Ik zou jullie op wat raad willen vragen;
Ik heb zelf 4 paarden,
Merrie (5j) staat met shetlander ruin (14j)
Paint hengst (3j) staat met Arabische ruin (9j).
Vooral over deze laatste 2 gaat de situatie:
Mijn hengst heeft tot zijn 1jaar en half bij mijn merrie en shet gestaan zonder problemen, maar omdat hij dan toch probeerde te dekken is hij op zijn 1j en half mijn ruin gaan vergezellen op de weide. Dit gaat doorgaans zonder echte problemen. Mijn ruin is vrij dominant van karakter en tot nu toe altijd wel baas geweest. Mijn hengst is dan weer werkelijk van niets onder de indruk en het deert hem ook niet dat hij af en toe een beet of stampje krijgt (hij lokt dit zelf wel steeds uit!

(Belangrijke kantnota: In de buurt staan steeds merries)
Volgend jaar had ik graag een dek gedaan met mijn eigen hengst en merrie. Naar de toekomst toe zou ik dit ook voor mezelf vaker willen doen en hem misschien ook als dekhengst voor beperkt publiek willen inzetten. Met deze reden is hij aanvankelijk ook aangekocht.
Ik hoor echter tal van verhalen waarbij de hengst de ruin tot moes slaat en aanvalt.
Ik ben zelf iemand die mijn paarden een waardig bestaan wil geven en het dus echt nodig vind dat mijn paarden ook aan hun sociale interactie kunnen voldoen.
Zijn hier mensen die soortgelijke situatie al hebben meegemaakt waarbij hun dekhengst samen met een ruin blijft staan of net niet?
Welke raad hebben jullie voor een hengstenhouder - beginner zoals mij?