Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
yarkayunda schreef:Ik denk dat het gewoon tijd heeft. Ze moet nog even haar plekje in de kudde vinden. Nu zijn ze daar nog niet over uit waardoor ze probeert zelf zo hoog mogelijk in de rang te komen. Wat het respect betreft kan ik grondwerk aanraden. Mijn jonge paardje had ook 0 respect voor mensen toen ik haar kocht. Ik heb veel basis grondwerk gedaan en daarna wat parelli. Nu hoef ik me maar om te draaien en ze zet al een stapje terug.
anjali schreef:Als ze hengstig is kan dat er zeker mee te maken hebben.Ik persoonlijk tolereer geen gedreig en gericht getrap.Maar wat je zou moeten doen om dat af te leren,dat weet ik ook nog steeds niet.Je krijgt dus al les,heel goed,en er komt zelfs een paardentolk. Ik ben benieuwd wat die er van zegt.Als ik jou was zou ik wel een zweep meenemen als je de wei in gaat zodat je haar zonodig haar plaats kunt wijzen!Ze is tenslotte al 20 en moet toch wel ooit manieren geleerd hebben.Want nu lijkt ze wel de baas over jou te spelen.En dat is niet de bedoeling.
troi schreef:Klinkt als een paard dat bezig is haar plekje te vinden, tov de kudde en ook tov jou. En aan de gedragspatronen te zien concludeert ze dat jij geen leider bent en neemt zij die plaats dan maar in. Heel logisch gedrag vanuit haar perspectief! En gelukkig makkelijk te keren als jij eerlijk maar consequent gaat optreden. Mijn advies is om grondwerkles te gaan nemen. Alleen iemand die erbij is en ziet hoe jullie interacteren kan zien hoe je dit moet aanpakken.
In welke regio staat je paard? Misschien zijn hier bokkers die tips hebben voor goede instructie
MarliesV schreef:Drie weken is nog erg kort om ergens gewend te zijn.
Ze is duidelijk zoekende naar een plekje in de kudde en bevestiging en veiligheid.
Die bied haar vriendinnetje haar nu. Voor dit moment, zolang het niet onveilig wordt voor de eigenaren lekker zo laten. Geef haar even de tijd om te wennen.
De eerste weken was ze waarschijnlijk zo overdonderd door de verhuizing dat ze zich afsloot. Doet die van mij ook.
Lijkt braaf maar is eigenlijk totaal in zichzelf gekeerd.
Lekker met regelmaat uit de kudde halen en grondwerk mee doen.
Dreigen is trouwens een no go. Duidelijk nee aangeven en consequent meenemen. Ze heeft wel gewoon te luisteren.
carolina02 schreef:Nee precies, ik heb ook altijd mijn stick mee. Alleen is het wel zo dat ze totaal niet angstig is om de confrontatie aan te gaan.. dus het blijft wel een dingetje zeg maar. Hoe hard en consequent je ook optreed ze geeft zich niet snel ''over''
herr_balou schreef:carolina02 schreef:Nee precies, ik heb ook altijd mijn stick mee. Alleen is het wel zo dat ze totaal niet angstig is om de confrontatie aan te gaan.. dus het blijft wel een dingetje zeg maar. Hoe hard en consequent je ook optreed ze geeft zich niet snel ''over''
Angstig? Je wilt toch geen relatie met een dier op basis van angst.
Respect wil je uiteraard wel, maar dat zou niet op basis van angst moeten zijn.
yarkayunda schreef:Ik denk dat het gewoon tijd heeft. Ze moet nog even haar plekje in de kudde vinden. Nu zijn ze daar nog niet over uit waardoor ze probeert zelf zo hoog mogelijk in de rang te komen. Wat het respect betreft kan ik grondwerk aanraden. Mijn jonge paardje had ook 0 respect voor mensen toen ik haar kocht. Ik heb veel basis grondwerk gedaan en daarna wat parelli. Nu hoef ik me maar om te draaien en ze zet al een stapje terug.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers