Shetlander reageert niet op longeerzweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik12

Shetlander reageert niet op longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 10:09

Hoi,
De shetlander van een kennis reageert niet op de longeerzweep bij het longeren, wat kunnen wij hier aan doen?

Groetjes!!!

Caira

Re: Shetlander reageert niet op longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:10

Les nemen

Appel_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:43

Wat bedoel je met “hij reageert niet”?
Noem eens een voorbeeld: ‘als ik ....’

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:14

Vind de tip van lesgeven wel goed klinken. Iemand erbij vragen die veel ervaring heeft en die je prettig vind om bij je shet te hebben

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:17

Het aan iemand overlaten of laten helpen die er verstand van heeft?
Hoe oud is de pony, wat kent hij al?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-02-21 01:01, in het totaal 2 keer bewerkt

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:27

Misschien een hele slechte tip, maar ik wil hem toch even delen...

Mijn shet reageert ook niet goed op de longeerzweep, maar hij heeft ook iets meer tijd nodig om te reageren op een stemcommando dan mijn volbloedmerrie... Hij moet een commando gewoon even verwerken en soms vraagt hij net iets meer bevestiging.. ""Uh baas, bedoel je echt draf?"
"ja? echt?" , "nou ok dan"....
Dus iets geduld helpt misschien ook.

Toch heb ik speciaal voor de shet een klein wit plastic zakje aan de tip van de longeerzweep (niet aan de slag dus) vastgemaakt. Het is absoluut niet om hem bang te maken, maar daar reageert hij wel veel beter op. Ik weet niet of het juist het geluid is of dat hij de witte 'vlag' gewoon beter ziet... Ik kan dan met hele kleine signalen bijsturen.... Maar stem komt uiteraard eerst....

Bij mijn volbloedmerrie gebruik ik mijn longeerzweep niet. Dit is zo goed getraind op de stemcommando's... maar daar moet ik de zweep (zonder zakje) wél bij me hebben, anders schijnt die magie niet te werken bij haar.
Het is soms ook een beetje zoeken...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:29

Ligt volledig aan jouw pony. Sommige doen het omdat ze het niet snappen, andere omdat ze weten dat het toch niks uithaalt. Ga niet doordrijven of slaan als hij stil blijft staan, hij kan het simpel weg niet snappen wat je van hem vraagt.
Probeer te herhalen, herhalen en herhalen tot hij het goede antwoord geeft (reactie op jouw hulp en niet straffen bij een fout antwoord) en laat dan alles vallen en eventueel een snoepje. Dit werkt bij mijn haflinger waardoor hij nu haarfijn is (Eventueel clicker erbij ivm snoep).
Maar dit is míjn ervaring bij míjn paard, ofwel, wat voor jou en jouw shetlander werkt kan ik niet zien vanaf een beeldscherm en iemand naast je op de grond bied een héle grote uitkomst om samen te groeien!