ellepel schreef:ik zou eerst kijken of jouw houding aan de longeerlijn goed is.
sta je op het juiste punt?
in mijn ervaring draaien ze ook vaak wel om als je te ver voor de schouder komt.
kijk dus of je echt goed staat/ mee loopt.
eventueel even een keer een professional inschakelen en een paar lesjes nemen.
ik neem aan dat er geen lichamelijke belemmering meer is voor de pony om op die kant te lopen?
MCE schreef:wees eerst blij dat het paard in stap nu al wel links omgaat, dat geeft aan dat het bereid is om je te gaan vertrouwen
ga dit verder uitbouwen met stem belonen als het rechtsom wel goed gaat, niet met snoepjes worden ze vervelend van, doen het niet voor jou maar voor het snoepje,
links om met stem belonen als het echt goed gaat, niet straffen maar opnieuw weer op rechts en met stem belonen als het goed gaat, dan weer op links in stap beginnen en met stem belonen al het goed gaat, dan kun je met je stem draf vragen
geen bijzet gebruiken zodat het paard in vrijheid jou kan leren vertrouwen, stelling is dan het laatste waaraan je moet werken, dat komt vanzelf als het paard goed in balans is
rij je al onder het zadel?? dan zou je de draf en galop alleen op links wat extra kunnen doen stemhulpen zijn dan belangrijk
blijf rustig en heb geduld dan krijg je het vertrouwen terug
nessinator schreef:Ik hoop dat je doorhebt dat het voorbeeld van R- dat Jolanda hier aanhaalt, dus geen R- is, maar gewoon ouderwets bestraffen? Dus positieve bestraffing voor iets dat het paard deed (de stal in lopen), waardoor hij juist bang gemaakt wordt voor de stal? Als in het voorbeeld R- was gebruikt, dan had de stalhulp net zo lang aan het touw gehangen (vastgehouden, trekken is hier niet eens de bedoeling) tot het paard een (1) pasje naar voren deed en dan losgelaten, herhalen tot paard in de stal staat. Zo geef je het paard zelf de kans om te bedenken of een stal een veilige plek is, in plaats van hem blind te laten staren op dat snoepje of die pion en oh ja, dan staat hij ineens in die stal die op zich nog steeds niet prettig is, maar waar wel eten is.
Terug naar jouw vraag, TS: Op zich zou targettraining voor jouw probleem een uitkomst zijn. Ik zou adviseren om klein te beginnen en met kleine stapjes verder te gaan. Waarom moet hij meteen in stelling? Is alleen al linksom in rust lopen niet al goed genoeg voor nu? En als hij dat nou kan, linksom met enige ontspanning, begin dan pas aan stelling of een paar pasjes draf (niet tegelijk!). Beloon veel, beloon het ieniemieniestje stukje verbetering, leer je paard een beloning op afstand (als het kan, bijvoorbeeld met je longeerzweep over zijn manenkam kriebelen) of op stem ("goed zo" telkens als hij een snoepje krijgt) zodat hij niet steeds naar binnen hoeft voor de beloning. Loop eerst eens mee linksom en maak de afstand tussen jou en paard steeds groter etc etc.
Bovenal, blijf altijd rustig en werk met het paard zoals hij vandaag voor je staat, niet met het paard dat je gisteren hebt achtergelaten of het paard dat je verwacht over 2 maanden te hebben.
Goede1986 schreef:ellepel schreef:ik zou eerst kijken of jouw houding aan de longeerlijn goed is.
sta je op het juiste punt?
in mijn ervaring draaien ze ook vaak wel om als je te ver voor de schouder komt.
kijk dus of je echt goed staat/ mee loopt.
eventueel even een keer een professional inschakelen en een paar lesjes nemen.
ik neem aan dat er geen lichamelijke belemmering meer is voor de pony om op die kant te lopen?
Dat is het niet, hij loopt aan de rechterhand prima. Het is de nare ervaring daaf ken ik hem nu goed genoeg voor om dat te kunnen zeggen.
MCE schreef:Goede, dank je wel,
er zijn heel veel leuke dingen die je kunt doen om het vertrouwen terug te krijgen,
een ervan is om te niets te willen afleren maar iets anders aanbieden wat het foute doet vergeten, ook bij je zelf
heel creatief zijn en genieten van alles wat goed gaat, kun je ook makkelijker accepteren als er iets niet goed gaat en leer je vanzelf wat goed voor jullie beide werkt en wat uiteindelijk ook de basis is van het doel: weer op links kunnen draven en galopperen
alle succes, ga je straks aangespannen rijden? of gewoon een fijne knuffel
Goede1986 schreef:MCE schreef:Goede, dank je wel,
er zijn heel veel leuke dingen die je kunt doen om het vertrouwen terug te krijgen,
een ervan is om te niets te willen afleren maar iets anders aanbieden wat het foute doet vergeten, ook bij je zelf
heel creatief zijn en genieten van alles wat goed gaat, kun je ook makkelijker accepteren als er iets niet goed gaat en leer je vanzelf wat goed voor jullie beide werkt en wat uiteindelijk ook de basis is van het doel: weer op links kunnen draven en galopperen
alle succes, ga je straks aangespannen rijden? of gewoon een fijne knuffel
Ja leuk.
Aangespanenn rijden was de bedoeling maar ik wil hem eerst wat fitter en gezonder krijgen.
Nu wil ik hem gymnastiseren en rechtrichten met hulp, dan kan mijn dochter er misschien op rijden.
Én het is een fijne knuffel!
Geniet er erg van.
Gebruikers op dit forum: Bambolina, Fly_high, heidiLOVER, pinto_1, sannedeedee1 en 3 bezoekers