Foaly schreef:Ik denk niet dat je merrie in een moederrol zit, maar meer in een 'ik-wil-niet-meer-alleen-blijven' rol. Wat logisch is, want paarden zijn kuddedieren. Omdat je zegt dat het wel goed gaat als ze apart staan (en elkaar dus kunnen zien). Als je merrie voor moedertje zou spelen, zou je dan ook problemen krijgen.
Oplossing: nog een pony erbij, zodat er nooit eentje alleen staat. En wat de kliniek betreft: waarom kan het veulen niet mee op de trailer? Merrie met veulen heen, veulen alleen terug (of als maatje van de merrie op de kliniek laten staan, daar zijn volgens mij ook wel mogelijkheden voor).
Foaly schreef:Ik denk niet dat je merrie in een moederrol zit, maar meer in een 'ik-wil-niet-meer-alleen-blijven' rol. Wat logisch is, want paarden zijn kuddedieren. Omdat je zegt dat het wel goed gaat als ze apart staan (en elkaar dus kunnen zien). Als je merrie voor moedertje zou spelen, zou je dan ook problemen krijgen.
Oplossing: nog een pony erbij, zodat er nooit eentje alleen staat. En wat de kliniek betreft: waarom kan het veulen niet mee op de trailer?
Merrie met veulen heen, veulen alleen terug (of als maatje van de merrie op de kliniek laten staan, daar zijn volgens mij ook wel mogelijkheden voor).
LibertyLucky schreef:Ik denk inderdaad ook dat het meer verlatingsangst is
Ze heeft eindelijk een maatje er niet nog een pony bij kunnen staan?
Art_Ificious schreef:Maar vinden jullie het dan niet riskant als ze na de operatie wild gaat doen omdat ze alleen is?
Ik weet nu niet waaraan ze geopereerd wordt, maar wild doen is nooit goed als ze rust moeten houden. (Je zegt dat ze een tijdje moet blijven namelijk)
josien_m_ schreef:Het zou zeker wel een moederrol van de merrie kunnen zijn. Merrie zijn over het algemeen ook moeder sin de natuur he? En het veulen is nog te jong (vanuit zijn natuur dan) om het zonder moeder te doen. Dus beschouw ze gewoon als moeder en veulen en behandel ze ook zo. Pony's gelukkig en de mensen kunnen zich best aanpassen.
Change3x schreef:Kun je er niet nog een extra veulen bij kopen? Voor het veulen ook leuker en beter om met een leeftijdgenootje op te groeien. En zo is er nooit iemand alleen.
Loran schreef:Change3x schreef:Kun je er niet nog een extra veulen bij kopen? Voor het veulen ook leuker en beter om met een leeftijdgenootje op te groeien. En zo is er nooit iemand alleen.
Die optie hebben we overwogen, maar helaas geen plek nog voor een extra pony ivm geen stal over..
Volgend jaar word er een grote open stal gebouwd in de kapschuur, dan kunnen ze ook zelf naar binnen en buiten. Dan is het wel mogelijk
LWDaisy schreef:Het veulen en de merrie zijn niet van dezelfde eigenaar als ik het goed begrijp?
Ik zal wel cru klinken, maar ik heb een hekel aan dat "kleffe" (ik weet zo snel geen ander woord te bedenken) gedrag. Ik heb makkelijk praten hoor, mijn paard is een loner![]()
Op mijn vorige stal werd het buur-paard altijd gek als ik met de mijne op wandel ging. In de stal begon ze te schoppen, soms ook steigeren, in het land begon ze paniekerig rond te galopperen.
En dan denk ik "Wat als ik verhuis? Wat als mijn paard zou overlijden?" Want dat kan.
En ik bén ook verhuisd, na daar ruim 3 jaar gestaan te hebben. Geen idee hoe het die merrie vergaan is - ik heb mijn paard opgeladen en ben vertrokken. Mijn paard keek wel raar, want het was van de vorige verhuis geleden dat ze de trailer op moest, maar zij is dan niet zo plakkerig/aanhankelijk naar andere paarden toe dat ze niet zou laden. Ik heb de andere merrie (die op stal stond) nog wel horen hinniken, maar sorry.. daar kan ik me niet om blijven bekommeren, dan had ik daar nu nog gestaan![]()
Om die reden heb ik dat "plakken" niet graag. Vriendjes zijn, samen kroelen, waken over elkaar, uitkijken naar elkaar: allemaal fan van, maar je moet ze ook uit elkaar kunnen halen zonder dat er ongelukken gebeuren.
Ik zou ze dus, zoals je zelf al zegt te doen, meer en meer scheiden. Het is lief van die merrie dat ze zich ontfermd over het veulen, maar ze moet straks wél de trailer op om naar de kliniek te gaan. En nu is het veulen nog klein en kan dat best mee in de trailer, en het is maar een shetlander dus dat kan in principe later ook nog, maar ik zou er bewust voor kiezen dit niét te doen. Straks (ik hoop van niet natuurlijk!) heeft die merrie wat voor en moet ze een maand in de kliniek blijven, dan laat je het veulen daar toch ook geen maand staan? Ik zou dus idd meer en meer scheidenEerst in elkaars zicht, daarna niet meer. Het is lief en aandoenlijk dat ze zoveel aan elkaar hebben, maar ik hou er altijd rekening mee dat ook paarden hun wegen scheiden, en dan wil je niet met een doodongelukkig, treurend paard achter blijven... Daarom alleen al neem ik mijn paard graag regelmatig mee, weg van de rest, zodat ze ook zelfstandig blijft functioneren, en haar aandacht bij mij kan houden en niet enkel bij "ik wil terug naar de kudde".
Als de paarden in kwestie idd van verschillende eigenaars zijn, is het meenemen van de ene omdat de andere ergens heen moet, volgens mij ook niet heel praktisch. Eerlijk, ik zou mijn paard niet meegeven omdat een ander naar de kliniek moet... Als het beide je eigen dieren zijn, is die oplossing veel haalbaarder, maar dan nog zou ik dat liever niet doen, uit praktische overwegingen. Eén paard in de kliniek is al duur genoeg, laat staan dat je een tweede er voor de show moet bij parkeren
Loran schreef:nee het veulen is van mij
We zijn nu een paar dagen verder en merrie kan nu wel (gelukkig) alleen in de bak zijn (aan het werk) en veulen op het land..
LWDaisy schreef:Loran schreef:nee het veulen is van mij
We zijn nu een paar dagen verder en merrie kan nu wel (gelukkig) alleen in de bak zijn (aan het werk) en veulen op het land..
En de merrie is ook van jou?
Dat schept wel mogelijkheden natuurlijk, dat maakt het scheiden makkelijker lijkt mij, ivm iemand kunnen meenemen die de ene meeneemt/de ander bezig houdt.
Goed dat het al beter gaat!
Change3x schreef:Ik weet niet hoe groot jullie stallen zijn, maar mijn 2 Shetlanders staan gewoon in 1 stal (3x3) wat echt meer dan ruim zat is, en veulens kunnen samen best in een wat kleinere, ze zijn zo mini.
Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers