Is dit normaal of gevaarlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:04

bigone schreef:
Pony_baldy schreef:
Het is inderdaad een ruin.

De kinderen (en papa) geven de pony weleens snoepjes.

Heeft er iemand een contact voor een gedrags therapeut/grondwerk instructeur.
De pony staat in Zuid Holland en ik wil toch wel heel graag iemand laten komen, voordat we een drastisch besluit nemen

Dat dacht ik al, weet je waarom ? Omdat ik als zevenjarige ternauwernood een aanval heb overleefd. Reden, die dag had ik geen suikerklontje bij me bij dat aardige paardje die altijd zo lief en snel aan de draad kwam staan wanneer ik kwam. Op het moment dat hij merkte dat mijn hand leeg was had hij mij in mijn schouder te pakken en sleurde me de weide in. De boer zag het gebeuren en heeft hen weg gejaagd.
Wees blij dat er niets gebeurt is, pony is niet onbetrouwbaar maar door onkunde zo gemaakt. Wijze les en gelukkig nog compleet weer om te draaien. Helemaal geen beloningen , alleen een kriebel of een aai over de hals en binnen een week is het over. Wel erbij blijven en dit ook heel duidelijk aan je dochters uitleggen.

1 ervaring maakt geen feit.
En zeker in een situatie als deze is het nog gevaarlijk ook om te doen alsof dit zeker weten het probleem is.
Zowieso een vreemd gevoel bij dit topic, ik ken genoeg volwassen beginners die lelijk te pakken zijn genomen door een paard wat koos voor de aanval bij ruimte. Normaal voor een paard of niet, je hebt het hier over twee ukkies van 8 en 9 jaar oud. Veiligheid gaat voor alles, hoe dan ook. De volgende keer probeert hij het misschien als hij opgehaald wordt uit de wei en is er niets wat hem tegenhoud.

Voor de topicstarter: ik heb aardig wat ervaring in de kinderpony's en wat ik altijd meegeef; een slechte ervaring kan het complete plezier zodanig verstoren dat kinderen uiteindelijk compleet stoppen met rijden. Helaas al te vaak gezien dat het plezier niet meer terugkomt na een incident.
Een pony moet leuk zijn als je 8 of 9 bent, niet een project.
Als volwassenen kun je redeneren, als kind niet en dat wil je dan ook niet.

Probleem is dat je prima als volwassenen overwicht kan hebben, maar je wilt je kids met een veilig gevoel rond het paard hebben.
Gezien het dier van een manege komt zou ik daar informeren of zij iets kunnen betekenen. Mocht dat niets oplossen het dier verkopen aan een iets meer ervaren ruiter en een leuke pony terugkopen waar je meiden van kunnen genieten.
Er hoeft niets mis te zijn met de pony, maar uiteindelijk is niet elke pony geschikt voor weinig sturing.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:05

janderegelaa schreef:
troi schreef:
Ai dit is lastig!

Ik zou het volgende doen en in deze volgorde:
1- pijn uitsluiten. DA laten komen voor controle, zadel laten controleren, gebit nakijken. Pijn kan zeker dit gedrag veroorzaken.
2- komt het dier een uur of 8 buiten in een kudde? Gebrek aan beweging en speeltijd kan zeker dit gedrag veroorzaken. Zeker op maneges gaat dit helaas vaak mis!
3- grondwerk instructie om mening vragen. Zijn de verhoudingen tussen ruiter/ mens en dier helder en correct op de grond? Als dit niet zo is dan is het over het algemeen goed te corrigeren.
4- rij-instructie om mening vragen. Zijn de ruitertjes voldoende vaardig voor dit dier? Als nee dan kan het goed helpen om een meer ervaren ruiter het dier te laten corrigeren, bijv wekelijks.

Het is meestal goed bij te sturen overigens maar je moet het wel zeer serieus nemen en ermee aan de slag gaan en je kinderen moeten het we kunnen/ durven leren. Vertrouwen is een kostbaar iets en al te makkelijk verloren helaas!

Je moet m gewoon een paar beuken geven. Hoe denk je paarden dit gezagsprobleempje onderling oplossen? En dan gaat het nog een stuk harder.


Klinkt hard, maar eigelijk ga ik wel met je mee :o
Ja, zadel etc moeten in orde zijn. Maar eerlijk is eerlijk, een paard dat mij gericht aanvalt krijg binnen de seconde een klap waar ik hem maar kan krijgen en zo hard ik maar kan. Dan mag heel bokt fluiten met gedragstherapeuten (die overigens al voor het minste geringste worden ingeroepen volgens bokt terwijl ik er zelf nog nooit eentje ben tegengekomen), maar alsjemenou zeg.
Paard heel duidelijk afstraffen. Verder gaan met wat je bezig was en geen snoepjes uit de hand meer geven.

En verder gewoon de reguliere controles van zadelpasser en tandarts doen, maar een paard gewoon stil op een poetsplek heeft echt niet uit het niets uit te halen. Dat heeft te maken met opvoeding en absoluut niet met een niet passend zadel of tandpijn. En zelfs moest het door pijn veroorzaakt zijn, dan nog steeds direct afstraffen. Zou mooi zijn als je voor elk pijntje een flinke knauw kon krijgen.

Hier was vroeger ook zo eentje. Eigenaresse ging zelfs een stap achteruit als die beet. Nou, die beet dus dagelijks en hard ook. Bij mij en mijn vader exact 1x geprobeerd. Direct eens op de plek gezet en zelfs nooit meer geprobeerd. Maar de eigenaresse... die stond een jaar later nog onder de blauwe plekken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:09

janderegelaa schreef:
troi schreef:
Ai dit is lastig!

Ik zou het volgende doen en in deze volgorde:
1- pijn uitsluiten. DA laten komen voor controle, zadel laten controleren, gebit nakijken. Pijn kan zeker dit gedrag veroorzaken.
2- komt het dier een uur of 8 buiten in een kudde? Gebrek aan beweging en speeltijd kan zeker dit gedrag veroorzaken. Zeker op maneges gaat dit helaas vaak mis!
3- grondwerk instructie om mening vragen. Zijn de verhoudingen tussen ruiter/ mens en dier helder en correct op de grond? Als dit niet zo is dan is het over het algemeen goed te corrigeren.
4- rij-instructie om mening vragen. Zijn de ruitertjes voldoende vaardig voor dit dier? Als nee dan kan het goed helpen om een meer ervaren ruiter het dier te laten corrigeren, bijv wekelijks.

Het is meestal goed bij te sturen overigens maar je moet het wel zeer serieus nemen en ermee aan de slag gaan en je kinderen moeten het we kunnen/ durven leren. Vertrouwen is een kostbaar iets en al te makkelijk verloren helaas!

Je moet m gewoon een paar beuken geven. Hoe denk je paarden dit gezagsprobleempje onderling oplossen? En dan gaat het nog een stuk harder.

Ja, want het beest kan er wat aan doen dat de eerste regel die je overal leest: koop geen jonkie als je onervaren bent! toch altijd genegeerd wordt want...( vul maar in) Mensen hebben de vreemde neiging altijd te denken dat zij de uitzondering zijn.

Een dreun is op dat moment compleet terecht hoor, maar eigenlijk niet fair als het dier van 5 te dealen heeft met 4! beginners die een topbraaf dier verwachten, maar niet weten hoe je dat creeert.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:10

Even het verhaal van een andere kant; mijn ouders hebben voor mij een merrie van 6 jaar gekocht toen ik 15 was. Ik had ook ouders met super goede bedoelingen maar compléét geen paardenkennis (en helaas namen we een nogal malafide stalhouder in vertrouwen in de zoektocht).
Paardlief was een paar maanden onder het zadel en kon een enorm kreng zijn. Ze heeft me tot 2x toe zo hard tegen m'n enkel getrapt dat ik naar de dokterspost kon, gericht getrapt, gebeten, me er af gegooid etc.

Ze was nooit heel makkelijk, maar uiteindelijk konden we lezen en schrijven met elkaar. Maar de enige reden dat dat goed ging, was omdat ik toen al bijna 10 jaar tussen de paarden liep, enorm zelfverzekerd, sterk en lang (1.80) was en ik extreem sterk in mijn schoenen stond. Ik had geen ervaring met jonge paarden, maar liet niet met me sollen. Als ze mij gericht aanviel zorgde ik er voor dat ze daar errrug veel spijt van kreeg, want dat is gewoon onacceptabel. Als ik niet zelfverzekerd genoeg was geweest had ik haar vroeg of laat gewoon moeten verkopen. Als je ouders geen paardenkennis hebben en het eigenlijk niet vertrouwd is dat je alleen met het dier bezig bent, kan je er nog een gedragstherapeut voor om de paar weken bij halen maar daarmee is het gewoon geen leuke, veilige hobby meer.

