dat was denk ik niet… toen begon hij opeens mega hard te trippelen (hij heeft dan de neiging om piaffe te doen dit komt door zijn vroeger eigenaars waarschijnlijk) en begon hij heel sterk te worden en wou hij er percies elk moment van door gaan… en eergisteren was hij al meteen buiten de poort mega lastig aan het doen waardoor we bijna in prikkeldraad zaten… ik heb totaal geen idee waarom de allereerste keer zo goed ging en hij nu zo gek doet… hij is normaal ook een mega braaf rustig paard… enkel camions en autos vind hij nogal eng maar die komen we niet tegen… zoals blaffende honden doet hem ook niets! Iemand raad hiermee? Ik ga zeker en vast verder met grondwerk..

anjali

Re: Paard was braaf op buitenrit nu niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:08

Ging je eerst met een groep en nu alleen? De meeste paarden zijn in een groep veel braver en gemakkelijker en in hun eentje kunnen ze zeer lastig worden. Dat is normaal en komt door het kuddeinstinct. Daarop moet je gaan trainen. Met juiste en verstandige instructie eventueel.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:09

Hé Nickyhorse, was je de 2e keer alleen of ook met een groepje?

Nickyhorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 13:10

anjali schreef:
Ging je eerst met een groep en nu alleen? De meeste paarden zijn in een groep veel braver en gemakkelijker en in hun eentje kunnen ze zeer lastig worden. Dat is normaal en komt door het kuddeinstinct. Daarop moet je gaan trainen. Met juiste en verstandige instructie eventueel.

Neen sorry was ik vergeten vermelden, de eerste keer was met grotere groep, de 2 keren erna met 2 andere en de laatste keer was ook met 5 mensen :)

Nickyhorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 13:10

GraceZarif schreef:
Hé Nickyhorse, was je de 2e keer alleen of ook met een groepje?

Hoi, was ik vergeten vermelden, ik ben elke keer met meerdere mensen geweest… de stalbazin gaat vaak mee ook :)

Cadeautje23

Re: Paard was braaf op buitenrit nu niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:29

Sta je toevallig pas net op deze stal? Wat ik heb begrepen is dat veel paarden als ze nog moeten wennen makkelijker op buitenrit gaan. Ze zijn dan nog niet gehecht aan hun nieuwe huis.

Nickyhorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 13:31

CarolineCF schreef:
Sta je toevallig pas net op deze stal? Wat ik heb begrepen is dat veel paarden als ze nog moeten wennen makkelijker op buitenrit gaan. Ze zijn dan nog niet gehecht aan hun nieuwe huis.

Het kan wel zijn dat hij wat stress ervaart… hij staat inderdaad sinds november op een nieuwe plek. Hiervoor was het een manege maar in november is de bazin verhuist naar een kleinere plek en is ze enkel een stal geworden. Dus er zijn een hele boel veranderingen. Hij is ook nog maar enkele maanden van mij hoor :) vond het meest vreemde dat hij de allereerste keer super braaf was :)

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:38

Ok, klinkt voor mij alsof hij de eerste keer onzeker was en zich nu wel durft te uiten op een onwenselijke manier! Hij vindt dat hij mag bepalen wat er gebeurd en daar moet je aan werken. Duidelijk leiderschap dus maar wel spelenderwijs. Doorzetten als je naar buiten gaat en gehoorzaamheidsoefeningen doen zoals 10 seconden stilstaan (elke beweging die hij doet met je beendruk corrigeren) en intussen staar je in de verte. Geef hem een beloning als hij het goed doet. Als je het eerst in de bak oefent kun je belonen met een snoepje. Deze oefening uitbreiden naar 20 seconden. Heb je tussendoor ook nog in de de piste / bak kunnen rijden? Welk ras is hij en hoe oud? Ga je ook wel eens alleen aan de hand wandelen buiten?

Nickyhorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 13:43

GraceZarif schreef:
Ok, klinkt voor mij alsof hij de eerste keer onzeker was en zich nu wel durft te uiten op een onwenselijke manier! Hij vindt dat hij mag bepalen wat er gebeurd en daar moet je aan werken. Duidelijk leiderschap dus maar wel spelenderwijs. Doorzetten als je naar buiten gaat en gehoorzaamheidsoefeningen doen zoals 10 seconden stilstaan (elke beweging die hij doet met je beendruk corrigeren) en intussen staar je in de verte. Geef hem een beloning als hij het goed doet. Als je het eerst in de bak oefent kun je belonen met een snoepje. Deze oefening uitbreiden naar 20 seconden. Heb je tussendoor ook nog in de de piste / bak kunnen rijden? Welk ras is hij en hoe oud? Ga je ook wel eens alleen aan de hand wandelen buiten?

In de bak is hij normaal echt super braaf maar we waren heel goed bezig maar vanwege de verhuis is er een overdekte bak in de maak, nu ligt het er nog niet goed bij :/ dus het kan wel allemaal meespelen maar normaal is hij niet het type paard dat fris staat, ook niet als hij even niet heeft gereden. Hij komt van spanje (gemengd ras) en nee nog niet gedaan, dat wou ik binnekort wel eens proberen maar heb al gemerkt als ik op het domein rondwandel en richting de andere poort wandel waar een drukke baan is, hij elke keer opnieuw als we terugdraaien, in een vluchtreactie naar voor loopt. Het enge is dat hij gewoon tegen me aanloopt dus bijna over me heen loopt… terwijl hij echt een lief paard is.