Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eapy schreef:Wat vervelend TS, jullie zullen allebei flink geschrokken zijn. Beterschap!
Gedragsveranderingen kunnen inderdaad door pijn komen. Plotseling een stuk minder bewegen kan pijn door bijvoorbeeld artrose flink naar de voorgrond brengen. Mijn merrie heeft rugklachten en die wordt ook op een moeilijke manier boos als ze niet genoeg beweegt.
Door andere aandoeningen kunnen ook gedragsveranderingen optreden, denk bijvoorbeeld aan cushing. Je kunt bloed laten trekken en kijken of de waardes op orde zijn.
Hopelijk is dit een op zichzelf staande gebeurtenis en kwam het gewoon door teveel energie. Het blijven dieren natuurlijk, dus ook de meest betrouwbare pony kan ineens omslaan. Komt goed! Sterkte!
ruitje schreef:Let wel op dat je niet uit angst dat het iets lichamelijks gevaarlijk gedrag goedkeurt.
Wat je doet is goed, medisch laten uitsluiten.
Maar een paard wat met stijgeren je hoofd raakt is echt gewoon onacceptabel, altijd.
Je kunt best aan de ene kant rekening houden met een paard wat pijn heeft en aan de andere kant hem vertellen wat wel en niet mag
br322 schreef:Er is weinig bekend in zijn paspoort, geboortedatum staat op 01-01-2003.Eapy schreef:Hoe oud is hij nu? Is cushing een optie?
anjali schreef:Qua leeftijd zou hij best cushing kunnen hebben. Maar naar mijn ervaring worden paarden daar eerder rustig en sloom van en vertonen juist minder gevaarlijk gedrag. Je kunt cushing wel zien aan veranderingen aan de vacht.
cissy schreef:Medische deel uitsluiten is goed. Maar hou in je achterhoofd dat het ook voorjaar wordt en ze baldadig kunnen zijn na poosje niks doen.
Doe de volgende keer voor de zekerheid je cap op en gebruik een lang touw/leadrope zodat je afstand kunt houden indien nodig.
Eapy schreef:anjali schreef:Qua leeftijd zou hij best cushing kunnen hebben. Maar naar mijn ervaring worden paarden daar eerder rustig en sloom van en vertonen juist minder gevaarlijk gedrag. Je kunt cushing wel zien aan veranderingen aan de vacht.
Ik zou ook op cushing testen gezien zijn leeftijd. Als de ACTH waarde stijgt kan dit absoluut in explosief gedrag worden geuit. Lethargisch ook zeker, maar uitbarstingen horen er zeker bij in mijn ervaring
anjali schreef:Als jij dit paard al 4,5 jaar hebt en hij heeft nooit agressief gedrag vertoond en nu ineens wel,dan denk ik ook dat ergens pijn heeft of ziek is.Want het is abnormaal na zo veel jaar.En stalmoed kan het niet zijn aangezien hij steeds buiten staat.Wel zal hij vanwege de sneeuw zelf minder hebben kunnen bewegen misschien.Maar een DA erbij zou nuttig kunnen zijn.Als hij vreemde agressie zou blijven vertonen zou je zelfs aan een hersenziekte kunnen denken,maar dat is hopenlijk niet het geval!!
anjali schreef:Als jij dit paard al 4,5 jaar hebt en hij heeft nooit agressief gedrag vertoond en nu ineens wel,dan denk ik ook dat ergens pijn heeft of ziek is.Want het is abnormaal na zo veel jaar.En stalmoed kan het niet zijn aangezien hij steeds buiten staat.Wel zal hij vanwege de sneeuw zelf minder hebben kunnen bewegen misschien.Maar een DA erbij zou nuttig kunnen zijn.Als hij vreemde agressie zou blijven vertonen zou je zelfs aan een hersenziekte kunnen denken,maar dat is hopenlijk niet het geval!!