super sterke tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dn_r
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-03-21
Woonplaats: zwaanshoek

super sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 10:32

hoi iedereen,

Even een vraagje vanuit mij. Ik rij een hele lieve tinker bij. echt een schatje haha...

alleen......

zodra ik met haar rij in de baan sta ik voor een uitdaging. ze is enorm sterk aan de voorhand en reageert slecht op de hulpen. Nu weet ik dat de eigenaresse haar met sporen rijdt, maar ik wil dit eerst juist leren voor ik dit zomaar toe ga passen.

hebben jullie misschien de 'gouden tip' voor mij?
waar kan ik het best als eerst beginnen?

Ik heb wel en aantal ideeen, maar het is soms fijn om ook even de mening van andere te horen!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: super sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:04

Ts, ik zou een fijne instructrice zoeken!

Shanbam
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:09

Je zou met hem in de baan met grondwerk bezig kunnen gaan. Sommige paarden zijn slecht ingereden en/of hebben in latere jaren slechte manieren aangeleerd die er niet op een goede manier zijn uitgehaald. Het kan natuurlijk ook dat je pony helemaal gewend is geraakt aan de spoor, en daarom zónder een gewoon door je heen loopt. Dit zie je vaker bij paarden die alleen nog maar met sporen worden gereden, en nooit meer zonder. In beide gevallen zou je hem eerst vanaf de grond meer kunnen bijbrengen, om het vervolgens onder het zadel te proberen

Nog wel een tip: ga nooit de fysieke strijd aan met je Tinker, die win je nóóit op kracht. Kom je toch in zo'n positie kan je hem alleen winnen met doorzettingsvermogen; net zo lang blijven proberen totdat hij aan je toegeeft (Natuurlijk wel op een paardeerlijke manier enzo, maar daar zal ik nu geen lezing over geven)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:14

Om echt te zien wat er mis gaat zou het handig zijn om een filmpje te plaatsen.
Tegen het rennen hielp het bij mijn tinker goed om heel erg naar ontspanning toe te werken; zelf ontspannen en stil zitten, minimale hulpen geven, teugels wat langer en het hoofd laag proberen te krijgen, en heel veel kleine figuren rijden. Remmen bij het er vandoor gaan deed ik niet door aan de teugels te gaan hangen maar een kleine volte te rijden, en bij ontspanning meteen weer wat meer teugel en ruimte geven.
Wat voor jouw paard werkt zul je zelf moeten uitzoeken, liefst met hulp van een instructrice of bv de eigenaresse.

dn_r
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-03-21
Woonplaats: zwaanshoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 11:18

Shanbam schreef:
Je zou met hem in de baan met grondwerk bezig kunnen gaan. Sommige paarden zijn slecht ingereden en/of hebben in latere jaren slechte manieren aangeleerd die er niet op een goede manier zijn uitgehaald. Het kan natuurlijk ook dat je pony helemaal gewend is geraakt aan de spoor, en daarom zónder een gewoon door je heen loopt. Dit zie je vaker bij paarden die alleen nog maar met sporen worden gereden, en nooit meer zonder. In beide gevallen zou je hem eerst vanaf de grond meer kunnen bijbrengen, om het vervolgens onder het zadel te proberen

Nog wel een tip: ga nooit de fysieke strijd aan met je Tinker, die win je nóóit op kracht. Kom je toch in zo'n positie kan je hem alleen winnen met doorzettingsvermogen; net zo lang blijven proberen totdat hij aan je toegeeft (Natuurlijk wel op een paardeerlijke manier enzo, maar daar zal ik nu geen lezing over geven)


een strijd met een tinker moet je sowieso niet aangaan haha... ga ik gelukkig ook nooit doen.. vandaar dit topic..

vanaf de grond vindt ik een goede. ben ik momenteel zelf in lichte maten mee bezig, maar is zeker een goed idee om dit uit te breiden

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:22

Loslaten van voor.
een paard kan alleen sterk zijn als er wat te trekken valt.
Laat die teugel maar eens los, gewoon in een boogje. Weer contact nemen komt later wel.
En dan ga je oefenen om met een kleine beenhulp, zonder sporen, dat je paard er op reageert.
En oefenen op je zit, dat hij daarmee terug komt, maar ook stuurt.

Een fijne instructrice kan je daarmee helpen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:27

Een goede instructeur/instructrice is inderdaad stap 1.

Verder is het lastig om te helpen met alleen dit stukje tekst. Mijn eerste ingeving zou zijn, laat de voorkant los en probeer meer op je zit te rijden, maar zonder filmpje zou het maar zo kunnen dat ik daarmee de plank volledig mis sla.

dn_r
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-03-21
Woonplaats: zwaanshoek

Re: super sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 11:32

ik merk dat ik mijn vraag even anders moet stellen haha, leermomentje...

ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
ik heb te maken met een bijrijdpaard dat als snel sterk wordt tijdens het rijden. ik verlies geen controle of iets in die richting, maar de ontspanning in haar lopen raakt ze dan kwijt. mijn houding is goed. (meerdere malen al naar gekeken). het is meer dat het haar uitlaatklep is als ze iets lastig vind. is haar in het verleden aangeleerd. vandaar dat ik de vraag heb. of jullie oefeningen of maniertjes hebben om dat te voorkomen...

ik hoop dat hij zo iets duidelijker is, het is namelijk niet zo dat ik helemaal geen raad weet hoor, maar gewoon op zoek ben naar andere inzichten

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:37

In dat geval zou ik eens bitloos gaan rijden, lekker los van voren, teugels in een boogje, en dan oefenen op volledig rijden op de zit. Dan kan ze niet sterk worden, bit niet vastpakken, en kun je volledig focussen op ontspanning.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:03

Actief blijven rijden.

Overgangen, overgangen en nog eens overgangen.

Elke lange zijde bv een overgang.

Hoeven maar een paar passen te zijn.

Van stap naar draf en weer terug.
Gewoon een paar passen.

Of draf en een paar passen galop en weer terug enz enz.
Halthouden en weer door gaat het goed halthouden en in draf verder en weer naar stap paar passen en weer draf.
Ondertussen ga je vaak van hand veranderen dat kan ook op verschillende manieren (diagonaal, e naar b 8tjes rijden enz) en ook in deze figuren kan je weer overgangen rijden.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: super sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:20

Moderatoropmerking:
Een aantal tussenliggende berichten zijn verwijderd zodat het topic bij 1 onderwerp blijft

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:23

Ik train al 10 jaar Tinkers en kan me eigenlijk totaal niet vinden in wat hier genoemd wordt. Als een Tinker dit gedrag vertoonde zit hun emmertje, mentaal of lichamelijk, vaak even vol. Even niks doen kan dan helpen. Het punt nét voor leren zijn nog meer. Verder, less is more en belonen, belonen, belonen. De rest volgt dan vanzelf. Als je zelf maar een positieve mindset houdt, volgt Tinker vanzelf. Als iets niet lukt blijf ik de hulp herhalen, maar ik maak hem niet groter, dan ontstaat er frustratie. Voor elk iets wat maar lijkt op wat ik bedoel belonen, en voor je het weet gaan ze je doel nog voorbij.

Voor degene die reageerde met een andere vraag. Als Tinker lichamelijk in orde is, zou je een kritisch kunnen kijken naar andere manieren om je paard te laten stoppen in plaats van door de teugels. Mijn geval wijst mij er elke keer opnieuw subtiel op dat de rem niet tussen haar kaken zit, maar tussen haar oren. Zit ik aan de teugels, gaat ze harder. Roep ik "ho", dan moet ik oppassen er niet naar voren af te vliegen zo snel staat ze stil. Alles voor een snoepje :+ :+ :+ Gelukkig kent ze ook commando's als "easy" waarop ze terug komt in tempo en "voorzichtig" als ze op haar balans/beenplaatsing moet letten. Langzaam koppel ik dit dan weer terug naar been-/zit-/teugel hulpen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:27

TS, waarschijnlijk rijd je anders dan de eigenaar en heeft het paard tijd nodig jou te begrijpen. Ze snapt gewoon niet wat je wilt, of de hulp is te onduidelijk waardoor ze het niet doet. Er zijn geen truukjes of maniertjes een paard wat af te leren; het dier moet begrijpen wat je vraagt. Onhouden doen ze door beloning. Wat wel werkt is ombuigen, dus door goed gedrag uitbundig te belonen. En de ultieme beloning is de hemel inprijzen, eraf en singel los. Iets nieuws of moeilijks vraag je dus altijd aan het eind van de tijd die je wilt rijden. Ervoor kan leuk, makkelijk, afwisselen, balkjes etc zijn.

Nooit aan de voorkant gaan trekken om iets voor elkaar te krijgen; dan sta je bij een Tinker (en eigenlijk elk paard) gelijk 1-0 achter want ze zijn allemaal supersterk.
Ontspanning is alleen mogelijk als de ruiter ontspannen blijft en bij iets moeilijks de juiste stappen neemt zodat het paard zich kan blijven ontspannen. Gaat het te snel, bouwt het paard stress op, dan een paar stappen terug, even wat anders (ontspannenders of leukers) doen en weer met kleinere stappen opbouwen. En belonen.

De enige duurzame oplossing is communicatie verbetering. Daarvoor zijn diverse technieken, grondwerk, clickertraining etc. maar altijd in het tempo dat het paard kan begrijpen, en onthouden.