Mijn 20-jarige ruin stond vroeger alleen op de weide, maar nu staat hij in de kudde op de manege. Zijn gedrag is toch wel veranderd.
Hij is volledig verkeersmak, de grootste machine mag hem passeren in de kouter, hij blijft rustig. Maar toch schrikt hij soms op wandeling, van dingen die ik niet zie. Hij doet dat door plots stokstijf te gaan staan en zich dan meteen te keren en te (willen) vluchten. Dit gebeurt niet zo veel, soms niet of slechts eenmaal per rit, zeer onvoorspelbaar dus vandaar het lastig is steeds attent te zijn. Laatst deed hij dit in open veld, door de geoogste mais zijn de velden blank en was er totaal niets te bespeuren. Helaas in een vlotte draf waardoor ik van hem af viel. Maar dit gebeurt dus niet door een konijn, een koe, een plastic zak, enz die erna tevoorschijn komt, heel dikwijls is het zoeken in de verte wat het mogelijk kan geweest zijn.
Wellicht zou dit gedrag anders zijn mochten we met andere ruiters de wandeling doen, maar ik hou van alleen weg te gaan, hoofd leegmakend, één met het paard (wat dus de laatste tijd minder goed lukt).
Zijn er tips of oefeningen om zijn gedrag (of mijn gedrag

Ik zou het graag horen