Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:00

Hoe loopt het paard “wanneer hij braaf is”?
Ontspannen, gespannen?

Eer je je rot zoekt naar een nieuw zadel of veel geld gaat uitgeven, zou ik eerst willen weten of de rug in orde is mbt een röntgenfoto.

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:05

xPenny schreef:
Hoe loopt het paard “wanneer hij braaf is”?
Ontspannen, gespannen?

Eer je je rot zoekt naar een nieuw zadel of veel geld gaat uitgeven, zou ik eerst willen weten of de rug in orde is mbt een röntgenfoto.


Hij loopt wanneer hij braaf is en tijdens het longeren super ontspannen en is ook lekker aan het werk dan het zijn alleen sommige momenten dat wanneer we willen rijden hij soms de lucht in springt. Nu hebben wij er na de laatste val niet meer op gezeten en alleen maar longeerwerk gedaan en geoefend met het zadel op doen omdat hij daar erg bang van geworden was en dat gaat allemaal super goed

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:08

Domino_2006 schreef:
Is er bij het keuren bloed afgenomen en bewaard?
Het kan zijn dat het paard bij het testrijden gedrogeerd was of ernstige bloedarmoede had door het aftappen van bloed. En dat dit nu allemaal uitgewerkt is.

Ook ben ik het eens met mijn voorgangers om een zadelmaker te laten komen. En als dat niet helpt een bitfitter.


Over drogeren hebben we inderdaad nagedacht maar hij doet het niet altijd hij ook heel relaxed rijden het is echt van de een op de andere dag dat hij zo doet dus wij hadden drogeren een beetje uitgesloten

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:10

MalaQ schreef:
Nou, ik mag toch hopen dat ieder weldenkend mens weet dat hier een professional aan te pas moet komen. Maar dan is het nog wel fijn input te hebben wat de ervaringen zijn van anderen? Deze klachten klinken mij zeer bekend, en mijn paard had problemen met de maag (en daardoor met de singel, gevolg -> de lucht in). Als een ander daar mogelijk eerder achter komt dan ik dan deel ik dat. Hopelijk in het voordeel van het paard.

Het blijft aan TS om verder te elimineren en door te speuren naar wat van toepassing is!


Mag ik misschien vragen wat de oorzaken waren van de maagproblemen

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:16

Het kan natuurlijk heel goed dat het zadel eerst wel pastte, maar dat door het werken zijn bespiering is veranderd waardoor het zadel nu niet meer goed zit.

Goed dat je nu niet meer rijd totdat de zadelmaker is geweest, maar dat je hem wel aan het werk houdt en ook dat je af en toe toch het zadel op legt :-)

Als je zeker weet dat het zadel weer goed past dan kun je de eerste keren dat je gaat rijden hem eerst even longeren zodat je weet dat alle bokkesprongen er al eventueel uit zijn :-) Hij heeft nu ook een nare associatie en het zal even duren voordat dit weer uit zijn systeem is.

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:18

Apple schreef:
Het kan natuurlijk heel goed dat het zadel eerst wel pastte, maar dat door het werken zijn bespiering is veranderd waardoor het zadel nu niet meer goed zit.

Goed dat je nu niet meer rijd totdat de zadelmaker is geweest, maar dat je hem wel aan het werk houdt en ook dat je af en toe toch het zadel op legt :-)

Als je zeker weet dat het zadel weer goed past dan kun je de eerste keren dat je gaat rijden hem eerst even longeren zodat je weet dat alle bokkesprongen er al eventueel uit zijn :-) Hij heeft nu ook een nare associatie en het zal even duren voordat dit weer uit zijn systeem is.


Hij is nog maar drie maanden bij ons dus zoveel hebben wij niet met hem gewerkt dus zijn bespiering heeft niet echt de kans gehad om te veranderen

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:19

Zijn bespiering kan ook juist minder zijn geworden omdat hij bij jullie minder doet dan eerst :-)

Ik zou het niet uitsluiten :-)

Dan nog blijft de conclusie hetzelfde, even een zadelmaker naar laten kijken :-)

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:22

Apple schreef:
Zijn bespiering kan ook juist minder zijn geworden omdat hij bij jullie minder doet dan eerst :-)

Ik zou het niet uitsluiten :-)

Dan nog blijft de conclusie hetzelfde, even een zadelmaker naar laten kijken :-)


Ja de zadelpasser komt vrijdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:23

Paard van een stalgenoot had exact hetzelfde en bleek maagzweren te hebben. Daar zijn heel veel oorzaken voor. Stress, een tijd minder/niet goed hebben gegeten, weinig ruwvoer hebben gehad, noem maar op. Die van mij heeft lichte maagzweren gekregen na 1x vasten van koliek.
Die van mij had hele andere symptomen als die van haar, die van haar werd gevaarlijk met rijden en lelijk met singelen.

Maar het lijkt me hier allemaal te kunnen. Ik zou beginnen met een goed, passend zadel door een zadelmaker.

Landsknecht

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:49

Ik heb ook een paard wara ik begin vorig jaar zelfs alleen mee het bos in geweest ben en op een bepaald moment werd ze een keer bang en ging ze aan de kletter. En 2 weken later tijdens een rijles ook. Ik ben zelf gaan denken waar het aan kon liggen.

Ik kwam tot de conclusie dat mijn paardje mij voor geen meter vertrouwde.

Ze had daarvoor een aantal eigenaren gehad die haar met de harde hand hebben aangepakt. Ze heeft dan ook enrom ontzag voor mensen en reageerde vaak achteraf gezien heel angstig op bepaalde bewegingen en de aanwezigheid van een zweep.

Maar door de harde hand vertrouwde ze mensen niet maar was ze ook gewend dat als het eng werd om welke reden dan ook de harde hand er haar wel doorheen sloeg.

Ik ben niet van de harde hand maar juist van het werken in een team. Zij kende dit niet en toen het een keer eng werd was er dus niks wat haar vertrouwen kon geven en was er blinde paniek. Het vervolg was dat ik afgelopen jaar veel bezig ben geweest met het opbouwen van een onderlinge band en dat zij mij vertrouwd. (lange lijnen, bos wandelingen aan de hand, boswandelingen met lange lijnen, poets sessie etc)

We zijn nu op een punt dat ik weer bezig ben om er op te gaan zitten. Hier neem ik nu de tijd voor elke keer een heel klein stapje verder want het vertrouwen mag niet geschaad worden en doe er nu liever een maandje langer over dan dat ik weer terug ben bij af.

Kortom kijk eens naar je paard want wellicht is er sprake van een vertrouwenskwestie. Iets wat je niet met een zadel, bit etc kan oplossen

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:26

Landsknecht schreef:
Ik heb ook een paard wara ik begin vorig jaar zelfs alleen mee het bos in geweest ben en op een bepaald moment werd ze een keer bang en ging ze aan de kletter. En 2 weken later tijdens een rijles ook. Ik ben zelf gaan denken waar het aan kon liggen.

Ik kwam tot de conclusie dat mijn paardje mij voor geen meter vertrouwde.

Ze had daarvoor een aantal eigenaren gehad die haar met de harde hand hebben aangepakt. Ze heeft dan ook enrom ontzag voor mensen en reageerde vaak achteraf gezien heel angstig op bepaalde bewegingen en de aanwezigheid van een zweep.

Maar door de harde hand vertrouwde ze mensen niet maar was ze ook gewend dat als het eng werd om welke reden dan ook de harde hand er haar wel doorheen sloeg.

Ik ben niet van de harde hand maar juist van het werken in een team. Zij kende dit niet en toen het een keer eng werd was er dus niks wat haar vertrouwen kon geven en was er blinde paniek. Het vervolg was dat ik afgelopen jaar veel bezig ben geweest met het opbouwen van een onderlinge band en dat zij mij vertrouwd. (lange lijnen, bos wandelingen aan de hand, boswandelingen met lange lijnen, poets sessie etc)

We zijn nu op een punt dat ik weer bezig ben om er op te gaan zitten. Hier neem ik nu de tijd voor elke keer een heel klein stapje verder want het vertrouwen mag niet geschaad worden en doe er nu liever een maandje langer over dan dat ik weer terug ben bij af.

Kortom kijk eens naar je paard want wellicht is er sprake van een vertrouwenskwestie. Iets wat je niet met een zadel, bit etc kan oplossen


Hier ben ik het zeker mee eens, maar zou hem toch eerst lichamelijk laten nakijken door bijvoorbeeld een osteopaat. Daarna zadelmaker/bitfitter/veearts.

Als je te lang doorrijd met serieuze problemen, dan kun je niet lang genieten van je paardje. :knuffel:

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 16:48

We zijn een aantal weken geleden met gastri comp (vanwege de maagzweren waar we aan dachten) en het gaat nu stukken beter, hij is veel rustiger en met opzadelen gaat alles nu helemaal goed. Vorige week zijn we er voor het eerst weer op geweest en hij reageerde totaal niet angstig. We pakken het nu rustig weer op maar we kunnen zien dat hij enorm is veranderd.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:52

En hoe was het bij de zadelpasser?

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 16:55

Saaams schreef:
En hoe was het bij de zadelpasser?

Zadel ligt goed, alleen een beetje naar voren maar dat kan opgelost worden met een gelpad

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:03

Carmenserra schreef:
We zijn een aantal weken geleden met gastri comp (vanwege de maagzweren waar we aan dachten) en het gaat nu stukken beter, hij is veel rustiger en met opzadelen gaat alles nu helemaal goed. Vorige week zijn we er voor het eerst weer op geweest en hij reageerde totaal niet angstig. We pakken het nu rustig weer op maar we kunnen zien dat hij enorm is veranderd.


Wat fijn, TS! :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:04

Fijn dat het al een stuk beter gaat!