Ik heb een kwpn ruin van 18, hij is best op een rustige manier dominant. En daarbij een haflinger merrie van 9 die erg aan hem hangt. Overal waar hij gaat staat ze dicht bij hem in de buurt. Echt binnen straal van paar meter.
Soms staat ze even alleen ,maar al gauw voegt ze zich bij hem.
Ze staan nu zo'n beetje 2 jaar bij elkaar.
Afgelopen februari heb ik een shetlander ( merrie) er bij gekocht en die wil graag aanhaken bij deze twee maar wordt voortdurend door de haflinger weggejaagd. De shet staat nu veel alleen en dat vind ik zo naar om te zien. Ze staat er ook sip bij. Ze haakt wel af en toe aan bij de grote ruin en die kroelen elkaar ook wel maar merendeels staat ze alleen doordat ze steeds wordt weggejaagd door de haflinger.
Er heeft tijdelijk een ander paard ( 2 maanden) bij in gestaan en daar kon ze goed mee overweg en zag ik ook dat ze daar veel bij in de buurt was.
Nu is dat paard weg en ze staat weer veel alleen.
Mijn vraag is nu of het een beetje zou werken als ik de haflinger poosje gescheiden ga houden van de ruin. Zodat ze de ruin wel kan zien en ook wel samen kunnen eten maar niet meer zo zwaan kleef aan zodat de ze wat zelfstandiger word en niet meer zo de neiging heeft de shet weg te sturen steeds?