I.m.o. is dit echt een kwestie van tijd voordat het serieus fout gaat. Zelfs als je er begeleiding bij haalt is het niet haalbaar om je kinderen nooit meer onbegeleid bij de pony te laten. Een van je dochters zou maar een trap krijgen tegen het hoofd of de nieren o.i.d., zelfs zo'n kleine pony kan dan echt levenslange (zo niet fatale) schade aanrichten. En als ik het zo hoor zijn jouw dochters gewoon echt niet klaar voor een pony als deze, zowel qua ervaring als qua zelfvertrouwen. Als je een jonge pony niet weet te corrigeren op de meest fundamentele delen van de opvoeding, gaat dat snel van kwaad tot erger. Dit keer was je er bij, maar wat als je dat de volgende keer niet bent?

Het lijkt me veel verstandiger deze pony te verkopen en een leuke oude leerpony te nemen waar alle knopjes op zitten, met een hoog lol-met-je-knol gehalte. Het is een hobby en die moet leuk en enigszins veilig blijven. Waar doe je het anders voor?

Texas02

Berichten: 4605
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:10

Ja, die van mij zou ook een knal krijgen als hij zoiets deed.. Maar als je onervaren bent met paarden, moet je zoals eerder gezegd wel weten wanneer je dat moet doen. En het gaat hier ook om kinderen, niet alleen om volwassenen.. Dus ik vind dit advies best gevaarlijk om te geven in dit geval. Dan zou ik toch echt professionele training adviseren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:14

Eens Sunnda, er wordt naar het paard gewezen, maar het zijn de eigenaren die het onderricht nodig hebben, denk ik zo.
Te veel dieren worden teveel als veredeld knuffeldier gebruikt door vaak te drukke kids. Veel dieren hebben er een pest aan, combineer dit met onkunde van ouders die hun kids daarin niet adequaat kunnen begeleiden en er is stront aan de knikker.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:17

Een knal geven is leuk, moet je wel de ervaring hebben om eea aan signalen te kunnen lezen. Plus je bewust zijn van je eigen lichaamstaal. Een trap geven en vervolgens achteruit stappen bvb geeft een heel andere boodschap dan wanneer je blijft staan of juist vooruit blijft bewegen.
TS plus kinderen missen die kennis/ervaring en kopen een jong dier dat nu grenzen op zoekt. Gevaarlijke situatie.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 03:14

Het mooie van een (goed getimede) knal is dat die vaak niet eens nodig is. Als jij het zelfvertrouwen hebt om uit te stralen: 'We zijn vrienden maar als je mij iets doet krijg je 'm terug', dan gebeurt er meestal ook niks.

Eigenlijk moeten jullie iemand hebben die jullie leert hoe en vooral wanneer je zo'n knal uitdeelt, zodat je die in je arsenaal hebt zitten en 'm dus wellicht nooit hoeft te gebruiken. Iemand die er in het begin constant bij is, want het is secondenwerk. Die moet zeggen: Ja, nu! En ook wanneer het weer klaar is. Dat is echt cruciaal, want twijfel je even, dan is het moment voorbij. Zeker voor jonge kinderen is dit best wel heel moeilijk, maar ook zij moeten het zelf leren.
Ik geloof niet zo in het laten corrigeren door anderen. Zo'n pony weet dondersgoed het verschil tussen mensen.
Grondwerk kan helpen, maar jullie hebben niet echt tijd om je daar eerst helemaal in te gaan verdiepen en lessen te nemen. Het bijtprobleem moet nu aangepakt worden.

Dit uiteraard ervan uitgaande dat de pony gezond is en de rest van de dag voldoende aan zijn trekken komt. Maar wat er ook verder aan de hand mag zijn, de pony moet nu weten dat mensen bijten geen optie is. Blijft de pony tekenen van pijn/ongemak tonen, dan kun je daar verder naar gaan kijken.

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 03:30

Misschien denk ik te simpel. De pony heeft een hekel aan de (of jullie?) kinderen gekregen. Kan zijn dat het idd komt doordat andere kinderen langs zijn stal lopen hem dan een knuffel geven en dan een lompe tik ofzo.
Ik zou hem of op een rustige pensionstal zetten of hem verkopen..hij is niet happy dat is duidelijk.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:06

Ik zou er iemand bij halen met veel ervaring zoals ik al zei. Die kan snel inschatten of dit makkelijk op te lossen is, maar ik ben er een beetje bang voor. Ervaring en gevoel leer je niet in 2 a 3 lesjes. Ook niet in 10.
Er zijn ook kuikenmakke ponies waar je kindjes wel de meest domme dingen mee kan laten doen zonder dat er gevolgen aan hangen.
Het is niet fijn om evt afscheid te nemen, maar uiteindelijk is iedereen wellicht beter af.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:11

cissy schreef:
Je moet wel weten wanneer je m 'een beuk' kunt geven, anders geeft hij er jou een.

Ervaren paardenmensen kunnen dat wel inschatten maar deze mensen duidelijk niet. Beter goede hulp erbij halen voor het fout gaat.

Je hebt gelijk. Beste kunnen ze deze pony inruilen op een goede leerpony van een jaar of 12. Liefst eentje die al wat hoger lopen heeft dan kunnen ze er ook van leren.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:36

Dit klinkt mij ook als een situatie waarin er te weinig ervaring is en de pony besluit het heft in eigen hand te nemen.
Mijn allerliefste en betrouwbaarste paard waar ik rustig mijn 1-jarige dochter op kon zetten heb ik ook een keer iemand met opengesperde mond aan zien vallen. Ik viel bijna van mijn voeten van verbazing maar ik begreep het wel. Die vrouw had nul respect voor eigen ruimte en kwam vanuit het paard gezien dreigend op haar af om even te komen aaien met een hoop geluid erbij (ohhhhh wat ben jij een schatje!!!).
Paarden willen graag duidelijkheid, er zijn maar weinig paarden die lief blijven zonder heldere grenzen en verwachtingen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:49

Het is wel gevaarlijk en zou niet normaal moeten zijn.
De pony is duidelijk geïrriteerd, aan jullie te opgave om uit te zoeken waardoor het komt.
Er iemand bijhalen en overleggen met de verkoper lijken mij handige stappen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:55

Wat goed dat je het probleem erkent!
Wat betreft je vraag over een gedragsdeskundige in Zuid-Holland: Sandra v.d. Heuvel. Zij heeft veel ervaring met (probleem)gedrag van paarden, maar ook met het lesgeven aan kinderen. In dit geval een gouden combinatie voor jullie pony en jullie als gezin (want als papa en mama zou ik ook zeker wat handvatten willen).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:56

Lastig....

Adviseren een dier een dreun te geven terwijl je geen idee hebt wat er speelt vind ik een zeer slecht advies. Dat dus negeren.

Er staat dat de pony in de paddock komt, maar komt het de hele dag buiten met soortgenoten en eten? Of mag hij alleen een uurtje 'luchten'?
Ik begrijp dat het in Zuid Holland is, helaas zijn er daar wel erg veel stallen waar paarden weinig buiten komen.

Mijn eerste indruk is dat het dier overprikkeld is (al kan ik daar ook niets met zekerheid over zeggen uiteraard). Jong, en al best wat werk met kinderen achter de kiezen.
Mogelijk weinig 'eigen ruimte en tijd' (lees: buiten zijn met soortgenoten) en dus weinig ruimte om te ontladen en/of ontspannen.

Iemand anders gaf al aan dat kinderen strak begeleid moeten worden rond paarden.
Ik vind het altijd erg pijnlijk te zien dat mensen toestaan dat kinderen heel druk en schreeuwerig en onvoorspelbaar zijn rond dieren, wanneer het dier zich dan weert of overprikkeld raakt en na waarschuwingen reageert krijgt het dier op z'n donder.

Een jonge pony heeft veel begeleiding nodig, maar kinderen wellicht nog meer.
Wanneer je iemand hebt die de pony en de kinderen gaat begeleiden hoop ik dat deze persoon ook nadruk legt op het stukje educatie naar de kinderen.
Wanneer ik lees dat de kinderen erop sprongen en er bij de kont afgleden klinkt het een beetje als een speeltuin. Dat oogt misschien grappig, maar kan voor het dier erg stressvol zijn geweest.

Een 'lieve' pony was misschien een pony die zich afsloot voor zoveel prikkels. Nu probeert ie wellicht eens wat anders om zichzelf te verduidelijken.

Dus: goede begeleiding voor de pony maar VOORAL ook voor de kinderen.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:03

Ik ben het eens met de adviezen om de pony goed op zijn plek te zetten, maar hierbij mist de kennis en timing dus. Dat kan je zeker leren, maar die tijd heb je niet als het om je jonge dochters gaat.

Ik zou door de zure appel heen bijten, andere ervarenere pony nemen. Gaan jullie veel meer plezier aan hebben dan hier eerst mee aan te modderen. En het komt vast goed, maar wat als in die tussentijd wel een keer een van de meiden flink gebeten wordt. Moet je niet willen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:06

Ninx schreef:
Lastig....

Adviseren een dier een dreun te geven terwijl je geen idee hebt wat er speelt vind ik een zeer slecht advies. Dat dus negeren.

Er staat dat de pony in de paddock komt, maar komt het de hele dag buiten met soortgenoten en eten? Of mag hij alleen een uurtje 'luchten'?
Ik begrijp dat het in Zuid Holland is, helaas zijn er daar wel erg veel stallen waar paarden weinig buiten komen.

Mijn eerste indruk is dat het dier overprikkeld is (al kan ik daar ook niets met zekerheid over zeggen uiteraard). Jong, en al best wat werk met kinderen achter de kiezen.
Mogelijk weinig 'eigen ruimte en tijd' (lees: buiten zijn met soortgenoten) en dus weinig ruimte om te ontladen en/of ontspannen.

Iemand anders gaf al aan dat kinderen strak begeleid moeten worden rond paarden.
Ik vind het altijd erg pijnlijk te zien dat mensen toestaan dat kinderen heel druk en schreeuwerig en onvoorspelbaar zijn rond dieren, wanneer het dier zich dan weert of overprikkeld raakt en na waarschuwingen reageert krijgt het dier op z'n donder.

Een jonge pony heeft veel begeleiding nodig, maar kinderen wellicht nog meer.
Wanneer je iemand hebt die de pony en de kinderen gaat begeleiden hoop ik dat deze persoon ook nadruk legt op het stukje educatie naar de kinderen.
Wanneer ik lees dat de kinderen erop sprongen en er bij de kont afgleden klinkt het een beetje als een speeltuin. Dat oogt misschien grappig, maar kan voor het dier erg stressvol zijn geweest.

Een 'lieve' pony was misschien een pony die zich afsloot voor zoveel prikkels. Nu probeert ie wellicht eens wat anders om zichzelf te verduidelijken.

Dus: goede begeleiding voor de pony maar VOORAL ook voor de kinderen.


Heel tof dat je het een slecht advies vindt om een paard te corrigeren bij agressief gedrag, maar wat moet je dan voordat je die zogenaamd heilige gedragstherapeut is gekomen? Pony een maand laten staan en niet in de buurt komen? Want laten bijten en niet corrigeren... daar ga je na een paar maal al een heel mooi dier van hebben gemaakt hoor. Die kan je sowieso verkopen dan.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:11

Ik heb alle reacties niet gelezen maar ik zou hem verkopen en een andere, wat meer ervaren, pony terug kopen.
Er zijn zat kinderen die niet angstig zijn en goed met de pony om kunnen gaan maar deze is gewoon met wat te moeilijk voor jullie.
En dat geeft niks, de kids zijn onervaren en jullie ook nog redelijk onervaren. Dan is deze net wat te moeilijk.
Straks worden de kids echt bang en dan zit je daar je leven lang mee. Het moet echt leuk zijn voor jullie als gezin.

DuoPenotti

Berichten: 29479
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:16

Ik heb 13 jaar geleden een tinker gekocht die dit deed.
Ik heb niet meer kunnen achterhalen hoe vaak hij is verkocht, maar ik heb altijd het vermoeden gehad dat wat jij beschrijft is gebeurd en hij zo de handel in is gekomen.

Hij is een paard dat een binnenvetter is.
Lange tijd lijkt hij alles goed te vinden, terwijl hij zich niet prettig voelt.
En veel drukte vind hij angstig. Dus drukke kinderen, maar ook teveel drukte bij stalgenoten.
Niet elk paard kan daar tegen. En ineens is de emmer vol als je die signalen mist.

Hier is het goed gekomen omdat ik rust en regelmaat is.
elke dag op de wei bij andere paarden.
En ik zelf niet onder de indruk was en hem op een eerlijke en consequente manier heb gecorrigeerd.
Het is nu een hele lieve tinker en kindjes kunnen er op rijden. Maar ik zie nog altijd dat hij het soms niet fijn vind en moet ik de kinderen echt zeggen, niet schreeuwen, niet... nou ja.
Dus hij gaat nooit een op en top kinderpony worden en al zeker nooit zonder volwassen ervaren begeleiding.


Ik zeg dus, verkoop dit diertje, dit gaat niets worden met de kinderen.
Wel hoop ik dat hij op en plekje komt met ervaren mensen, anders gaat hij ook van de ene naar de nadere. En het gedrag word daar niet beter van.

En voor je beginnende kinderen.
Koop een 15 jarige pony die alles al gezien en gedaan heeft met kinderen.
Ja die zijn duur die betriuwbare beestjes, maar zijn ook goud waard.

En oh ja, geen idee hoe het paard gestald staat, zorg dat hij zijn energie kwijt kan en dat niet nog moet als de kinderen er mee bezig zijn.
8 uur per dag met andere paarden op een paddock van minimaal bak maat.
Anders snel een andere stal zoeken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:16

Poekkie schreef:
Ninx schreef:
Lastig....

Adviseren een dier een dreun te geven terwijl je geen idee hebt wat er speelt vind ik een zeer slecht advies. Dat dus negeren.

Er staat dat de pony in de paddock komt, maar komt het de hele dag buiten met soortgenoten en eten? Of mag hij alleen een uurtje 'luchten'?
Ik begrijp dat het in Zuid Holland is, helaas zijn er daar wel erg veel stallen waar paarden weinig buiten komen.

Mijn eerste indruk is dat het dier overprikkeld is (al kan ik daar ook niets met zekerheid over zeggen uiteraard). Jong, en al best wat werk met kinderen achter de kiezen.
Mogelijk weinig 'eigen ruimte en tijd' (lees: buiten zijn met soortgenoten) en dus weinig ruimte om te ontladen en/of ontspannen.

Iemand anders gaf al aan dat kinderen strak begeleid moeten worden rond paarden.
Ik vind het altijd erg pijnlijk te zien dat mensen toestaan dat kinderen heel druk en schreeuwerig en onvoorspelbaar zijn rond dieren, wanneer het dier zich dan weert of overprikkeld raakt en na waarschuwingen reageert krijgt het dier op z'n donder.

Een jonge pony heeft veel begeleiding nodig, maar kinderen wellicht nog meer.
Wanneer je iemand hebt die de pony en de kinderen gaat begeleiden hoop ik dat deze persoon ook nadruk legt op het stukje educatie naar de kinderen.
Wanneer ik lees dat de kinderen erop sprongen en er bij de kont afgleden klinkt het een beetje als een speeltuin. Dat oogt misschien grappig, maar kan voor het dier erg stressvol zijn geweest.

Een 'lieve' pony was misschien een pony die zich afsloot voor zoveel prikkels. Nu probeert ie wellicht eens wat anders om zichzelf te verduidelijken.

Dus: goede begeleiding voor de pony maar VOORAL ook voor de kinderen.


Heel tof dat je het een slecht advies vindt om een paard te corrigeren bij agressief gedrag, maar wat moet je dan voordat je die zogenaamd heilige gedragstherapeut is gekomen? Pony een maand laten staan en niet in de buurt komen? Want laten bijten en niet corrigeren... daar ga je na een paar maal al een heel mooi dier van hebben gemaakt hoor. Die kan je sowieso verkopen dan.


Er is natuurlijk al heel wat aan vooraf gegaan dat dit dier nu zo reageert. Die eerdere signalen zijn blijkbaar onopgemerkt gebleven.
Je kunt natuurlijk lekker om je heen gaan meppen, maar het is dan best realistisch te verwachten dat je de zaak verergert.

Ik zou de kinderen even op afstand houden en een ervaren volwassene even de dagelijkse zaken laten doen tot je adequate hulp hebt.
Het is duidelijk dat de pony reageert op de kinderen, daar is dus iets niet goed gegaan.
Kinderen vinden dat vast wel even jammer, maar dat is ook 'leren'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:16

Poekkie schreef:
Ninx schreef:
Lastig....

Adviseren een dier een dreun te geven terwijl je geen idee hebt wat er speelt vind ik een zeer slecht advies. Dat dus negeren.

Er staat dat de pony in de paddock komt, maar komt het de hele dag buiten met soortgenoten en eten? Of mag hij alleen een uurtje 'luchten'?
Ik begrijp dat het in Zuid Holland is, helaas zijn er daar wel erg veel stallen waar paarden weinig buiten komen.

Mijn eerste indruk is dat het dier overprikkeld is (al kan ik daar ook niets met zekerheid over zeggen uiteraard). Jong, en al best wat werk met kinderen achter de kiezen.
Mogelijk weinig 'eigen ruimte en tijd' (lees: buiten zijn met soortgenoten) en dus weinig ruimte om te ontladen en/of ontspannen.

Iemand anders gaf al aan dat kinderen strak begeleid moeten worden rond paarden.
Ik vind het altijd erg pijnlijk te zien dat mensen toestaan dat kinderen heel druk en schreeuwerig en onvoorspelbaar zijn rond dieren, wanneer het dier zich dan weert of overprikkeld raakt en na waarschuwingen reageert krijgt het dier op z'n donder.

Een jonge pony heeft veel begeleiding nodig, maar kinderen wellicht nog meer.
Wanneer je iemand hebt die de pony en de kinderen gaat begeleiden hoop ik dat deze persoon ook nadruk legt op het stukje educatie naar de kinderen.
Wanneer ik lees dat de kinderen erop sprongen en er bij de kont afgleden klinkt het een beetje als een speeltuin. Dat oogt misschien grappig, maar kan voor het dier erg stressvol zijn geweest.

Een 'lieve' pony was misschien een pony die zich afsloot voor zoveel prikkels. Nu probeert ie wellicht eens wat anders om zichzelf te verduidelijken.

Dus: goede begeleiding voor de pony maar VOORAL ook voor de kinderen.


Heel tof dat je het een slecht advies vindt om een paard te corrigeren bij agressief gedrag, maar wat moet je dan voordat je die zogenaamd heilige gedragstherapeut is gekomen? Pony een maand laten staan en niet in de buurt komen? Want laten bijten en niet corrigeren... daar ga je na een paar maal al een heel mooi dier van hebben gemaakt hoor. Die kan je sowieso verkopen dan.


Dat zegt ze toch niet? Enkel dat onervaren mensen dat niet moeten doen.
Ik vind die hele post juist precies waar het om draait.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:18

Ik zou eerder goede begeleiding erbij halen zodat gelijk iedereen het goed leert. Pony die eigenlijk lief is maar overprikkelt is wegdoen is geen duurzame oplossing want dan kan dit met de volgende pony net zo goed gebeuren.
De kinderen moeten ook nog een hoop leren dus ik zou eerder investeren in een intensieve begeleiding waarbij de kinderen eerst leren welke signalen een paard geeft en welke signalen ze zelfs afgeven richting de pony. Als die duidelijkheid en de rust er is dan kan het zomaar weer de lieve pony zijn die het eigenlijk was.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:32

Ik ga met een aantal voorgangers hier mee, het is voor meiden van die leeftijd zo belangrijk dat ze een brave pony hebben om mee te beginnen. Ik zou ook verder kijken, dit klinkt toch wel vervelend en mocht je er eens niet bij staan of net de voortekenen missen, kan het ook vreselijk mis gaan. Je kunt natuurlijk alles goed krijgen, maar dat kost veel inzet en ervaring en eerlijk is eerlijk, een 8 of 9 jarige kan gewoon nog geen pony opleiden. Dat zou andersom moeten zijn. Zat paardenmensen die hier dan roepen jong kan best, vallen hoort er bij, wordt je hard van en leer je veel van. Het kan best dat er diehards zijn, die daar doorheen zijn gegaan en rijden nog steeds leuk vinden. Zeker leer je er van, maar ik zie dat niet als positief. Angst is snel aanwezig en kan door iets kleins de hele pret rondom rijden en paarden snel kapot maken. Op deze leeftijd is vertrouwen krijgen in het rijden en alles er om heen zo belangrijk en indien de pony de meiden dat niet kan geven, zou ik hem een deurtje verder doen. Onze meiden worden nu met 12 en 14 pas lefgozertjes, zijn ze nooit geweest en hebben zelfs een jaar of 2 door een wat sensibelere pony niet meer willen rijden. Pony was helemaal niet gemeen, mankeerde weinig aan, maar kon nog wel eens kijken en een stukje opschieten en dat was voor onze beginnertjes al net teveel. Terwijl ze toch al vanaf hun geboorte tussen de paarden zitten, al jong met een shet begonnen, zat de angst er zo in. Nu met een juiste pony, gaan ze als een banaan :D Ik koop alleen kinderpony's die braaf zijn (en braaf betekend hier cool in het hoofd, niet overal om wegspringen, netjes hulpen opvolgen en het niet nemen van de vrijheid die kinderen nog geven, maar het blijven dieren), dat al bewezen hebben met andere kindjes in de situatie waarin hij/zij bij ons ook zou komen. Dus voor ons betekend dat een pony die veel op vreemd terrein is geweest, wedstrijden gezien heeft, de kinderen in een parcourtje een stuk meeneemt, cool en eerlijk is. En dan kom je toch op een pony met ervaring. Eentje door de wol geverfd, die al heeft laten zien dat hij/zij het aankan om met kinderen in die situaties te lopen waar ik mijn kids ook naar toe wil hebben. Onze is nu 15, heeft alles al eens gezien en de kinderen profiteren van die wijsheid. Wil niet zeggen dat ze dan allemaal makkelijk en braaf zijn, een goede kinderpony is echt moeilijk vinden. En niet goedkoop, ik zie het aankoopbedrag ook nog wel eens genoemd worden als reden om niet voor die superbrave, doorgewinterde kinderpony te gaan. Een manegepony heeft wellicht veel uren in de week lessen gelopen, en nu maar een paar uurtjes, dat is soms een heel verschil voor de pony en blijken ze lang niet allemaal braaf met veel minder werk. Ik kijk alleen nog maar naar sportpony's voor onze kinderen, die van een kindje komt die er hetzelfde mee heeft gedaan wat wij willen. Dus niet 1 die veel werkt in de week en dan terug moet naar een paar uurtjes, dan kan het wat braafheid betreft een hele andere pony worden. Goed braaf en ervaren is goud waard voor je jonge kinderen! Onze oudste kun je nu bijna overal op zetten, terwijl ze een jaar geleden nog zo bang was. Die heeft zoveel vertrouwen gekregen nu van de nieuwe pony, dan groeien ze zo hard, die wil nu eventing gaan doen. Maar is dat vertrouwen er niet, kan het andersom heel hard gaan en al het plezier snel weg zijn. Ik zie op de manege waar ze afgelopen jaar in toeloop naar de nieuwe pony gereden hebben hetzelfde, kinderen met een grote mond dat ze alles durven, heel snel stoppen met rijden na een val, of ander vervelend voorval. Veiligheid staat voorop. Zat verhalen, jong dier ging bij mij goed, ik ben zo vaak gevallen, maar er beter van geworden, trek je daar niet teveel van aan. Je wilt jouw kinderen veilig hebben, plezier in het rijden laten beleven en een maatje hebben in de omgang. Zo zou het moeten zijn. En vanuit daar krijg je ruitertjes die verder groeien, waarbij de 1 wel met een jonge of moeilijke pony om kan en wil gaan en de ander liever blijft bij een braaf dier. Het begin zou vertrouwen moeten zijn.

Heel veel succes ts met de pony, bekijk goed of het het waard is. Er kan veel mis gaan, maar het plezier kan ook groot zijn. Begeleiding zoeken is zeker de juiste manier, maar ga niet te lang ten koste van je kinderen door. In verkopen zit geen schande, zeker zullen de meiden verdrietig zijn, maar mocht je voor een ander, fijner dier gaan, is mijn ervaring dat ze het verdriet ook zo vergeten zijn en zich richten op een nieuwe pony. Angst blijft veel langer hangen, geloof mij.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:36

Heb niet alles doorgelezen. Heb erg veel ervaring met pony's en kinderen dus ik zou misschien best wel kunnen helpen maar het eerste wat ik wil zeggen is. Groen op groen geeft bont en blauw. En als ik uw eerste stuk lees dan krijg ik de indruk dat u wel gewaarschuwd bent geweest maar dit toch wilde proberen. Ik zou zeggen verkoop is de snelste en logischste oplossingen die de minste extra kosten en kleerscheuren oplevert. Daarna op zoek naar een echte braverd die past bij uw kinderen of andersom gesteld dat dat kinderen bij de pony passen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:06

De pony is het duidelijk ergens niet mee eens en wil iets duidelijk maken. Dat moet je niet afstraffen, je moet achter halen waarom dit gebeurd.