Op de oude stal stond hij in een HIT Actief systeem. Dat is een aantal jaren goed gegaan tot er de laatste tijd veel verloop was. Met een van de nieuwe paarden matchte hij niet goed en het was continu hommeles. Gedoe om de merries, gedoe om eten, vooral gedoe. Helaas was dit paard een stuk groter dan mijn haflinger en konden ze elkaar niet met rust laten. Mijn haflinger is geblesseerd geraakt, ze konden (/wilden) hem niet apart zetten en ik ben 2 weken geleden stel op sprong verhuisd omdat hij niet de rust kreeg die hij nodig had voor herstel en ik hem steeds gehavender uit de groep haalde. Nog steeds geblesseerd.
Nu staat hij in een rustige omgeving en komt straks in een kudde met 3 merries in verschillende leeftijden. Voorlopig staat hij nog apart van de 2 oudste merries (die staan samen) en dat gaat prima. Ze staan 24/7 buiten in weitjes/paddocks (staat amper gras op) naast elkaar. Ze krijgen 3x per dag hooi in een slowfeeder en ook dat gaat goed. Hij komt tot rust en wordt weer zijn vriendelijke zelf. Ze staan regelmatig schouder aan schouder en ook dat gaat wel goed. Over een paar weken komt er een track om het perceel met meerdere hooiplaatsen en is de bedoeling dat ze dan bij elkaar gaan. Maar ik vind dat nu wel een spannende met dit gedrag. Balen, want hij is altijd super sociaal geweest.
Als de eigenaresse van de 2 merries gaat voeren gaat het mis. Met hooi vullen geen probleem. Maar zodra ze met de bakjes muesli+vitaminebrokjes voor haar pony’s komt, verandert de mijne in een terrorpaard dat plat met de oren in de nek naar de anderen wil. Dat kan niet, want draadje. De alphamerrie kijkt boos terug en verder gebeurt er gelukkig niet zoveel. Hij heeft overigens op dat moment zelf nog hooi. Het is niet dat er geen eten is. Zelf voer ik zijn muesli als ik er ben en hem op de poetsplaats heb. Dus niet in de wei. Dit ivm medicijnen die hij er doorheen krijgt.
Daarnaast ook nog de factor verveling die wat frustraties op gaat leveren. Hij is heftig geblesseerd en mag momenteel niks, zelfs liever niet wandelen. Normaal loopt hij 5 dagen in de week en dit mist hij echt.
Hoe kan ik dit doorbreken? Een klein beetje muesli klaarzetten zodat hij ook een bakje eten krijgt als de anderen krijgen? Of de merries anders voeren? Ik wil graag het patroon doorbreken. Hij heeft de laatste tijd moeten knokken om eten. Hoe leert hij dat dat nu niet hoeft?