Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xMarloes schreef:Hi Bokkers,
Ik heb 2 pony's aan huis staan (ijslander en welsh a) en in de winter staan ze aan huis op een paddock. In de zomer overdag op de wei en savonds op stal. De Ijslander de overigens duidelijk de baas!
Nou ben ik al 1,5 jaar aan het tobben nu ze samen staan met het eten (in de winter).
Ik wil ze graag 24/7 buiten hebben staan met schuilmogelijkheid en genoeg hooi. Echter vreet mijn ijslander letterlijk alles op en daarom staan ze snachts apart en hebben we een stal met uitloopmogelijkheid gemaakt. Overdag kunnen ze wel samen bij elkaar via de uitloopstal naar de paddock.
Vorig jaar hing ik 2 hooinetten op, dat ging al niet zo lekker want mijn ijslander jaagt mijn welsh vaak weg. Hierdoor voer ik de welsh dus extra bij en staan de snachts apart.
Na afgelopen zomer hebben we wat nieuws gedacht: één hooibak. Ging goed tot een maand geleden. De welsh bijt mijn ijslander vreselijk bij de hooibak, ineens en daarvoor niet. Opzich snap ik zijn reactie: hij wint het nooit van haar en ze eet alles voor zn neus op als ze de kans krijgt.
Nu dacht ik het te hebben opgelost: twee hooibakken, sinds gisteren.
Wat doet mijn ijslander nu: net als vorige winter gaat ze constant switchen tussen de 2 hooibakken, de welsh snapt het niet dat hij dan ook kan mee switchen en die staat er vervolgens maar naar te kijken en eet dus vervolgens niks meer... ijslander eet dus alles op, welsh heeft maar een klein deel hooi op.
Welsh voer ik dus nog steeds bij, ijslander is inmiddels aan de dikke kant, zeg maar gewoon te dik.
Zijn er bokkers met ervaringen? Moet ik nog een hooiplek maken? Moet ik het nog aankijken? Ik wil ze graag niet overdag ook nog apart zetten...
alvast bedankt!
Pistasche schreef:Wat een lastige situatie. Ik snap dat het je zorgen geeft!
Op welke plekken staan de bakken? Staan ze ver genoeg uit elkaar? Staan ze in elkaars zicht te eten? Zou daar wellicht wat in kunnen veranderen?
Sky_As schreef:Misschien tussen de 2 hooibakken een afscheiding zetten zodat ze elkaar niet zien tijdens het eten. En dan zorgen dat je in het begin even agentje speelt. Dus zorgen dat de ene bij de ene bak staat, en de ander bij de andere bak. Loopt de IJslander dan weg, terug jagen naar "eigen" bak...... loopt de Welsh weg, weer terughalen en aan "zijn" bak zetten.
Paarden zijn gewoontedieren, alleen je zult het even in hun systeem moeten prenten. De gewoonte die ze nu hebben, hebben ze namelijk ook aangeleerd. Kost even wat tijd en werk, maar uiteindelijk leren ze wel hoe het werkt. Je IJslander zal dan namelijk vanzelf leren, dat jij hem alleen bij die ene bak met rust laat en hij daar dus rustig kan eten. De Welsh moet je dus leren dat ij gewoon naar de bak kan en daar dus kan eten. Zijn ze even groot? Mocht de Welsh kleiner zijn, zou je ook nog een bak zo in kunnen bouwen dat alleen de Welsh daar bij kan....
Yenni schreef:Wat ze bij mijn laatste stage plek hadden waren meerdere hooi plekken. Je hebt dus 2 paarden. Ik dan zou 3 of 4 hooi plekken gaan maken. Als je ze 24/7 buiten wilt hebben dan zou ik ze voor nu snachts wel nog scheiden. Maar mijn ervaring in de groep is ook dat ze een beetje harder worden. De ruin die bij ons als laagste stond, stond bij de groep te eten. De dominante stond alleen.. Wij hadden 5 paarden op eerst 2 hooi bakken. Toen de laagste in rang ging afvallen werden er nog 2 bakken bij gezet en werd dat paard 2 x per dag uit de kudde gehaald om bij te voeren.. Succes!
Miran schreef:Deels herkenbaar bij mijn Haflingers in dezelfde leefsituatie, misschien niet de stoelendans maar als de ene haar dag niet heeft gaat ze gerust zo staan dat ze de paddock splitst en de ander niet erdoor kan. Ik heb nu op 3 of 4 plekken hooi, waardoor hoe ze ook gaan staan, ze beiden altijd kunnen eten.
xMarloes schreef:Pistasche schreef:Wat een lastige situatie. Ik snap dat het je zorgen geeft!
Op welke plekken staan de bakken? Staan ze ver genoeg uit elkaar? Staan ze in elkaars zicht te eten? Zou daar wellicht wat in kunnen veranderen?
De bakken staan nu een paar meter uit elkaar. Dat had ik eigenlijk express gedaan omdat ze gisteren toen ik de bakken net had neergezet telkens samen uit één bak stonden te eten.
Ik ga het eens proberen om de bakken verder uit elkaar te zetten en uit het zicht van elkaar! Ze mogen van mij trouwens best switchen, maar wel dat ze dan beide blijven eten
xMarloes schreef:@ninx, ruim 10 kilo per dag. Als het kouder is /rot weer iets meer.
xMarloes schreef:Bedankt voor al jullie tips!
Ik heb het dit weekend aangekeken met 2 bakken met een aardige afstand er tussen. Ik ben erachter dat ze gewoon altijd samen willen eten...
Mijn welsh stalkt mijn ijslander sowieso altijd al, ze zijn ALTIJD samen en ik dacht eigenlijk dat ze elkaar stom vonden met eten. Maar géén van tweeen gaat bij de andere bak alleen eten.
Het gaat echter al wel beter nu met twee bakken, ze doen maar even lelijk tegen elkaar en dan gaat het eigenlijk wel weer. Het is ook niet dat ze elkaar pijn doen, maar het is gewoon niet zo'n leuk gezicht dat geruzie... Maar ik geef ze nu in iedergeval een keuze en blijkbaar willen ze toch samen eten![]()
In de hooibakken zit inderdaad een hooinet, met mazan van 3cm of 5cm.
Ik kijk het dus voorlopig nog maar even aan of dit zo goed gaat/te doen is.