Tips voor paard die naar China graaft Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:33

mijn ruin deed dat vroeger ook,kreeg toen de tip om een kuur zeewier te geven en toen was het inderdaad over.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:37

Gaat hij vervolgens in het gegraven gat aan de bodem likken of is het echt alleen graven?
Als hij ook aan de grond likt even tijdelijk een extra aanvulling vitamine/mineralen geven. Misschien haalt hij net niet genoeg uit de vitalbix nu.
Wilgentakken, hooinetten, speelbal etc. zijn goede opties als hij niet likt aan de grond

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:39

Marie111 schreef:
Mocht het om zand eten gaan, dam zou je ook Hoef en pees van Ecostyle kunnen geven.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7860908302


Silicium is alleen goed opneembaar in vloeibare vorm, dus dan kan TS beter de silicium van HELTIE horse gaan geven over het eten heen.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:40

Vloeibare silicium inderdaad!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 11:15

Ja heb het zelf nog niet gezien, wel de staleigenaresse. Zal inderdaad vragen of het aan het graven ligt of niet. Heb Zeewier van Pharmahorse besteld en als het goed is komt dat morgen binnen dus hopelijk helpt dat het. Ik ben vanmiddag vrij dus ga denk ik bewust tegen half 4 naar stal kijken of ik hem kan betrappen/observeren.

Heel erg bedankt, heb nu heel veel tips dus eventuele mogelijkheden:
- Wilgentakken
- Zeewier (dat heb ik besteld)
- Silicium kan ik eventueel daarna proberen of misschien samen?
- Betongaas
- Drollen in het gat
- Andere paddock
- Ander maatje?
- Draadje spannen (dat wordt nu geprobeerd, maar betwijfel of dat zou uitmaken)
- Verschillende hooinetten en echt onbeperkt hooi.
- Verveling meer voorkomen. Ik kan sowieso de dinsdag/vrijdag/zaterdag event. zondag de komende tijd aan het einde van de dag komen. De andere dagen moet ik wel werken..

Als hij naar stal gaat, krijgt hij niet direct brok. blijf het zo frustrerend vinden dat het nu terug komt terwijl het zo goed ging. -O-

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:41

Drollen in het gat _O- dan doet hij het of alsnog, of ergens anders

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:43

Die van mij doen dat ook. Maar die zijn sowieso altijd aan het kijken wat ze nu weer kunnen slopen... Ik ben er eigenlijk niet meer zo mee bezig. Ik gooi de gaten wel weer dicht. Gebruik daar uit gemak ook wel eens mest voor, dan houden ze in elk geval op die plek op.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 11:56

Ja het zure is dat hij door de bodem gaat die ervoor zorgt dat de paddocks droog blijven. En dan gaat dat effect weg. En die bodem is ook eens heel duur..

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:09

hij zoekt dus echt de zwarte grond, dus mineralen tekort. Zou echt de silicium proberen

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:12

HorseTimeXL schreef:
Ja het zure is dat hij door de bodem gaat die ervoor zorgt dat de paddocks droog blijven. En dan gaat dat effect weg. En die bodem is ook eens heel duur..

Ja snap ik. Ik ben er ook niet blij mee maar ik kan er niet de hele dag bij zijn om te zeggen dat het niet mag.

Ik hoop dat je iets vind wat het tegen gaat. :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 12:44

Mdrf schreef:
hij zoekt dus echt de zwarte grond, dus mineralen tekort. Zou echt de silicium proberen


Ja misschien wel. Maar zou die dat niet dan ook al op een eerder moment van de dag gaan doen of hoeft dat niet.

silvia58

Berichten: 1832
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:48

Pony's begonnen vorig jaar ook aan het metaal/hek te likken.
Ik ben Vital Bix Daily Complete erbij gaan geven. 2 maatschepjes per dag
en dat heeft heel goed geholpen. Ik blijf dat gewoon erbij voeren, want ze zien er ook nog eens
heel mooi glanzig uit . En natuurlijk een himalya mineralen blok

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 12:51

Ja dat krijgt die van mij volgens mij ook. In de ochtend en middag. Maar geen volle schepjes dacht ik. Omdat hij best mag afvallen.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:54

Mijn merrie graaft ook gaten in de paddock. Ze gaat op zoek naar de zwarte grondlaag en durft daar ook aan likken. Na wat lezen op bokt kwam ik ook op ijslands zeewier uit. Dit heb ik een tijdje bijgegeven maar ik zag niet echt een verschil in haar gedrag.

Nu ben ik haar sinds een 4 tal weken vloeibaar silicium aan het geven en merk ik echt wel een verschil. Waar ik vroeger bijna alle dagen op gatenjacht kon heb ik de voorbije week geen put meer gevonden. Ik hoop dus dat dit de oplossing voor ons probleem is ;)

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:00

Kijk je wel uit met betongaas, als de mazen te groot zijn kan hij zichzelf verwonden.

Is het trouwens niet mogelijk een touwtje te spannen of een met zand gevulde tractorband neer te leggen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:02

Hoe groot is de paddock? Ik zou nog iets eerder gaan kijken om te zien hoe de paarden onderling zijn en of hij voldoende hooi binnen kan krijgen.

Betonmat zou ik nooit doen en denk ook niet dat je stal dat gaat doen. Dat is echt gevaarlijk als ze gaan graven.

Hier wilde ze wel op 2 plekken naar zwarte grond graven. Hebben geen tekorten, meerdere keren laten nakijken. Ze hebben een pp, staan 24/7 samen en onbeperkt hooi. Krijgen aanvulling. Maar zwarte grond schijnt ook echt lekker te zijn en ondanks geen tekorten kiezen ze voor hun natuurlijke manier van aanvullen. Daar kan denk ik toch geen brokje of poedertje tegenop. Onwijs balen en heb zelf zandpaden, dus ze vinden het niet snel meer.
Wij geven ze naast aanvulling ook met regelmaat psyllium.

Let wel op dat ze van elkaar leren. Onze paarden deden het niet. Eentje is relatief korter bij ons, heeft een ander leven gehad en die begon daarmee. Anderen stonden te kijken en deden daarna wel kort mee.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 13:09

Hij is het wel 3/4 dagen nadat er een nieuw paard in de paddock bij is gekomen gaan doen. Met dat paard heeft hij geen klik. Ze doen elkaar niks hoor maar leven gewoon naast elkaar. Met de andere ruinen heeft hij wel meer een klik die zochten elkaar in de wei ook altijd op.

De paddock zal ik eens opmeten. Ben er behoorlijk slecht in met afstand inschatten haha.

Ja waar hij het gat graaft daar wordt nu vandaag een draadje gespannen. Ik wilde hem vanmiddag observeren maar bedenk nu wel is dat wel handig omdat je dan misschien het effect niet weet van het draadje?
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 27-10-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:10

Autumnn schreef:
Drollen in het gat _O- dan doet hij het of alsnog, of ergens anders


Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat drollen op de plek van het gat leggen heel goed werkt.

Meestal graven ze (hier althans) omdat ze iets onder de grond interessant vinden ruiken, door die drollen ruiken ze dat niet meer en stoppen ze met graven.

H

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:11

Echt een keer vroeg gaan kijken als er nog veel hooi ligt. Er is echt een kans dat hij te weinig kans krijgt om hooi te eten of echt stress heeft van het nieuwe paard. Daarvoor hoeven ze geen ruzie te maken, maar het kan echt stress geven.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 13:12

DreamGuide schreef:
Autumnn schreef:
Drollen in het gat _O- dan doet hij het of alsnog, of ergens anders


Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat drollen op de plek van het gat leggen heel goed werkt.

Meestal graven ze (hier althans) omdat ze iets onder de grond interessant vinden ruiken, door die drollen ruiken ze dat niet meer en stoppen ze met graven.

H


Het klinkt wel logisch. Ze eten in de wei ook niet meer op plekken waar gemest is.. dus als iets op die plek lekker ruikt proeft noem maar wat..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 13:15

superpony schreef:
Echt een keer vroeg gaan kijken als er nog veel hooi ligt. Er is echt een kans dat hij te weinig kans krijgt om hooi te eten of echt stress heeft van het nieuwe paard. Daarvoor hoeven ze geen ruzie te maken, maar het kan echt stress geven.


Ja ik zie dat nieuwe paard er wel vaak apart staan. Als mijn paard en zijn maatje staan te eten. Hij komt er ook wel vaak genoeg wel bij hoor. Maar dat valt me wel op en als ik mijn paard pak gaat hij weer eten. Mijn paard is wel de dominantste

silvia58

Berichten: 1832
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:04

HorseTimeXL schreef:
Ja dat krijgt die van mij volgens mij ook. In de ochtend en middag. Maar geen volle schepjes dacht ik. Omdat hij best mag afvallen.


Ik bedoel van die kleine maatschepjes.
Geen voerschep !
Volgens mij worden ze daar echt niet dik van

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:08

Hier ook 2 gravers door tekorten, ik voer nu equifyt pre active en ze hebben sindsdien niet weer gegraven.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 16:00

Kreeg net helaas bericht dat hij op een andere plek begon.. nu staat hij binnen.. en deed hij het ook meteen toen die buiten werd gezet.

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:32

En het is echt graven? Geen ongeduld? Je meldde dat hij het weer doet sinds een nieuw paard is gearriveerd, heeft hij misschien behoefte daar kennis mee te maken?