Hoi herkenbaar probleem. Mijn pony had ook last van angst buiten ik heb het op deze manier aangepakt:
Eerst heb ik haar geleerd om haar hoofd naar beneden te doen voor druk op de neus.
Als ze de hals laten vallen maken ze endorfines aan (als ik het goed zeg) wat het effect om te ontspannen versterkt. Vervolgens heb ik dus als ze nerveus werd haar gevraagd haar hals te laten vallen en te ontspannen, wel direct doen bij de kleine signalen dus niet wachten tot die al helemaal ontploft.
Van daar uit heb ik het opgebouwd naar het rijden, als ik voel dat haar lichaam gaat spannen zet ik haar even stil en geef haar de kans om te ontspannen. Ik werk zelf met voerbeloning omdat ze bijvoorbeeld ook bang is/was voor trekkers en een voertje geeft haar de extra motivatie om gewoon te blijven staan en niet op de vlucht te slaan.
Ik denk dat het allerbelangrijkste nog wel is om alles buiten het hek leuk te maken, je zou bijvoorbeeld ook je paard mee kunnen nemen om te grazen de eerste keren. Langzaam opbouwen en positieve ervaringen er aan koppelen. Succes!
Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!