Paard is te beschermend / gemeen?

Moderators: balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Rhona55

Paard is te beschermend / gemeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 20:59

Hoi!

Ik heb een 3,5 jarige merrie, Mellody, ze is heel sociaal en heel aanhankelijk. Komt altijd meteen naar me toe, ze loopt me nog achterna als ik haar niet vast heb. Ze is gewoon heel erg op me gericht (en op mijn moeder precies hetzelfde).

Maar nu zorgt dit dus voor wat problemen met één ander paard.

Mellody is al 3 jaar bij ons, heeft altijd samengestaan met mijn merrie Lady en de pony van de buren. Lady is vorig jaar verkocht en we hebben een A-welshje gekocht om haar gezelschap op stal te houden.

De 1e week heel bazig tegenover haar, maar daarna de allerdikste maatjes! Niets geen probleem.

Nu heeft een vriendin van me haar paard Gamble bij ons gestald, dit ging net zoals met Joy (de A-pony) de 1e week krengerig en daarna super.
Maar nu wordt Mellody steeds baziger en baziger over Gamble als ik in de buurt ben. Op stal is alles super, in de wei is alles super, totdat Gamble bij mij in de buurt wil komen... ze galoppeert op haar af en bijt / trapt naar haar.

Het wordt met de week erger, en nu moet Gamble van Mellody altijd een eind verderop wachten als ik ze uit de weide haal.

Ik vind het héél erg sneu, want Gamble is echt een enorm lief paard. Mellody heeft nog nooit zulk krengerig en beschermend gedrag vertoond naar geen enkel paard of pony, behalve bij Gamble.

Gamble is wel wat onzeker, maar ze heeft mijn paard nog nooit iets misdaan. Ik ben bang dat dit erger wordt en er uiteindelijk een blessure van komt bij 1 van de 2 paarden, of als we eens samen gaan rijden dat dit gedrag zich ook zo uit.

Het is echt alleen in de weide als Gamble naar mij toe komt. In de stal is dit geen punt, ook in de weide niet, zolang Gamble maar niet bij mij in de buurt komt. Verder kunnen ze echt super met elkaar, als ik ze allemaal los laat lopen zijn ze ook vrijwel altijd met zijn tweetjes op pad.

Weet iemand misschien waarom mijn paard zo doet en wat ik er tegen kan doen? Ze staan met z’n 4en in de wei, en het is geen enkel probleem als ze naar me toe komen behalve als het dus Gamble is. Ik vind het echt heel sneu voor d’r dat ze daar dan op zo’n afstandje moet staan wachten omdat ze anders op dr donder krijgt :/

Brainless

Re: Paard is te beschermend / gemeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 01:26

Ik heb er ook zo'n 1 staan en die jaag ik flink weg (en nu gaat het echt veel beter).
Zolang ik er ben wordt er niet gejaagd/gevochten, dat doen ze maar als ik er niet ben.
Het kan nl ook gevaarlijk worden als de ander in paniek weg rent en vergeet dat jij er ook nog staat.
Degene die bepaald ben ik en ik wil zelf bepalen welk paard ik aandacht geef en ga ophalen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 05:28

Hoe lang staat gamble er nu bij? Het kan maanden duren voor de rangen echt uitgevochten zijn. Vaak gaat het al snel goed als er geen eten of aandacht te halen valt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 06:44

Mijn merrie is ook hebberig, als het op mij aankomt :+ Ik ben haar mens, en al mijn aandacht moet voor haar zijn :+

Ik maak er niet echt een punt van, omdat mijn aandacht ook effectief naar enkel mijn paard uitgaat.
Ondertussen staat ze lekker alleen - ze is sowieso niet erg sociaal :+ Ze heeft links en rechts wel buren hoor, maar een wei delen is niet in haar voordeel en ze wordt er ook niet gelukkiger van.

Toen ze wél nog een wei deelde, werd zij dus ook niet blij als het andere paard zich "kwam moeien". Zo leek mijn paard het althans te bezien. Ik maakte het andere paard duidelijk dat ik niét voor hem kwam, dat ik daar rond liep voor mijn eigen paard. Na een tijdje hadden ze dat wel door, en bleven zij ook gewoon op afstand. Vind ik alleen maar goed - zo kan ik mijn paard makkelijk van de wei halen zonder dat een ander mee probeert te lopen.

Aangezien ik maar 1 paard heb/wil, is het voor mij dus geen punt. Ik moet ook enkel voor mijn eigen paard zorgen. Wat capopjekop ook al zegt: als er geen eten aan te pas komt, zal het sneller goed gaan. Als dat mogelijk is natuurlijk, want paarden moeten natuurlijk wel eten :D Indien je toch ook bij Gamble moet bij kunnen, in bijzijn van je eigen paard, moet je je eigen paard toch op haar plaats beginnen zetten door haar weg te jagen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:08

Brainless schreef:
Ik heb er ook zo'n 1 staan en die jaag ik flink weg (en nu gaat het echt veel beter).
Zolang ik er ben wordt er niet gejaagd/gevochten, dat doen ze maar als ik er niet ben.
Het kan nl ook gevaarlijk worden als de ander in paniek weg rent en vergeet dat jij er ook nog staat.
Degene die bepaald ben ik en ik wil zelf bepalen welk paard ik aandacht geef en ga ophalen.

Idd. Dit. Als ik er ben, wil ik veilig kunnen werken en eender welk paard uit de groep kunnen halen. Dwz wie lelijk doet of anderen wegjaagt als ik er ben krijgt flink op zijn donder. En dan bedoel ik echt niet eens ‘eeh’ zeggen, maar echt een flink eind verderop wegjagen al dan niet met een zweepslag er ook bij. Ze leren het snel.

Paardengek in hart en nieren!

Rhona55

Re: Paard is te beschermend / gemeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 10:44

Dan zal ik dat eens proberen!

Gamble staat hier nu al zo’n 6 maand, en is absoluut niet dominant. Eerder onderdanig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie