Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:44

Juist niet uit elkaar halen, laat het andere veulen het goede voorbeeld geven. En vraag iemand met voldoende kennis om je te helpen. Dit soort dingen is over het algemeen snel op te lossen door de juiste mensen. Niet gaan kloten met Schotten en ander gedoe, dat doet meer kwaad dan goed.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:45

_Nelleke_ schreef:
Waarom staat dit dier niet gewoon in de opfok met andere paarden? Vind het triest om te horen dat ze alleen in een box staat, in de hoek wordt gedreven met schot en er verder niet uit komt. Vind je het gek dat ze zich niet laat vangen, beest is totaal overstuur. Nieuwe omgeving, in een hok niet groter dan je eigen draaicirkel, zonder mama of vriendjes.

Ik zou dit veulen verkopen en gewoon een volwassen paard kopen die al helemaal beleerd is want ik zie hier niet echt de kennis en kunde om een veulen verantwoord te laten opgroeien tot een goed volwassen paard.


Ze staat dus niet alleen en mag naar buiten met de andere paarden wanneer ze een halster omheeft.
En dankjewel voor het vertrouwen in onze kunde. We fokken al 25 jaar en zijn echt geen beginners, maar dit is echt een zeer vlug dier.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:45

Wat zou jij doen als het veulen zich toevallig verwondt en je moet hem binnen nu en 30 minuten op de trailer hebben?
Handige, sterke paardenman erbij, doorpakken, belonen en klaar.

Niet teveel extra prikkels geven.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:46

Liefhebb68 schreef:
_Nelleke_ schreef:
Waarom staat dit dier niet gewoon in de opfok met andere paarden? Vind het triest om te horen dat ze alleen in een box staat, in de hoek wordt gedreven met schot en er verder niet uit komt. Vind je het gek dat ze zich niet laat vangen, beest is totaal overstuur. Nieuwe omgeving, in een hok niet groter dan je eigen draaicirkel, zonder mama of vriendjes.

Ik zou dit veulen verkopen en gewoon een volwassen paard kopen die al helemaal beleerd is want ik zie hier niet echt de kennis en kunde om een veulen verantwoord te laten opgroeien tot een goed volwassen paard.


Ze staat dus niet alleen en mag naar buiten met de andere paarden wanneer ze een halster omheeft.
En dankjewel voor het vertrouwen in onze kunde. We fokken al 25 jaar en zijn echt geen beginners, maar dit is echt een zeer vlug dier.



Hetgeen je hier typt getuigd hier anders niet van.

Waarom moet ze perse een halster om?

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:46

Onali schreef:
Oh gelukkig ze heeft een buurmeisje, aan de andere kant van een muur.

|o


Was beter geweest om ze samen te laten staan. Als die ander wel naar mensen komt wordt sxhuw veulen vanzelf nieuwsgierig.


Ben je al eens gewoon in de stal gaan staan zonder bijbedoelingen/ verwachtingen?


Geen muur, tralies. En ja, gewoon in de stal staan gaat prima, dan komt ze naar je toe en krijgt ze een aai over de neus. (of brokje)

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:49

Liefhebb68 schreef:
Onali schreef:
Oh gelukkig ze heeft een buurmeisje, aan de andere kant van een muur.

|o


Was beter geweest om ze samen te laten staan. Als die ander wel naar mensen komt wordt sxhuw veulen vanzelf nieuwsgierig.


Ben je al eens gewoon in de stal gaan staan zonder bijbedoelingen/ verwachtingen?


Geen muur, tralies. En ja, gewoon in de stal staan gaat prima, dan komt ze naar je toe en krijgt ze een aai over de neus. (of brokje)


Mooi.

Neem hier dan gewoon je tijd voor. Ga meerdere keren per dag even naar binnen en bouw het daar van uit.
Voer haar uit je hand en aai idd.
Ga na een paar minuten weer weg en kom een uur later weer.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 17:51

Citaat:
Mooi.

Neem hier dan gewoon je tijd voor. Ga meerdere keren per dag even naar binnen en bouw het daar van uit.
Voer haar uit je hand en aai idd.
Ga na een paar minuten weer weg en kom een uur later weer.


Al mee bezig! Dat komt goed hoor. Ze is nieuwsgierig zat!

hagelslag
Berichten: 9152
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:56

Heb je niet een volwassen paard waar ze naast kan staan, dus beide in 1 Box en dan dus via de volwassen paard leert dat ze zich kn gedragen?
Dat zou ik in dit geval doen. En hele heel heel veel geduld

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:57

Waarom niet los mee met het andere paard naar buiten? Van op stal staan krijgt zo’n klein ding alleen maar meer stress.
Na een dag buiten even wat sederen om het halster om te krijgen en neem er dan om te beginnen eentje met gesp zodat je niet over de oren en ogen moet met het halster, dat laatste kan je beter oefen met een iets te ruim halster zodat dat makkelijk gaat.
Als het los meelopen goed gaat dan beginnen met een lang touw dat je vasthoudt zonder druk, gewoon op eigen benen laten meelopen en pas beginnen met leiden zodra het halster geen stress meer oplevert.
Maar los of vast, sowieso iedere dag naar buiten en naar binnen.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 18:00

tiwi1969 schreef:
Waarom niet los mee met het andere paard naar buiten? Van op stal staan krijgt zo’n klein ding alleen maar meer stress.
Na een dag buiten even wat sederen om het halster om te krijgen en neem er dan om te beginnen eentje met gesp zodat je niet over de oren en ogen moet met het halster, dat laatste kan je beter oefen met een iets te ruim halster zodat dat makkelijk gaat.
Als het los meelopen goed gaat dan beginnen met een lang touw dat je vasthoudt zonder druk, gewoon op eigen benen laten meelopen en pas beginnen met leiden zodra het halster geen stress meer oplevert.
Maar los of vast, sowieso iedere dag naar buiten en naar binnen.


Dat was ook het plan!

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:03

Ik zou er vooral geen druk op zetten, nooit met geweld proberen om een halster om te doen. Probeer eventueel eens een nekriem.
Laat haar aan je wennen, ontdekken dat je geen gevaar vormt, geen geweld gebruikt en geen bedreiging vormt.
Vreemde omgeving, gescheiden van haar moeder/andere bekende paarden... allemaal moeilijk als je jong en onzeker bent.

Onze merrie was ook erg agressief en gevaarlijk, maar dat kwam helemaal voort uit angst. Is helemaal verdwenen.
Na veel trainen was zelfs haar trailerangst weg, tot ze op een avond bij de manege aarzelde om de trailer in te lopen en een boer die voorbijliep ingreep. Ze stond meteen op de trailer. Ik begreep er niets van, want het was schemerig en ik stond aan de voorkant. Vanaf dat moment wilde ze nooit meer op de trailer, ze raakte meteen in paniek Ik begreep er niets van. Heb die man gevraagd hoe hij dat had gedaan, want dat leek me handig om te weten, omdat ik haar de trailer niet meer opkreeg. Hij had haar staart omgedraaid, dat is pijnlijk en vanaf dat moment was haar vertrouwen dus echt weer helemaal weg. We waren in dat opzicht terug bij af. Doodzonde.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 19-12-20 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:03

Ik zou de aankomende dagen het halster skippen en puur vertrouwen laten krijgen in aanrakingen. Evt kan je lintjes ophangen aan haar staldeur, zodat ze went aan dingen die haar hoofd raken wanneer ze naar buiten wilt kijken.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:04

Even een andere tip tussendoor:

Mijn ervaring is dat jonge paarden het halster over de oren trekken in het begin spannend vinden.
Gesp los en deel achter de oren er van opzij overheen halen werkt vaak veel makkelijker. Wel even halster uit zoeken met een makkelijke gesp.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:08

Ik heb in het begin een halster gebruikt die op 3 punten sluitingen had. Veulen in de hoek, halster eerst om de hals en dan naar voren schuiven en neus deel sluiten. Daarna kort touwtje eraan en wat mak maken. Als ze dan wat vertrouwd is met aaien etc oefenen met halster over halster

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:09

Goh...misschien eens beginnen met aanraken überhaupt??

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:31

heb je geen langer halstertouw met een grotere ring eraan? Dan in de stal tijdens het aaien ( neem aan dat je haar wel kan aanraken) over de hals en uiteinde door de ring halen ( soort strop) en dan weer over de neus zodat je een halstertje hebt. Dan kun je een echt halster omdoen, liefste niet over de oren maar aan zijkant losmaken en een kort touwtje eraan laten
Als het echt niet gaat, schot en met 3 man klem zetten in een hoek. Zorgen dat er geen ruimte is want dan gaan ze springen

Door een voerluikje voeren zou ik niet doen, dan gewoon vanuit de stal zodat ze aanrakingen leren. Rustige bewegingen maken, rustig praten en geduld hebben maar niet bang zijn

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:39

En een halster zoals
deze is misschien makkelijker, eerst achter de oren dicht en dan desnoods maar even laten uitkuren in de stoel en dan de neusgesp dicht.

In dit geval denk ik; zachte heel meesters...... dus dan liever 1x snel aanpakken en vanuit daar verder trainen.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 19-12-20 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:41

Ik denk dat je een probleem hebt op te lossen wat deels in de genen zit en deels opvoeding is. Ik fok al jaren pony's altijd leuke en mensgerichte veulens. Nu een veulen uit een ponymoeder en een paardenvader. Een kwpn dressuur type. Pff wat een verschil. Alles moet zo zijn als mevrouw wilt, ze is nu ruim een half jaar en komt nu wel als het haar uitkomt maar als het ook maar even anders is wil ze weg. Deken opdoen was dek erop, voor vast en toen niet meer te houden. 10 minuten rennen over het plein, ondertussen de 2 andere veulens dekentjes om gedaan, die stonden eens achterom te kijken wat ze op hun rug hadden en de merrie was nog aldoor rond aan rennen. Toen ze iets bedaarde kunnen vangen en buiksingels vast. Vind het altijd een goede oefening maar deze blijft elke keer bij omdoen reageren door weg te willen. Zo gaat het met alles. Heb als klein veulentjes wel eens advies gevolgd om door te gaan tot ze opgaf. Deze geeft niet op, of althans niet op een gezonde manier, ze staat in mijn kudde, nog altijd niet gespeend want ze is een enorm moederskindje, en zal ook voorlopig niet gespeend worden. Ik benader haar dagelijks even en 1x per week wordt ze gepoetst. Ik zal deze merrie niet snel op een wei zetten zonder mensen. ik weet niet of ik haar dan ooit nog kan vangen. Ik merk ook dat de karakters steeds meer apart worden. merries waar mee gefokt wordt moeten gesedeerd worden als ze voor het eerst met veulen naar buiten mogen, en dat soort bijzondere dingen...

Mijn advies is om haar gewoon binnen en buiten te jagen de eerste tijd en haar zo mogelijk aan andere dieren te koppelen die wel gewoon makkelijk in omgang zijn en dan veel geduld. Deze merrie komt nu ook zelf even buurten elke ochtend maar in het begin was zij ook niet te beschieten. Maar het kost tijd en veel geduld.

tamary

Berichten: 29226
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:18

Die mag je dus op 8 maanden oud nog eens veulen ABC gaan bij brengen. Hoe is ze tot nu toe dan ontwormt, bekapt en gevaccineerd?

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 19:21

Thanks allemaal! Ik was even vergeten hoe venijnig sommigen kunnen reageren, ik zit al jaren niet meer op Bokt.

Nogmaals, we zijn echt wel wat gewend want onze oudste fokmerrie is erg gevaarlijk net na de bevalling. (bijt en slaat)

Dat genen verhaal klopt! Dit nieuwe veulen heeft haar afstamming niet mee, nogal schichtig bloed. Ik ik weet niet hoe de fokker haar heeft gehalsterd en geladen, ik vermoed aan de kopshuwheid en het wantrouwen dat het ook niet helemaal netjes gegaan is. :-( En nu wat beentjes die los blijken te zitten is dat doorpakken er bij mij eventjes niet meer bij, ik heb een bedrijf en gezin te onderhouden, lol. Morgen gaat ze los met het andere veulen mee naar buiten, hoop dat ik haar mee terug krijg LOL. Een oudere merrie is ook voorhanden, wees maar niet bang allemaal.

En sorry hoor, is 14 dagen op stal, waarvan 7 dagen in dezelfde stal met een ander veulen wat er nu 7 dagen naast staat, ze kunnen elkaar zien en ruiken, nu echt zulke dierenmishandeling? Jeetje zeg.

Ik heb haar enterzusje ook gehad, zelfde moeder andere vader. Die rolde in het begin ook met haar ogen maar is supergoed bijgetrokken. Dit is gewoon een graadje erger. Bedankt voor de prive berichtjes, van mensen die dit wel begrijpen. Er leiden vele wegen naar Rome.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 19:25

Gillbo schreef:
En een halster zoals
deze is misschien makkelijker, eerst achter de oren dicht en dan desnoods maar even laten uitkuren in de stoel en dan de neusgesp dicht.

In dit geval denk ik; zachte heel meesters...... dus dan liever 1x snel aanpakken en vanuit daar verder trainen.


Inderdaad dat halster heb ik normaal voor mijn eigen veulens. Ik had er nu eentje klaarliggen zonder gespen, zal idd die meegroei halster bestellen.

anoukwendy

Berichten: 4516
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:41

Toen ik pip ophaalde (toen 5 maanden) was ze nog nooit in handen geweest, nog nooit geaaid en dus doodsbang. Heb haar met dr mama gehaald dus ze stond niet alleen maar ik heb een touw over dr hals gelegd en in een lus over dr rug zodat ie niet op de grond zou vallen. Als ze daarme rustig stond probeerde ik hem zo te pakken dat ie om dr hals zat, ze was doodsbang maar ik liet niet los tot ze stilstond, nu heb ik er echt een wereld veulen aan en komt zelf knuffelen. Misschien helpt dit voor jou ook?

Deed dit overigens niet de dag dat ik ze ophaalde, eerst wat laten wennen aan hun nieuwe plekje
Laatst bijgewerkt door anoukwendy op 19-12-20 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:42

Ik heb dit een keer gehad met onze zelfgefokte tinker. Voordeel daarvan was dat ik precies wist wat ik daar al mee gedaan had, dus op basis daarvan kon besluiten om door te pakken.

Die kwam dus na 8 maanden zonder halster van het land af en was niet meer om te krijgen. Die zet je ook niet meer makkelijk in een hoek.

Komt deze echt op je af? Ik heb het namelijk 'semi lopend' in een kleine box gedaan. Zelf eigenlijk tegen de schouder blijven staan, paard bleef voorwaarts gaan of achterwaarts gaan en kreeg daarin dus ook wel de vrijheid om te vluchten maar ik bleef steeds met mijn lijf wel zorgen dat hij tegen de wand bleef. En zo heb ik het in de loop omgedaan zeg maar.

Vanuit daar konden we weer oefenen met ander halster er overheen op en af.

Maar nogmaals, ik wist wel precies al wat hij wel en niet kon. Dat lijkt mij in jouw geval lastiger :)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:56

Het klinkt wel als angst.
Ik gebruik met die hele bange beesten eerst een soort bezem (schrobborstel) om ze daar een beetje mee aan te raken.
De lange steel zorgt er voor dat ik zelf geen klappen krijg. Dat accepteren ze vaak wel na een paar keer. Al borstelend kan ik dan dichterbij komen en zo krijgen ze wat vertrouwen.
Met het halster vang ik de neus altijd met het kopstuk. Zodra ze dan stoppen met spartelen kan je weer verder. Evt kan je een tweede persoon tegelijkertijd met de bezem laten borstelen.

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Veulen 8mnd laat zich niet halsteren-gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:13

Ach arm veulen. Die is totaal de weg kwijt. Het kan vlot en met 3 man/vrouw, liefst ervaren en niet bang. Dat is even stress maar het is de vraag of ze dan een volgende keer zich wel laat pakken. Mijn methode: pak een kruk, ga in de stal zitten met wat lekkers (snijd appel en wortel aan stukjes) en ga gewoon zitten. En wacht. Laat haar nieuwsgierigheid winnen en zodra ze in de gaten krijgt dat je haar niet opeet, heel voorzichtig (!) en rustig naar haar gaan reiken, maar vooral rustige bewegingen. Dit is een wat langduriger proces wat misschien een dag of wat in beslag neemt maar op die manier houdt ze wel vertrouwen. In elk geval hoop ik dat het snel opgelost is want dit is voor een veulen heel traumatisch.