pony heeft zich zelf aangeleerd om rechtsomkeert tegaan

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

horseylove

pony heeft zich zelf aangeleerd om rechtsomkeert tegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 13:56

Hallo allemaal

ik zit een beetje met me handen in het haar.
ik heb al jaren een verzorgpony schat van een dier.
het gaat om een 18 jarige pony die zich zelf heeft aangeleerd (bij vorige bijrijders) om rechtsomkeert te gaat en net zolang blijven drammen tot hij naar huis mag. en hij kreeg ook altijd zijn zin.

Het is als ik met hem naar buiten wil dan wilt hij regelmatig niet mee en wilt terug naar stal
ik hoor van mensen hij probeert je uit maar ik ben er ook achter gekomen dat hij bij vorige bijrijders zijn zin kreeg en als hij vervelend deed naar stal terug mocht en er ook nog beloont werd.

de ene keer gaat hij zonder probleem mee.
maar ik heb nu al 3 dagen dat hij echt gewoon op een bepaalt stuk vanaf stal door het hek niet mee wilt (bij verlaten van het erf!).
hij blijft rechts omkeert maken .. ik geef niet op en krijg hem uiteindelijk wel vanaf een bepaalde plek wel mee krijg en hij loopt zoals hij altijd loopt oortjes naar voren of er niks is.

maakt niet uit welk zadel ik pak zijn eigen leren zadel, me wintec of het westernzadel.
het probleem is juist erger als ik hem met een open hoofdstel rij
daarom rij ik hem met zijn men hoofdstel om dat het beste werkt

het bijkomende probleem is dat de weg waar hij staat soms druk is met fietsters wielrenners en wandelaars.
ik wordt overladen met kritiek en commentaar van mensen die tot aan filmen aan toe staan met hun telefoon.
ik heb gewoon niet de tijd en de ruimte om hem om te zetten omdat het steeds wordt verstoort door de omgeving (fietsers enz )

ik heb al zoveel geprobeert om het anders aan te pakken ..
de lijst is nog langer dan me wekelijkse boodschappenljst met dingen die ik al geprobeert heb zonder enig positief resultaat.

ik hoor ook van ja dan moet je hem een paar meppen geven enz .. maar ik wil niet het licht uit zijn ogen rammen want dat vind ik niet humanitair en eerlijk tegenover de pony
zoals ik al zei ik geef niet op en na een bepaald stuk loopt ie wel gewoon netjes zonder problemen het is puur het wegrijden op vanaf stal waarbij hij gaat uitproberen/ vervelend doen.

ik heb ook niet mensen in de buurt met een paard die mee kunnen dus ik ben heel veel op mezelf aangewezen.
en aangezien dat ik ook 2 hernias in me onderrug heb gehad moet ik dus ook heel voorzichtig met mezelf zijn.

het is een pony die heel veel voor de kar loopt en dat is ook zijn hoofd disipline.
hij is nooit doorgereden onder het zadel .. hij heeft de basis en dat is het .

en het geld om iemand aan stal te laten komen en met te helpen heb ik gewoon niet.

wie o wie heeft tips adviesen of wat dan ook waar ik mee aan de slag kan
wees vrij om vragen te stellen .. maar ik zit niet op negatief commentaar of kritiek te wachten .

ik wil het zo diervriendelijk en zo veilig mogelijk aanpakken.
zowel voor de pony als voor mij en zijn omgeving..
Laatst bijgewerkt door horseylove op 05-09-20 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Re: pony heeft zich zelf aangeleerd om rechtsomkeert tegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:00

Keert hij voor de kar niet om?

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 14:04

ruitje schreef:
Keert hij voor de kar niet om?

nee met zijn kar doet hij alles netjes..
hij kan wel eens reageren als er iets nieuws in zijn omgeving staat maar hij vertoont het gedrag onder het zadel niet met zijn kar.
zijn baas doet het mennen met hem ik zit achterop

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:06

Als het enkel bij het verlaten erf is en je wilt het voor jezelf veilig houden, dan eerste stukje aan de hand meenemen en daarna pas opstappen?

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 14:11

cobiie schreef:
Als het enkel bij het verlaten erf is en je wilt het voor jezelf veilig houden, dan eerste stukje aan de hand meenemen en daarna pas opstappen?

ik probeer wel zoveel mogelijk rijdend val stal weg tegaan..
en als ik merk dat hij echt niet wilt en ik op het punt sta van het is niet meer veilig neem ik hem wel aan de hand mee en stap stuk verder op
de ene keer helpt dat de andere keer niet ..
maar om nou elke keer af te stappen als hij weigert. is fysiek zwaar voor me.

maar ik ga zeker wat doen met je tip om eerst een stuk met hem aan de hand te lopen en na een flink stuk op te gaan stappen
Dank je wel +:)+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:20

Word hij met kleppen gereden voor de kar?

Wat doet de menner als hij spooky is daar?

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 14:28

ruitje schreef:
Word hij met kleppen gereden voor de kar?

Wat doet de menner als hij spooky is daar?

ja voor zijn kar wordt hij met een gesloten hoofdstel gereden een menhoofdstel met kleppen.

als hij spooky (mooi woord) doet met de kar dan geeft de baas een brul en tik op zijn kont en dan loopt hij door.

maar dit komt heel zelden voor als ik erbij ben op de kar

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:16

Misschien is het boeiend om onder het zadel eens te kijken of je het patroon kan doorbreken met kleppen op. Als hij dan niet keert kun je hem een paar keer vertrouwen geven en het patroon van omkeren doorbreken.

Ik zou dan wel heel vroeg gaan rijden, als er weinig verkeer is. Want als hij wel keert met kleppen: ben je een ongeleid projectiel natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:18

Kan de baas je niet helpen? Op een rustig moment hem er met de menzweep achter laten lopen. Bij dit soort trucjes is het vaak beter om 1 keer letterlijk stevig door te pakken dan aan te blijven modderen en gevaarlijke situaties te creeƫren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:31

Ze rijd al met kleppen lees ik.
Ik zou ook in de vroege ochtend gaan wanneer je geen last hebt an fietsers. Dan hoef je daarvoor niet halverwege een poging te stoppen.
Klinkt erg als aangeleerd gedrag en geen angst.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 15:43

_Penotti schreef:
Ze rijd al met kleppen lees ik.
Ik zou ook in de vroege ochtend gaan wanneer je geen last hebt an fietsers. Dan hoef je daarvoor niet halverwege een poging te stoppen.
Klinkt erg als aangeleerd gedrag en geen angst.

hij heeft het zich ook echt aangeleerd want hij heeft het letterlijk bij iedereen gedaan die op hem reed.
de ene gaf op en ging naar huis met hem

en de ander heeft hem echt op zijn flikker gegeven en toen ging het

ik ben het er alleen niet mee eens dat je met meppen en slaan ergens komt in sommige gevallen
want waarom zegt iedereen hij neemt je in de zeik..
je moet hem paar tikken geven..
geloof me hij heeft de nodige gehad maar werkt niet altijd ... hij maakt zich dan alleen drukker en dat is ook niet gezond... en ik raak opgefokter ..

afstapppen en aan de hand meenemen werkt vaak het beste

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:50

Ik zeg toch ook niet dat je moet meppen?

Maar ik heb wel een paard gereden die als hij iets engs zag omhoog kwam en dan naar rechts draaide.
En toen hij dat eens deed in de berm naast een fietspad op een prullenbak was het knap vervelend dat ik met terug draaien en nieuwe poging steeds op de fietsers moest letten.
Vandaar mijn tip probeer het in de vroege ochtend.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 16:02

_Penotti schreef:
Ik zeg toch ook niet dat je moet meppen?
Nee je moet goed lezen.
dat ik de opmerking die ik te horen krijgt ja gewoon paar meppen geven..

Maar ik heb wel een paard gereden die als hij iets engs zag omhoog kwam en dan naar rechts draaide.
En toen hij dat eens deed in de berm naast een fietspad op een prullenbak was het knap vervelend dat ik met terug draaien en nieuwe poging steeds op de fietsers moest letten.
Vandaar mijn tip probeer het in de vroege ochtend.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:23

Ik lees goed, maar je quote mij. Dus ik dacht dat je dat ook op mij bedoelde.

Dus graag gedaan en zal nog eens proberen tips te geven :n

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:24

Je zegt dat je voorzichtig moet zijn. Eerlijk gezegd klinkt dat niet bepaald als een goede eigenschap om hem vooruit te krijgen. Waarschijnlijk ben je toch te voorzichtig en niet duidelijk genoeg. En dan geef je ook nog aan opgefokt te raken.. Dit gaat natuurlijk nooit werken zo.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:17

Ik heb jarenlang een paard gereden die dat ook deed. Hij liep ook voor de koets, enkel- en dubbelspan en dat deed hij altijd braaf.
Het was vooral een kwestie van doorzetten en je route een beetje slim plannen(op sommigen plekken was de kans groter dat hij opeens omdraaide). Ik reed hem ook veel in de wei of bak, daarheen was altijd zo'n 10 minuten stappen, dat stuk ging altijd goed. Soms reed ik dan na het rijden in de wei of bak, via een omweg terug naar huis. Steeds een beetje verder. Na een tijdje ging ik soms maar gewoon even 5-10 minuutjes rijden in de wei of bak om daarna een rit te maken. Dat ging vaak beter dan direct op buitenrit te vertrekken.
Als ik met iemand samen ging rijden, probeerde ik hem zoveel mogelijk voorop te laten lopen ipv het andere paard te volgen. In het begin wilde hij vaak niet voorop, maar ook dat was weer een kwestie van doorzetten. Dat ging makkelijker dan helemaal alleen rijden en na een tijdje ging ook het alleen rijden steeds makkelijker.
Een persoon ernaast op de grond of fiets heeft ook geholpen met leerproces.

Zorg dat je zijn aandacht goed bij jou houdt tijdens het rijden, dat kan aardig lastig zijn met zo'n paard hoor. Zet hem een beetje 'aan het werk' buiten. Rij regelmatig overgangen, hou eens halt, laat hem een paar passen achteruit zetten. Bezighouden heeft voor mij altijd goed gewerkt. Dan moest hij op mij letten en was minder bezig met proberen weg te komen waardoor ik steeds meer controle over hem kreeg. Blijf natuurlijk ook in de bak of wei dressuurmatig en grondwerk met hem trainen, zorg dat hij nog beter aan de hulpen komt te staan, dat jullie meer vertrouwd aan elkaar raken en samen kilometers maken op een veilige en prettige manier. Als iedere keer rijden een gevecht is om buiten te gaan rijden, is de kans natuurlijk een stuk kleiner dat het gaat lukken. Positieve ervaringen zijn heel belangrijk.
Vergeet ook niet duidelijk en consequent te zijn. Het kan zeker vriendelijk, maar wees niet te lief.

Heb je de mogelijkheid om met iemand samen te gaan rijden? Iemand van een andere stal/wei kan natuurlijk ook, mits diegene jou wil oppikken en weer met jou mee terug rijden naar stal in het begin.

Ik heb dat paard een jaar of vijf gereden en op het einde kon ik met hem zonder zadel, met een halster, zonder ander paard buitenrijden. Dat is zeker niet zonder slag of stoot gegaan en ik heb regelmatig bijna in m'n broek gepist van de angst als hij weer plotseling linksomkeert maakte en het op een lopen zette, maar ik vond het zeker de moeite waard en heb veel geleerd van het hele proces.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 18:55

De gene die met de tik kwam het eerste stuk aan de hand meenemen... Het werkt!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:26

Ik rijdt een jonge pony , die soms dingen echt spannend vindt
Haar leer ik te kijken en stil te blijven staan . Zij heeft nl ergens geleerd dat heel hard achteruit kruien effect heeft .
Een tik met de zweep wordt echt niet gewaardeerd dan krijg ik een serieuze bok als antwoordt .
Dus ik laat haar stil staan en wachten en kijken en elke pas naar voren wordt beloont met een aai over dr hals en een goed zo , braaf .
Plekken waar ze echt bang is loop ik ernaast nadat ze even gekeken heeft .
In jou geval zou ik erlangs lopen tot voorbij t punt waar ze in de staak gaat . En daarna opstappen als je alleen bent .
Mocht de eigenaar er eens bij zijn kan die haar aan de hand begeleiden of erachter en keer mopperen zoals die doet als ze voor de wagen loopt.

Zorg in geen geval dat ze kan keren . Beter stil staan als keren .
Succes

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:40

horseylove schreef:
De gene die met de tip kwam het eerste stuk aan de hand meenemen... Het werkt!!

Super, dat is toch leuker op buitenrit gaan. {:}

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:54

Rondje opbouwen en sterda groter rijden.

En blijven afleiden.
Figuren rijden zeg maar "gebroken lijntjes"
Bij bv bomen slaommen
Hou hem bezig en bouw het zo op.