Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
DreamGuide schreef:Interessant onderwerp! Ik ben benieuwd wat de hengstenhouders op bokt ons over het onderwerp kunnen vertellen.
Ik blijf op het moment nog bij mijn standpunt dat niet goedgekeurde hengsten beter gecastreerd kunnen worden (tenzij dit om medische redenen wordt afgeraden natuurlijk).
Ik heb zelf een merrie, en zou niet zo blij zijn als iemands hengst per ongeluk uitbreekt en mijn merrie gaat staan dekken oid. Kosten/schade technisch weet ik ook niet in hoeverre je dat dan kunt verhalen op de houder van de hengst.
Ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal van het hengst-zijn als ze niet voor de dekdienst worden gebruikt.
Jolynne schreef:Ik heb tot 2 jaar geleden 6 hengsten van veulens tot volwassen (dekkende) hengsten. Nooit geen problemen gehad in de rangorde, zelfs niet wanneer er een merrie in de omgeving was. Hengsten kunnen zeker in groep leven, maar moeten dan wel vroeg met elkaar geïntroduceerd worden. Want als ze ouder worden is het moeilijker om een plekje te krijgen in de groep, zeker als er nog andere oudere zijn die al hun positie hebben. Het spelen gaat er ruiger aan toe ja, maar dat neem ik er maar bij.
Ik hou juist van hengsten, in mijn ogen zijn het de grootste watjes die je maar kunt hebben..zolang ze maar goed opgevoed zijn en vanaf het begin grenzen gesteld zijn. Zo heb ik bv momenteel nog maar 1 hengst staan, die nu 2,5 jaar oud is. Nog nooit, maar letterlijk nooit heeft hij ooit proberen te friemelen/happen etc naar iemand toe..al sinds veulenaf heb ik mijn grenzen duidelijk gemaakt. En met resultaat, want ondanks hij rillig en wakker is qua karakter, is het wel de grootste knuffelaar ooit!
Hengsten moet je hengst kunnen houden als ze iets toevoegen voor de fokkerij en/of wanneer je ze een leven kunt bieden in groep. Maar juist niet gaan afscheiden etc, want anders krijg je inderdaad alles wat de ronde gaat qua vooroordelen.
Gizeppie schreef:Interessant topic! Ik ga het volgen.
Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst. Paard heeft vrijwel in zijn dekperiode voornamelijk op stal geleefd. Ik heb geprobeerd om hem te koppelen, maar dit ging meerdere keren niet goed. Paard staat nu minimaal 12 uur buiten, heeft sociaal contact, maar wel met een draad er tussen.
Nessie schreef:Hier een hengst op een pensionstal.
[ [url=m/MjA92l.jpg]Afbeelding[/url] ]
Overdag (zo’n 8-12 uur lang, gehele jaar door komen ze buiten) staat hij buiten samen met zijn minipaard ruin vriendje (ex goedgekeurde dekhengst). Ze staan achter draad naast merries en ruinen. De hengst kan door iedereen worden begeleid en is zeer rustig en vriendelijk.
[ [url=m/rTdJcp.jpg]Afbeelding[/url] ]
S’avonds gaan ze samen in een stal van 25 m2 met een open front. Hiernaast staat een ruin waar ze ook sociaal contact mee kunnen hebben. Eerder stond er een rijpaard ruin met een Shetlander merrie in de stal naast hun.
[ [url=m/HTHNdx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit ontving ik laatst van een stalgenootje, gun je ieder paard
[ [url=m/DVdSFg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn hengst wordt ook vaker uitgeleend als kinder’pony’ , hij heeft 3 grooms van 4 en 6 jaar oud. Helaas kon er geen uitzondering gemaakt worden voor bixie/kabouter niveau voor een paard in plaats van pony.
[ [url=m/qs7D6A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn ideale stalsituatie is een uitloopstal voor hun tweeën met grote paddock er aan vast en dan overdag op de weide. Dat concept is alleen nog niet zo veelvoorkomend in Nederland en zeker niet voor met een hengst.
ebi_tempura schreef:Wat ik mij altijd afvraag is hoe je hengsten nou paardvriendelijk kan stallen en of er stallen zijn die dit bieden? Dus ook voor de hengst weidegang in de zomer en een lange dag op de paddock in de winter. Het liefst met een ander paard of juist alleen? Zou de hengst dan alsnog na castreren, wel paardwaardig in een kudde kunnen leven of is het dan al te laat?
En ben ook benieuwd wat er nou daadwerkelijk veranderd na de castratie van een hengst. Zowel van buiten als van binnen...
Ben sinds kort pas weer op bokt en orienteer me alvast voor een PRE hengst (of ruin) voor over een paar jaar.
Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 4 bezoekers