Ibbel schreef:Ik zou bijna denken dat ze in haar jeugd (veel) met hengsten heeft gespeeld? Op je knieën vallen als je in je benen wordt gepakt ("gebeten") is typisch hengstenspeelgedrag.
Geen gek gedrag dus, wel gedrag dat meer bij hengsten past dan bij merries.
Yvette81 schreef:Mijn merrie doet dit ook. Rustig blijven, goed gedrag belonen en blijven oefenen.
Gini schreef:Ik vind het gek om te rijmen dat ze lastig is met voetjes geven, maar dat je wel elke dag oefent. Wat oefen je dan? En als de hoefsmid de vier hoeven heeft kunnen doen, op de bok zelfs, terwijl ze netjes stil stond, dan classificeer ik haar ook niet meteen als 'lastig bij de hoefsmid' enkel en alleen omdat er op het begin even een onhandige actie was.
Je hebt een jong paard, het is aan de mens om een dier vaardigheden en manieren aan te leren die de samenwerking tussen mens-paard mogelijk maken. Een paard wordt niet met die skillset geboren. In een leerproces kan er altijd een oeps-momentje zitten, een onhandige actie of een dingetje wat het paard moeilijker of enger vindt, zeker bij jonge paarden die recht uit de opfok komen. Dat betekent niet meteen dat het paard een stempel opgeplakt moet krijgen als 'lastig met...' of 'moeilijk te...', dat betekent alleen dat jij je taak als opvoeder in dit stukje nog verder moet oppakken.
__elise__ schreef:Niet stilstaan kun je oefenen, net zoals drammen. Lijkt me overigens les nr. 1 bij een paard uit de opfok. Laten vallen lijkt me een balansprobleem, ze is nog maar 2,5. Je kan zelf ook nog niet haar hoeven uitkrabben begrijp ik? Leer haar eerst eens vast staan, netjes stil te staan bij het poetsen en een aantal keren per week hoefjes uit te krabben. STeeds net ietsje langer. Laat ze eerst 5 sec, 10 sec, halve minuut en dat uitbouwen. Dan leert ze haar balans te houden op 3 benen.
Sassyh82 schreef:Ik snap wat je bedoelt.
Ik zal het wat beter uitleggen.
Ik oefen elke dag, ik beloon haar als ze al maar even haar voetje op tilt.
Hoeven uitkrabben is gewoon nog erg lastig, zeker omdat ze nog niet vast kan staan. Maar goed dat ben ik allemaal aan het oefenen.
De reden dat ik het even als lastig bestempel, is omdat ze wilt uithalen, niet stil kan staan en gisteren dan deze actie had.
Daarna stond ze stil, omdat ze denk ik onder de indruk was van wat ze had gedaan.
Ik ben mij er zeker bewust van dat ze jong is.. het enige wat ik hier vraag of er meerdere mensen zijn die dit gedrag herkennen..
Gini schreef:Sassyh82 schreef:Ik snap wat je bedoelt.
Ik zal het wat beter uitleggen.
Ik oefen elke dag, ik beloon haar als ze al maar even haar voetje op tilt.
Hoeven uitkrabben is gewoon nog erg lastig, zeker omdat ze nog niet vast kan staan. Maar goed dat ben ik allemaal aan het oefenen.
De reden dat ik het even als lastig bestempel, is omdat ze wilt uithalen, niet stil kan staan en gisteren dan deze actie had.
Daarna stond ze stil, omdat ze denk ik onder de indruk was van wat ze had gedaan.
Ik ben mij er zeker bewust van dat ze jong is.. het enige wat ik hier vraag of er meerdere mensen zijn die dit gedrag herkennen..
Lijkt me gewoon een jong paard te zijn dat nog veel moet leren en ja, dan is alles wat je beschrijft heel normaal gedrag. Menig jong paard heeft al wel eens op zijn knieën gelegen bij hoefsmid of voetje geven.Oefen rustig verder, laat je niet uit het veld slaan door oeps-momentjes en het komt allemaal goed!
darkadia schreef:Geduld en oefenen inderdaad! En als het wat beter gaat, vraag ook eens je instructeur of een stalgenoot om haar voet te vragen. Zo went zo ook aan dat het bij anderen ook okee is. Ik denk dat het een combo is tussen angst en balans. En dan willen ze zich inderdaad nog weleens laten vallen.
Sassyh82 schreef:darkadia schreef:Geduld en oefenen inderdaad! En als het wat beter gaat, vraag ook eens je instructeur of een stalgenoot om haar voet te vragen. Zo went zo ook aan dat het bij anderen ook okee is. Ik denk dat het een combo is tussen angst en balans. En dan willen ze zich inderdaad nog weleens laten vallen.
Het is voornamelijk bij 1 voorbeen wat ze erg lastig vind en waar ze zich ook liet vallen.
Als ik dat been zelf optie staat ze ook te huppelen op 3 benen.. maar doe ik en de smid er dan goed aan om het been vast te houden vraag ik me af.
De 1 zegt ja, want anders heeft ze gewonnen.. maar als het echt een balans kwestie is dan is het toch zielig om het been vast te houden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers