Ik heb een verzorg shet, die ik bijna beschouw als mijn eigen. Ik mag er alles mee en er zijn geen regels. Ja dat ik mee help op stal met alles schoonhouden

Nu kan een shet best eigenwijs en dwars zijn en ik vind het dan ontzettend moeilijk om streng te zijn en grenzen te stellen. Met als gevolg dat hij een loopje met me neemt en me niet serieus neemt.
Ik doe o.a vrijheidsdressuur met hem en dat gaat echt top. Positieve bekrachtiging is wel mijn ding en hij leert ontzettend snel. We hebben er beide plezier van

Vandaag ging ik lange lijnen met hem doen, voor het eerst in de bak. Had het al een paar keer gedaan buiten. Dat ging harstikke leuk buiten met hem. Vandaag wou ik het dus in de bak doen en toen begon die mij echt uit te testen. Hij deed alles behalve vooruit. Achteruit, draaien, stil staan. Het enigste wat ik wou was voorwaarts. Ik raakte gefrustreerd waardoor hij dat ook weer werd. Had wel een zweep bij me maar vind dat ontzettend moeilijk om te gebruiken. Ik ben zo iemand die snel alles zielig vind. Waardoor ik niet sterk in mijn schoenen sta en dat voelt hij en dan gaat ie dwars doen. Staleigenaresse en tevens vriendin die nam het van me over en bij haar deed ie het ook maar zij heeft gewoon een strengere energie ofzo en ze gebruikte de zweep wel echt. Na even wat uitproberen van zijn kant was het daarna zo goed als klaar en liep die eindelijk vooruit. Daarna heb ik het weer overgenomen en dat ging ook heel goed. Zelfs een drafje gedaan. Op het eind deed ie weer een beetje dwars en heb ik geprobeerd de zelfde methode te gebruiken als mijn vriendin deed en op zich ging dat wel, heb het goed afgesloten.
Conclusie: Ik vind het ontzettend moeilijk om streng te zijn en grenzen te stellen en zwepen te gebruiken. Ik vind het snel zielig en ik kom niet uit die gedachtes. Is het nou zielig of is het niet zielig. Volgens mijn vriendin is het niet zielig. Je moet laten zien dat je de leider bent en paarden gaan met elkaar ook heel hard om. Hoe ze elkaar pijn kunnen doen dat kunnen wij niet zo snel. En toen zei ik jaa maar ik wil hem geen pijn doen en ik wil dat hij het leuk vind. Waarop ze zei ik vind het ook wel eens een keer niet leuk om te poep scheppen maar toch moet ik het iedere dag bij de paarden. Ik werk ook voor hun dan mogen ze ook wel werken voor ons. Zoveel hoeven ze hier al niet te werken.
Hoe staan jullie hier in? Is het herkenbaar? Hoe gaan jullie met je paard om?