Galoppig schreef:Hij heeft zich van de zomer was het volgens mij losgetrokken omdat ik in een bak slobber stond te roeren, hij heeft toen het touw volledig gesloopt ondanks het een paniekhaak had. Ik ga me eens verdiepen in de atlas.
Het enigste wat overeenkomt is dat beide hoofdstellen niet anatomisch gevormd zijn/waren bij het kopstuk. Maar dan nog vreemd dat het een jaar later opeens terug is!
Wat heel goed zou kunnen is dat jouw anatomisch gevormd hoofdstel die je normaal gebruikt precies wegblijft waar het paard vast zit. Dus dat zij daardoor geen ongemak ervaart.
Maar dat je dus met deze 2 gewone hoofdstellen de drukverdeling bij de atlas anders hebt en het ongemak niet uit de weg te gaan is.
Dus dat het paard nu "pas" na een jaar reageert hoeft in feite niets te zeggen over hoe lang zij er al mee rondloopt. De druk rondom de eerste wervels en aanhechting met hoofd is immens groot als daar zoveel trek op heeft gestaan.
Het kan maar zo zijn dat hij daar even losgemaakt moet worden en je dan van het probleem af bent.
Als het er dus al een tijdje zit (waarschijnlijk) ga je dat ook terug zien in de rest van het lijf van je paard. Stijvere rugspieren, moeite achterhand erbij te krijgen (niet te verwarren met een "actieve" achterbeen) Dus meer stuwen dan nemen in de achterhand.
Als je beetje mazzel hebt kan een goede osteo/chiropractor je paard weer mooi los maken en blijf je er met juiste training mooi voor, dat ze zich niet weer zo vast kan lopen.
MAAR, dit hele laatste gedeelte is even een aanname gebaseerd op het feit dat ze zo lang vast zou zitten in haar atlas.