shet er niet bij in de kudde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

shet er niet bij in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 10:19

Ik heb een kwpn ruin van 18, hij is best op een rustige manier dominant. En daarbij een haflinger merrie van 9 die erg aan hem hangt. Overal waar hij gaat staat ze dicht bij hem in de buurt. Echt binnen straal van paar meter.
Soms staat ze even alleen ,maar al gauw voegt ze zich bij hem.
Ze staan nu zo'n beetje 2 jaar bij elkaar.

Afgelopen februari heb ik een shetlander ( merrie) er bij gekocht en die wil graag aanhaken bij deze twee maar wordt voortdurend door de haflinger weggejaagd. De shet staat nu veel alleen en dat vind ik zo naar om te zien. Ze staat er ook sip bij. Ze haakt wel af en toe aan bij de grote ruin en die kroelen elkaar ook wel maar merendeels staat ze alleen doordat ze steeds wordt weggejaagd door de haflinger.
Er heeft tijdelijk een ander paard ( 2 maanden) bij in gestaan en daar kon ze goed mee overweg en zag ik ook dat ze daar veel bij in de buurt was.

Nu is dat paard weg en ze staat weer veel alleen.

Mijn vraag is nu of het een beetje zou werken als ik de haflinger poosje gescheiden ga houden van de ruin. Zodat ze de ruin wel kan zien en ook wel samen kunnen eten maar niet meer zo zwaan kleef aan zodat de ze wat zelfstandiger word en niet meer zo de neiging heeft de shet weg te sturen steeds?

Kidde

Re: shet er niet bij in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:53

Ze zeggen vaak dat je beter geen oneven aantal paarden kan hebben, omdat er vaak eentje alleen overblijft. Ik ben dus bang dat je dit alleen op kan lossen door er een bij te nemen. Ze staan al een behoorlijk lange tijd bij elkaar namelijk.

Zou je de mogelijkheid hebben om er een shetlander bij te nemen?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:08

Bij mensen klikt het ook niet met iedereen even goed. Hier zie ik dat ook heel goed dat ze echt zelf hun maatjes kiezen. Wat inderdaad zou kunnen helpen is er een shetje/mini bij zoeken als je de mogelijkheid hebt.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:11

Hier heeft het een jaar geduurd voordat de kleine werd geaccepteerd, heb nog een tijdje een draadje er tussen gehad waar alleen zij onderdoor kon als het te gek werd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:36

Mijn shet werd door mijn 2 dames direct geaccepteerd. Zijn harem was het. Tot er een nieuwe, ook Haf, merrie bij kwam. Die vond dat ze zich moest laten gelden op die kleine, bij de beide dames had ze niks in de melk te brokkelen. Maar die kleine kon ze hebben kwa rang en ze vond ook duidelijk dat hij onder haar stond en weg moest wezen als ze eraan kwam. Ik heb ze toen een hele periode apart van elkaar gehad, na verloop weer geprobeerd met dezelfde uitkomst. Met het afspenen van een veulen en een verhuizing op komst, is toen eerst 1 van de dames draak verhuisd naar een kennis van me, en wat later is de haf haar achterna gegaan. Toen was shet dus met de opperdraak alleen nog thuis. Die zijn met hun beide verhuisd naar ons nieuwe huis, en in de weken erna is eerst de dame draak 2 naar huis gekomen, en nog weer weken later de haf. In het begin deed ze nog een halfslachtige poging, maar de opperdraak verdedigde de shet meer dan bij ons oude huis, en de haf gaf op. Nu heeft hij ook haar hart veroverd en zie ik ze regelmatig met elkaar krabbelen :D Ze accepteert hem nu gelukkig. Maar het kan idd erg lastig zijn zon kleine te integreren in een groep. Het draadje waar dan shet alleen onderdoor kon heb ik geprobeerd maar werkte hier niet. Hij wilde ook bij de opperdraak blijven, plus hij mist een oog en zag en ziet dan niet zo snel waar hij heen kan om weg te komen.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 07:57

Bedankt voor jullie antwoorden.
Een shet er bij nemen is niet echt een optie, zoveel land heb ik niet.
Mijn vraag is ook of het zin heeft de haflinger poosje te scheiden van de ruin. zodat ze wat zelfstandiger word?
Ik ben benieuwd naar anderen die dit mss ook hebben geprobeerd.