Lectuur over paard beleren van A-Z??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Lectuur over paard beleren van A-Z??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 18:46

Ik ben op zoek naar een goed boek en/of websites etc. die van A tot Z uitleggen hoe je kunt beginnen met een jong paard te beleren. Dus vanaf dat het veulen van de moeder af is tot aan het dier toe is aan beleren onder zadel/voor de wagen. Zoals het voetjes geven, aan de hand meelopen, vast staan tot eventueel aanleren van hoofdstel/bit dragen. Iemand die iets weet waarin dit duidelijk wordt uitgelegd? Zou er erg graag meer over weten.

Thestral

Re: Lectuur over paard beleren van A-Z??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 20:40

niemand? :D

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:01

Volgens mij kan je dat niet uit een boek leren :o het is soms zo subtiel!

Rijkunstig zou ik het Gymnasium Des Pferdes zien als een heel goed basisboek, qua omgang misschien de lessen van Emiel Voest? Daar leer je wel goed naar lichaamstaal van paarden te kijken.

Een veulen/jong paar opvoeden is niet simpel, je kan meer verpesten dan aanleren vaak (ze leren zo snel...) maar het is wel heel erg leuk om te doen! Met goede begeleiding :j

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:06

Er zijn verschillende 'methodes' die dat helemaal uitleggen, o.a. de videobibliotheek van Warwick Schiller, die heeft het zelfs vol staan van geboorte tot internationaal sportpaard.
In welke trainingsrichting zoek je?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:51

Parisse schreef:
Volgens mij kan je dat niet uit een boek leren :o het is soms zo subtiel!

Ergens snap ik wat je bedoelt, maar toch ben ik het er niet helemaal mee eens - theoretische kennis is ontzettend belangrijk om te leren observeren en juist die subtiliteiten te leren zien.

nessinator schreef:
In welke trainingsrichting zoek je?

Zou ook mijn vraag zijn!

Ik zie Emiel Voest en Warwick Schiller aangeraden worden, beiden zitten in de NH-hoek. EV zou ik zelf niet aanraden, WS met mate - hij is een interessante trainer maar ik denk dat je uit zijn werk meer kan halen als je al breed theoretisch onderlegd bent.

TS; wat heb je al gelezen? Inderdaad, welke kant wil je graag op met je training? Welke talen kun je lezen?

Heel eerlijk: met 1 boek kom je er niet :o Al was het alleen al omdat je dan weer net het paard treft waarbij de methode van de auteur niet past...

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 00:16

Ik ben wat bekend met Monty Roberts. Maar het gaat mij meer over de basiskennis hoe je een veulen leert een halster te dragen, netjes mee te lopen en uiteindelijk het aanleren van het bit etc.

Ik snap inderdaad wel dat dat niet alleen uit 1 boek te leren is, maar ik zou erg graag theoretische kennis op doen. Uiteraard zal ik er nooit in mijn eentje aan beginnen en wil eerst eens leren hoe anderen dit doen zodra ze bijvoorbeeld een veulen van 5/6maanden op stal krijgen. Wat doe je ermee om er een goede band mee op te bouwen, wat kun je hem al aanleren? En hoe begin je daarmee. Dus zeg maar nog voordat je wilt gaan trainen onder zadel ofzo. En uiteraard moet zo een jong paard nog lekker jong zijn, maar het aanleren van netjes stil staan aan het halster is toch wel fijn voor hoefsmid of dierenarts bijvoorbeeld.
Ik ben zeker iemand die verschillende dingen wil lezen en leren. Monty Roberts/Emiel Voest/Parelli, van allemaal dingen meepikken wat mij goed bevalt. Ik wil uiteindelijk gaan mennen met een pony. Ik heb nog niks op het oog, maar wil gewoon eerst eens meer verdiepen in de basisdingen zodat, ALS ik een jong paard tegen kom wat bij mij past, ik niet afhaak omdat ik te weinig richtlijnen heb met hoe ik kan beginnen. Ik heb in het verleden al paarden en shetjes gehad (2 zelf beleerd voor de wagen), dus die kennis is er wel. Maar dit waren al volwassen paarden.

Anyway, ik ben dus best te porren voor de NH-richting, maar niet aan 1 methode vasthoudend. Ik kan naast NL ook Engels lezen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:20

Ik denk dat bokt een aardige verzameling is waaruit je zorgvuldig je info en tips moet kiezen.
Hier ooit geleerd om halster touw om de koot te doen en druk te zetten. Zodra paard voetje optilde of gewicht verplaatste beloonde ik direct. Steeds stapje verder. Dit principe heb ik daarna bij elk jong paard doorgezet en sindsdien nooit meer paarden gehad die niet braaf zijn bij de smid.
Veel filmpjes op youtube gekeken naar de eerste stappen tot ruitermak. Het hangen, druk zetten, been erover etc. Heel leuk maar ook beangstigend.
Je moet het paard dat je wilt beleren goed kennen als je niet al 100 paarden hebt ingereden en vooral bij jezelf en je paard blijven. Zoek hulp die jouw aanwijzigen kan volgen.
Persoonlijk werk ik met ruitermak maken niet met iemand die kennis heeft van paarden omdat die vanuit hun eigen visie redeneren en ik ben degene die gevaar loopt dus er moet direct action worden ondernomen als ik het roep. Daarna is gaan lessen wel weer fijn om door te rijden en tips vanaf de grond te krijgen. Maar eerst dan zadelmaker laten komen en fatsoenlijk zadel erop leggen die je ook zelf op je paard kan uitproberen etc.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 06:37

Kalmerende signalen van paarden - Rachaël Draaisma. Must-read over lichaamstaal. Worden de jonkies een heel stuk minder onvoorspelbaar van ;)

Connection Training - Hannah Weston & Rachel Bedingfield. Dit boek gaat over clickertraining, maar ook als je dat niet wilt doen, vind ik het alsnog een aanrader - een groot gedeelte van het boek gaat over hoe paarden leren.

You Can Train Your Horse To Do Anything! - Shawna Karrasch. Idem als hierboven, gaat m.n. over clickertraining, maar ook over hoe paarden leren en als ik het me goed herinner staat er iets in over veulens.

Ik heb nu geen tijd, maar ik kan vanmiddag nog even in mijn boekenkast kijken wat ik nog meer heb staan en of ik iets specifieks over jonge paarden voor je kan vinden!

Als je toch de NH-kant op gaat zou ik me wel eerst even inlezen over dominantie/dominantietheorie (nouja, met name over hoe die theorie niet klopt). De technieken van NH werken wel, gedeeltes van de achterliggende theorie/filosofie vaak niet. Daarbij zou ik ervoor waken dat je niet teveel van de cirkelende methodes toepast bij een jong dier. Verder vind ik dat NH vaak iets te veel verwacht van jonge paarden. Ik ben het ermee eens dat je met ze aan de slag moet gaan, maar naast het fysieke groeien zijn ze met name in hun hoofd heel klein en hebben ze een hele korte aandachtspanne en weinig impulscontrole. Veel kleine "problemen" verdwijnen met de leeftijd, is mijn ervaring.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 11:56

Hutcherson schreef:
Ik denk dat bokt een aardige verzameling is waaruit je zorgvuldig je info en tips moet kiezen.
Hier ooit geleerd om halster touw om de koot te doen en druk te zetten. Zodra paard voetje optilde of gewicht verplaatste beloonde ik direct. Steeds stapje verder. Dit principe heb ik daarna bij elk jong paard doorgezet en sindsdien nooit meer paarden gehad die niet braaf zijn bij de smid.
Veel filmpjes op youtube gekeken naar de eerste stappen tot ruitermak. Het hangen, druk zetten, been erover etc. Heel leuk maar ook beangstigend.
Je moet het paard dat je wilt beleren goed kennen als je niet al 100 paarden hebt ingereden en vooral bij jezelf en je paard blijven. Zoek hulp die jouw aanwijzigen kan volgen.
Persoonlijk werk ik met ruitermak maken niet met iemand die kennis heeft van paarden omdat die vanuit hun eigen visie redeneren en ik ben degene die gevaar loopt dus er moet direct action worden ondernomen als ik het roep. Daarna is gaan lessen wel weer fijn om door te rijden en tips vanaf de grond te krijgen. Maar eerst dan zadelmaker laten komen en fatsoenlijk zadel erop leggen die je ook zelf op je paard kan uitproberen etc.

Ja dat is denk ik ook wel een hele goede tip om bokt door te spitten, maar ik kan altijd moeilijk de goede van de slechte dingen filteren. Of komt dat vanzelf? Dat je voor jezelf moet bedenken en uitproberen of de methode die iemand gebruikt ook echt werkt?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 11:58

Fillis schreef:
Kalmerende signalen van paarden - Rachaël Draaisma. Must-read over lichaamstaal. Worden de jonkies een heel stuk minder onvoorspelbaar van ;)

Connection Training - Hannah Weston & Rachel Bedingfield. Dit boek gaat over clickertraining, maar ook als je dat niet wilt doen, vind ik het alsnog een aanrader - een groot gedeelte van het boek gaat over hoe paarden leren.

You Can Train Your Horse To Do Anything! - Shawna Karrasch. Idem als hierboven, gaat m.n. over clickertraining, maar ook over hoe paarden leren en als ik het me goed herinner staat er iets in over veulens.

Ik heb nu geen tijd, maar ik kan vanmiddag nog even in mijn boekenkast kijken wat ik nog meer heb staan en of ik iets specifieks over jonge paarden voor je kan vinden!

Als je toch de NH-kant op gaat zou ik me wel eerst even inlezen over dominantie/dominantietheorie (nouja, met name over hoe die theorie niet klopt). De technieken van NH werken wel, gedeeltes van de achterliggende theorie/filosofie vaak niet. Daarbij zou ik ervoor waken dat je niet teveel van de cirkelende methodes toepast bij een jong dier. Verder vind ik dat NH vaak iets te veel verwacht van jonge paarden. Ik ben het ermee eens dat je met ze aan de slag moet gaan, maar naast het fysieke groeien zijn ze met name in hun hoofd heel klein en hebben ze een hele korte aandachtspanne en weinig impulscontrole. Veel kleine "problemen" verdwijnen met de leeftijd, is mijn ervaring.

Ooh super, dankjewel!! Laat me maar weten wanneer je de tij hebt gehad voor nog verder te kijken, maar deze boeken gaan zeker alvast op de lijst _/-\o_ Wat betreft NH heb ik een goede leraar ;) Maar ik kijk liever ook wat breder verder dan 1 bepaalde richting. Dus hulp is er altijd mocht dit nodig zijn.